(16.30 hodin)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan poslanec Šťovíček se hlásí, poté pan kolega Klučka. Pardon, ještě paní poslankyně Konečná. Je to trošku obtížné rozhodovat, protože písemně přihlášený je pan kolega Šťovíček, takže poté bude paní kolegyně Konečná, poté pan kolega Klučka. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Milan Šťovíček: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, budu stručný, pouze s faktickou reagovat na předřečníka. Domnívám se, že to bylo zbytečné strašení. Navržená novela nebude mít vůbec žádný vliv na obecnou úpravu vyvlastnění. To znamená, že i nadále tedy bude možné omezit vlastnická práva ve veřejném zájmu pro výstavbu dálnic či jiných veřejně prospěšných staveb, takže se nedomnívám, že by to bylo tak, jak předřečník tady říkal. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Prosím paní poslankyni Kateřinu Konečnou. (V sále je neklid. Poslanci postávají v hloučcích.)

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Dovolte mi, vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, abych stejně jako ve druhém čtení se pokusila udělat tu poslední brzdu, kterou dneska udělat můžeme, a tou je přerušit projednávání návrhu zákona do příští schůze. Já si opravdu myslím, že je šílenstvím této vlády předkládat tuto novelu bez toho, abychom znali, jak dopadne, a věděli, jak dopadne energetická koncepce a surovinová koncepce státu. To jsou dva natolik závažné dokumenty, že vám garantuji, a pevně věřím, že to tak bude, že nás všechny, kteří tady sedíme, budou možná provázet ještě dalších deset let, a bylo by to správné a fér, aby energetická koncepce státu a surovinová politika státu se nám neměnily každý rok. A my už nyní dopředu říkáme, že víme podle toho, jaký je návrh ve vládě, že tyto koncepce budou v absolutním rozporu s tímto zákonem.

Je prostě úplný nesmysl přijímat první zákon a potom koncepci. A to není, jako když se hádáme o tom, jestli byla první slepice, nebo vejce. To je prostě o tom, že první má mít stát koncepci, a pak na základě toho má přijímat zákony. Vy, pokud dneska neodhlasujete přerušení tohoto bodu minimálně do přijetí těchto dvou strategických dokumentů, uděláte pravý opak. A pravý opak s vědomím toho, že tato vláda tady za pár měsíců nemusí být a nebude kdo mít nahradit a spravit vaši obrovskou chybu. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan poslanec Klučka. Prosím.

 

Poslanec Václav Klučka: Vážená paní předsedkyně, mé vystoupení je velice stručné. Já bych uvítal, kdyby u tak zásadního zákona byl ministr průmyslu a obchodu. Navrhuji tedy v souladu s jednacím řádem vrátit tento zákon do druhého čtení.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano. Pan kolega Břetislav Petr. Poté pan kolega Šťovíček.

 

Poslanec Břetislav Petr: Paní předsedkyně, dámy a pánové, byla tady veliká řeč, co má být a co může být řečeno při třetím čtení. Bylo řečeno, že s výjimkou opravy gramatických, textových a dalších chyb by to mělo být pak už jenom hlasování o pozměňovacích návrzích. Ale to je za předpokladu, že zákon v prvém a druhém čtení, že na něj vláda reaguje, když poslanci opozice vznášejí dotazy a připomínky, ale tady u tohoto horního zákona byly jak v prvém, tak ve druhém čtení vzneseny závažné připomínky, ale nikdo na tyto připomínky neodpověděl. (V sále je hluk.)

Bylo tady řečeno, že je to účelový zákon, který by měl být úlitbou několika poslancům za jejich hlasování o předcházejících vládních návrzích. Já se domnívám, že tento zákon i ve vládním prohlášení je definován tak, že nejdříve budou schváleny energetická koncepce a surovinová koncepce a posléze bude změněn horní zákon takovým způsobem, aby umožnil maximální množství vydobytí zásob. My dneska volíme opačný pořad a je to naprosto nelogické.

Já se domnívám, že pokud schválíme institut vyvlastnění, tak se může stát, že na perspektivním a významném ložisku nějaký Milan Řezníček řekne "já to nepovolím" a celá státní koncepce energetická nebo surovinová je naprosto zbytečná. Proti tomu totiž není odvolání.

Takže to, co bylo řečeno, v prvém a druhém čtení vláda nereagovala na celou řadu připomínek. To není normální způsob a navrhuji totéž, co už tady bylo řečeno: buď vrátit zákon zpět do druhého čtení, nebo přerušit jeho projednávání, až vláda schválí státní energetickou koncepci nebo surovinovou politiku. Za předpokladu, že by nebylo vyhověno těmto názorům, a já jsem asi čtvrtý nebo pátý v pořadí, který ho opakuje, pak si myslím, že za snahou tak rychle schválit tak nicotnou a nebo tak velkou změnu je něco jiného než řešit surovinovou a energetickou politiku.

Děkuji vám za pozornost. (Slabý potlesk zleva.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Faktická poznámka pan kolega Šťovíček.

 

Poslanec Milan Šťovíček: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Jenom krátká reakce na vystoupení mé předřečnice paní poslankyně Konečné. Argumenty na projednání novely až po schválení státní energetické koncepce či surovinové politiky České republiky jsou podle mého názoru liché a zástupné. Protože pravý opak je pravdou. Nejprve zákonodárný sbor stanoví obecnou úpravu, kterou je v tuto chvíli odstranění totalitního ustanovení o vyvlastnění, a tato obecná úprava bude promítnuta do nižších právních dokumentů, jakými jsou oba výše zmiňované dokumenty projednávané a schvalované vládou. To je můj názor na věc. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byla faktická poznámka. Nyní tedy ještě pan kolega Šťovíček. Ale s řádnou přihláškou? Ještě řádná přihláška, takže prosím můžete ještě vystoupit bez limitu. Prosím.

 

Poslanec Milan Šťovíček: Děkuji ještě za prostor, který jsem dostal.

Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, především chci poděkovat kolegyním a kolegům z hospodářského výboru a z výboru pro životní prostředí za skutečnost, že oba výbory po projednání doporučují Sněmovně přijetí novely horního zákona, která odstraňuje totalitní vyvlastňovací paragrafy.

Chci opětovně zdůraznit, že tato novela neomezuje přístup státu k surovinám, ale pouze staví do rovnovážného a rovnoprávného postavení stát, obce, vlastníky nemovitostí a těžební společnosti. Zrušení vyvlastňovacích paragrafů nezničí a neomezí těžební průmysl, jak se nám možná někdo snaží namluvit, pouze postaví dohodu s dotčenými vlastníky a obcemi nad nepřijatelný nátlak, kterému jsou pod hrozbou vyvlastnění vystaveni občané a obce v dobývacích prostorech.

Navržená změna eliminuje riziko korupce s touto oblastí související. Všude, kde úředník rozhoduje o zájmu soukromých osob či společností, je riziko korupce přirozeně přítomné. V případě rozšiřování uhelných dolů se ovšem jedná o zájmy v řádech desítek miliard korun, kde je zmíněné riziko přítomné jednoznačně. Pokud zrušíme možnost, aby o věci rozhodoval úředník, zrušíme tak konečně i možnost korupce, protože prostě nebude koho uplácet.

Odstranění vyvlastňovacích paragrafů neohrožuje energetickou bezpečnost státu, to ohrožuje především současný stav, v němž stát má takřka nulový vliv na to, k jakému účelu bude vytěžená surovina použita a komu bude prodána. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP