(10.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Paní poslankyně Wenigerová se hlásí o slovo stále v rozpravě ve třetím čtení. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jaroslava Wenigerová: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, vážená vládo, já bych zde chtěla uvést na pravou míru informace svého předřečníka.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já bych jenom požádal o větší klid! (Zvoní.)

 

Poslankyně Jaroslava Wenigerová: Pan poslanec Bárta hovoří o tom, že vypuštění matematiky znamená snížení konkurenceschopnosti našich mladých lidí. Já se teď nebudu bavit o snižování konkurenceschopnosti, ale o tom, o čem rozhodujeme.

Pokud by nebyla přijata novela, která je dnes na stole, a tu podporuji, pak by se samozřejmě musela dělat maturita ze tří povinných předmětů - českého jazyka, cizího jazyka a třetím povinným předmětem je možnost výběru ze tří předmětů, a to z matematiky, společenského vědního základu a informatiky. Takže i kdybychom nepřijali tuto dnešní novelu a platil by stávající zákon, který byl v oblasti maturity novelizován v roce 2008, nikde není jistota, že by si všichni žáci maturující na všech typech škol vybrali matematiku. Někdo by si vybral matematiku, někdo by si vybral společenskovědní základ a někdo by si vybral informatiku. Nepředpokládejme vůbec, že by na uměleckoprůmyslových školách a konzervatořích byla matematika předmětem, který by byl vybírán pomalu všemi. To je přesně otázka, o které si myslím, že musíme nadále diskutovat, jak dále s matematikou.

Takže dnes vlastně přijetím této novely zachováme český jazyk, druhý jazyk cizí anebo možnost volby matematiky, tedy mezi cizím jazykem a matematikou. A navíc se tam přidává možnost si ještě vybrat z matematiky a cizího jazyka, pokud někdo si vybere cizí jazyk, může si vybrat ještě matematiku či naopak.

A já bych zde na podporu autority drtivé většiny ředitelů našich škol chtěla říci, že ředitelé škol velmi dbají na profil absolventa. A jsem přesvědčena, že technické školy v profilové části takovéto předměty, odborné i matematiku, mít budou.

Čili já podporuji tuto novelu. Jak řekla naše paní předsedkyně Putnová, je to kompromisní řešení, ale tím, že třetí předmět není připraven - a já neříkám, jestli je to dobře, nebo špatně, prostě není připraven -, tak do tohoto rizika vůbec nemůžeme jít.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Bárta bude reagovat.

 

Poslanec Vít Bárta: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já bych rád reagoval na vyjádření své předřečnice.

Prostřednictvím pana místopředsedy paní poslankyně, já si velmi vážím toho, že i v dobách koaličních nebýt vás, tak se obávám, že i řada věcí, které se podařilo prosadit pro - promiňte - vyšší konkurenceschopnost českého školství, nebýt vás, tak se to nepovedlo. Velmi si vážím toho, jak jsme v dobách Ministerstva školství složitě především kvůli TOP 09 hledali kompromisy k tomu, abychom posunuli některé věci na Ministerstvu školství.

Já s vámi samozřejmě souhlasím v tom, že nemůžeme odsuzovat ředitele škol. Nicméně je zapotřebí si připomenout to, že právě ředitelé škol dnes jsou ne vinou vlády, ne vinou politiků, ale vinou sociodemografického vývoje často v situaci, kdy nedostatkem žáků v konkrétních školách, a paradoxně často velmi kvalitních školách, protože paradoxně ty školy, kde se studentům mohou věnovat více, a koneckonců i tam, kde jsou poněkud menší nároky na řekněme odměňování učitelů, tím logicky vedou k tomu, že na těchto školách jsou velmi kvalitní pedagogové. Paradoxně na těchto venkovských školách, především venkovských školách, při nedostatku žáků, při snižování počtu žáků, vzniká situace, kdy některé školy jsou jednoznačně existenčně závislé na tom, jestli tam jednoho žáka navíc budou, nebo nebudou mít. Tam vzniká ten neuvěřitelný paradox, že i velmi zodpovědní ředitelé i velmi zodpovědní pedagogové raději v té škole nechají děti dále studovat místo toho, aby je nechali v jejich vlastním zájmu opakovat ročník, prostě z toho důvodu, že vědí, že rodiče těchto žáků tyto děti převedou na jinou školu, kterou třeba i zaplatí, za cenu toho, že nebudou v uvozovkách tito kvalitní pedagogové to dítě prudit. To je realita venkovských škol.

A v tomto kontextu říkám, a v tom s vámi taktéž souhlasím, že samozřejmě nikde není jistota, že si matematiku, obzvláště těžší verzi matematiky, studenti pro státní maturitu vyberou.

Znovu opakuji, že především státní maturita z matematiky v těžší verzi, i když je to dneska otázka 3 %, je právě oním světýlkem na konci tunelu, o které je zapotřebí bojovat, a toto nejdůležitější světýlko na konci tunelu tady pan hrobař, ministr školství, definitivně pohřbívá. To je ten průšvih. To je to hrobaření. To je to největší svinstvo na této normě. To je ta největší prasárna, která znemožňuje (hluk, výkřiky a bušení do lavic) - ano, je to tak, protože vysoké školy právě na této těžší verzi státních maturit, právě na tomto světýlku na konci tunelu mají největší naději v následujících letech postavit to, že tato státní maturita bude uznávána jako přijímací zkoušky na vysokou školu. A tohle světýlko na konci tunelu, které tímto způsobem hrobaříme a odsouváme tak, že ho znovu nastartujeme nejdříve v roce 2015, jak se tady vyjádřil při druhém čtení pan ministr Fiala, je to, že vysoké školy zase než to akceptují, jsme nejdříve někdy v roce 2016, spíše v roce 2017, možná 2018. A to je ta kritická doba, za kterou se mezitím dále budeme propadat v konkurenceschopnosti, protože si řekněme upřímně, že i když nastavíme povinnou zkoušku z matematiky, tak dalších čtyři pět let bude vůbec trvat adaptace středních a základních škol v případě zavedení srovnávacích zkoušek na základní škole k tomu, abychom otočili úpadek v postupné zvyšování kvality. Celý proces je na dlouhá léta a my nyní bohužel otáčíme kormidlo, že místo toho, abychom viděli to světýlko na konci tunelu, tak ho na několik let nyní pohřbíváme. To je ta tragédie, o kterou se jedná. To je to, kde apeluji a volám a používám záměrně vulgarity, protože promiňte, toto je opravdu nesmírně závažná situace.

Já samozřejmě uznávám, že ve státních maturitách je hromada chyb. Samozřejmě uznávám to, že je zapotřebí systém zlepšovat a zdokonalovat, ale toto je norma, kterou tady mnoho měsíců nový ministr školství ve Sněmovně projednává, a já jsem přesvědčen už jenom na historii pana profesora, na to, že je to vysokoškolský kantor, tak by měl chápat, jak zásadní je to problém. Jak ho kolegové i třeba na pedagogických fakultách budou hodnotit za to, jak kvalitní žáky pedagogické fakulty přijímají. Dojděte se zeptat do Hradce Králové, jaká je úroveň studentů, kteří jsou přijímáni na pedagogickou fakultu, jakou mají úroveň matematiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP