(15.00 hodin)

 

Poslanec Jiří Petrů: Děkuji. Vážený pane ministře, na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí je uvedeno, že dalším krokem na cestě k maximální efektivitě a jednoduchosti systému vyplácení nepojistných sociálních dávek včetně dávek v nezaměstnanosti bude tzv. sociální karta. Ověřoval jsem si proto skutečné dopady na klienty a rád bych se od vás dozvěděl, kde je deklarovaná jednoduchost.

Úřad práce nejprve zašle klientovi první výzvu k vyřízení karty sociálních systémů obyčejným dopisem. Druhá výzva jde doporučeným dopisem, při nepřevzetí se zastavuje výplata dávky. Takto donucený klient navštíví úřad práce, kde dojde k zadání a ověřování údajů. Nyní hovořím o mobilním klientovi. Co však má dělat například klient v domově pro seniory, v LDN či ve zdravotnickém zařízení, který bere příspěvek na péči ve 3. či 4. skupině, tedy prakticky imobilní? To budou chodit pracovníci úřadu práce do těchto zařízení? Nebo snad se budou vyhotovovat plné moci sociálním pracovníků k vyřízení náležitostí? Následně přijde poštou doporučený dopis s PIN a klient si ho má vyzvednout a následně na úřadu práce si má vyzvednout sKartu. Takto vybaven si má klient kartu aktivovat. Budou pracovníci úřadu práce chodit za těmito staršími či imobilními klienty do těchto zařízení, nebo bude muset klient dát plnou moc - ta musí být ovšem ověřená - pracovníkovi úřadu práce či sociálnímu pracovníkovi k manipulaci s kartou? Pak ochranné prvky ztrácejí smysl. Mnohým zdravotní stav nedovolí karty vůbec využívat.

Za zmínku stojí i nátlak na klienty, kteří již mají svůj účet u České spořitelny či jiného bankovního ústavu a musí si z nového účtu nechat převádět finanční prostředky na svůj stávající účet. Také poplatky za další výběry či mezibankovní převody České spořitelně klienti jistě přivítají! A co dostupnost výběrů? V mnohých obcích bankomaty nejsou a avizovaný výběr v obchodech COOP, tzv. cashback, je podmiňován nákupem zboží v minimální hodnotě 300 korun. Mají snad sociální dávky sloužit k nákupu potravin? Nebudu již hovořit o technických komplikacích aplikace tohoto systému úřadu práce při zkušebním provozu. Ten jsem si také ověřoval.

Nezapomněli jste, pane ministře, na starší, nemocné a imobilní občany? Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byl dotaz tedy. Prosím o odpověď pana ministra Drábka na tento dotaz.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Vážená paní předsedkyně, vážený pane poslanče, těch dotazů, to byla opravdu smršť, tak já bych k tomu potřeboval tak přibližně půlhodinové vystoupení, nicméně budu se snažit být co nejstručnější a co nejkonkrétnější. Předesílám, že případně jsem komukoliv z poslanců připraven podrobně dát další dodatečné informace, a také uvedu, že všechny podrobné informace jsou dostupné na webovských stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí.

Zavedení elektronické výplaty ze sociálních dávek, když to řeknu tímto obecným termínem, má skutečně velmi výrazně zvýšit efektivitu vyplácení těchto dávek a snížit administrativní náklady státu v této oblasti. Nakonec je to téma, o kterém se tady dnes i včera velmi intenzivně hovořilo. Úspory je potřeba skutečně hledat především na provozních nákladech státu, na administrativních nákladech.

Co se týká vlastního převzetí karty a té procedury, tak k převzetí karty skutečně jde výzva obyčejným dopisem. Bylo by zbytečné posílat každou výzvu doporučeným dopisem, byly by to zbytečné náklady navíc. Ano, pokud někdo nereaguje na výzvu, tak poté je mu opakovaná výzva zaslána doporučeným dopisem, aby bylo jasně doloženo, že byl k výběru karty vyzván. Není to tak, co tady bylo uvedeno a co se často šíří, že pokud si někdo nepřevezme kartu, tak že mu je zastavena výplata dávek. Nárok nezaniká, nárok nadále trvá, to znamená, že klient má možnost si dávky vyčerpat i potom v následujícím období. Žádné peníze neztratí.

Upozorňuji na to, co se také málokdy říká v různých negativních zprávách, že tam, kde existuje zdravotní omezení, tak je a bude i nadále možnost čerpání dávek prostřednictvím poštovní poukázky bez poplatku. To znamená tam, kde jsou zdravotní důvody, tam je možné využít i nadále ten způsob poskytování peněz prostřednictvím poštovní poukázky.

Co se týká klientů, kteří jsou imobilní a nemají možnost se dostavit na úřad práce, to přece není žádná nová situace. I takoví klienti žádají o různé dávky, včetně například příspěvku na péči, a tam k žádné změně nedochází. Ano, tuto situaci řešíme buď ve spolupráci se sociálními pracovníky, nebo skutečně pracovníci úřadu práce dojdou přímo na to místo a vyřídí na místě. Řada takových klientů také využívá možnosti plné moci.

Co se týká dostupnosti jednotlivých způsobů výplaty dávek nebo čerpání dávek. Pokud někdo skutečně čerpá prostřednictvím karty sociálních systémů, tak už to tady padlo, víc než polovina klientů čerpá dávky prostřednictvím převodu na svůj běžný účet. Tam se v principu nic nemění, protože i nadále, pokud o to požádají při převzetí karty, budou i nadále čerpat dávky prostřednictvím převodu na svůj běžný účet. Nicméně výhoda je v tom, že například pokud změní banku nebo změní číslo účtu, tak jsou schopni samostatně jednoduše zadat tu změnu a nemusí kvůli tomu jít na úřad práce a vyplňovat žádost tak jako dosud. A samozřejmě i na straně státu se jedná o výrazné snížení administrativy.

Co se týká dostupnosti jednotlivých možností nakládání s penězi, tak dnes v ČR je více než 80 tisíc platebních terminálů, na kterých lze sKartu použít jako každou jiná kartu typu Maestro. Dále je více než šest tisíc míst, na kterých lze uplatnit cashback, to znamená výběr hotovosti při nákupu. Ano, je to skutečně tak, že při využití cashbacku je nutné zaplatit částku alespoň 300 korun, nicméně sociální dávky ve většině případů slouží především k nákupu základních životních potřeb, tedy především k nákupu potravin, tedy si myslím, že to není nijak výrazně omezující podmínka. A dále samozřejmě je možné využít případně bankomaty.

Znovu opakuji, že nadpoloviční většina klientů už dnes využívá převodu peněz na svůj bankovní účet, na tom se nic nezmění, a dále zdůrazňuji znovu, že pokud má někdo zdravotní problémy, takže nemůže kartu vyžít, i nadále mu bude bezplatně zasílána dávka prostřednictvím poštovní poukázky.

Co se týká zkušebního provozu -

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane ministře, promiňte, i váš čas uplynul na odpověď - máte pět minut.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Omlouvám se. Děkuji za upozornění, paní předsedkyně.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ale vznese-li pan kolega Petrů ještě doplňující dotaz - nemá. Takže tím jsme tedy skončili tuto interpelaci.

Požádám, aby mě vystřídal v řízení pan místopředseda Jiří Oliva, a sděluji ještě, že se z dnešního jednání omlouvá pan ministr financí Miroslav Kalousek. Z dnešního odpoledního jednání.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Kolegyně a kolegové, budeme pokračovat další interpelací, kterou vznáší paní poslankyně Marta Semelová na ministra školství Petra Fialu. Paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Marta Semelová: Dobré odpoledne. Vážený pane ministře, v úvodu musím říci, že je na pováženou, že poslanci vládní koalice svým hlasováním odmítli můj návrh na zařazení bodu týkajícího se financování školství do programu jednání schůze Poslanecké sněmovny. Využít proto musím interpelaci.

Jistě víte, že finanční situace na školách je vážná. Ostatně upozorňují na to i školské odbory, které zahájily své protestní turné. Rok od roku se výrazně krátí ostatní neinvestiční výdaje a ještě z nich školy musí platit nemocenskou, takže shánějí sponzory, pronajímají prostory, stravování zabezpečují externí firmy. Nemyslím, že zrovna toto by mělo být náplní činnosti škol. Chybějí peníze na pomůcky, na kurzy žáků, na vzdělávání učitelů, na asistenty, ostudné jsou platy nepedagogů, podhodnoceni jsou učitelé. Aby se ušetřilo, spojují se třídy, a to až na 34 žáků. Kvalita vzdělání a individuální přístup jde stranou. Kvůli škrtům v dopravě jsou zkracovány přestávky a zvýšen možný počet hodin na prvním stupni, jen aby děti stihly spojení. Alarmující situace je kolem učebnic, jejichž salátová podoba 14 let stará není na školách žádnou výjimkou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP