(17.20 hodin)
(pokračuje Bárta)
Přitom je tento pokles mnohem výraznější, než by se na první pohled zdálo. Těch zdánlivě ne až tak zase významných pár procent je totiž pro důchodce mnohonásobně bolestivějších, protože typický spotřební koš seniorů v posledních letech podléhá mnohem většímu růstu cen než spotřební koše jiných sociálních skupin. Je tedy nezbytně nutné, abychom se zamysleli, zda jsou tyto kroky zcela nezbytně nutné a zda nelze stejně efektu dosáhnout jinde a jinak, a když už, tak alespoň jej provést způsobem, který by byl citlivější vůči potřebám našich rodičů a prarodičů.
Růst důchodů až dosud kopíroval inflaci a ze třetiny i nárůst životní úrovně pracujících měřeno růstem reálné mzdy. Valorizace v letech 2013 až 215 má nově pokrývat inflaci jen z jedné třetiny. Přitom není pravdou to, že se jedná o opatření, které se dotkne pouze následujících tří roků. I když se pak pravidelný růst penzí vrátí do starých kolejí, tak se pro v té době existujících 2,3 mil. starobních důchodců bude navýšení počítat z takzvaného přibrzděného základu. Zpoždění za rostoucí inflací, které naberou v letech 2013 až 2015, už nebudou mít senioři šanci nikdy dohnat. Vláda totiž loni zrušila možnost navýšit důchody mimořádně na základě jejího uvážení, což je jednak zcela nesmyslné vzdávání se vlastní ústavní kompetence, ale hlavně je to mimořádně necitlivé a hloupé.
Zde musím říci, že já jsem se z poslanecké lavice velmi, velmi tehdy v koalici ptal, jestli je toto opatření opravdu nutné a jestli je správné. Tehdy jsem slyšel teze o tom, že je to nejlepší cesta, jak zabránit vládě sociální demokracie v budoucích letech účelově a přespříliš valorizovat důchody. Dnes přiznávám a mám potřebu se omluvit, protože tohoto svého kroku, té své pasivity lituji a omlouvám se za ni. Byla to chyba. Přiznávám, že ona chyba je krutým poznáním v politice provádění pomalých salámových metod, ve kterých je tak výborný pan ministr Kalousek, ale i pan premiér Nečas. Provádíme dílčí krůčky, nenápadné krůčky, které v danou chvíli mají logiku, ale v kontextu dalších takovýchto drobných salámových krůčků nás vedou do pekla.
Nicméně nejen úplné zmrazení reálné hodnoty penzí na několik let, ale i dočasné zpomalení tempa jejich valorizace, a tedy razantní pokles reálné hodnoty důchodových plateb nevyhnutelně uvrhne desetitisíce důchodců pod nepřípustnou hranici chudoby. A toto není populistická rétorika levice, nýbrž bohužel tvrdá realita vyčíslená i nezávislými ekonomickými think-thanky.
Vůbec první studii o této problematice zpracoval Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu při CERGE. Materiál předkládal pět variant. Podle středního, tedy nejpravděpodobnějšího odhadu vzroste podíl osob pod hranicí relativní chudoby v domácnostech, kde je alespoň jeden její člen ve věku nad 61 let a pobírá starobní důchod, z dnešních 3,6 na 5 %. Výrazně větší nárůst chudoby by však postihl osaměle žijící důchodce nad 64 let, zvláště pak ženy, jejichž počet pod hranicí chudoby by vzrostl z 13 na více než jednu pětinu, na 21 %. Musíme si přitom uvědomit, že se nejedná jenom o životní úroveň důchodců, nýbrž také potažmo o ty, kteří s nimi sdílejí domácnost. Z celkového počtu domácností důchodců by se pod hranicí chudoby mohlo ocitnout až 18 %.
Je zapotřebí si uvědomit, co vede odbornou veřejnost a všechny přemýšlející občany k tak dramatickým závěrům a velkým obavám. Jedná se právě o onen zmíněný spotřební koš seniorů, tedy především o jídlo a léky, tedy o zboží, které se bude v příštím roce i nadále dramaticky zdražovat, a to nejenom z důvodu objektivního neblahého vývoje na světových trzích, ale také z důvodů nedomyšleného, nesmyslného a nezodpovědného zvyšování DPH, kterým naše zoufalá vláda hodlá znásilnit českou ekonomiku. Tato daň samozřejmě ze všeho nejvíc dolehne na nízkopříjmové skupiny občanů, především na seniory. O tom, že se tak již stalo při stávajícím navýšení DPH, se dnes můžete přesvědčit doslova na každém rohu. Stačí vyjít na ulici a místo fackování spoluobčanů s nimi hovořit.
Leden 2013 má tedy přinést hned několik ran, které soustředěně a nemilosrdně dopadnou právě na ty, kteří jsou nejvíce bezbranní a kterým my jako jejich děti a vnuci za tolik vděčíme. Chcete snad, aby jejich jedinou nadějí byl nakonec svět, který nám staří Mayové na prosinec roku 2012 předpověděli, vážená vládo? (Poslankyně Orgoníková: Tak to rozpusťme.) Ano, nápověda z lavic pojďme to rozpustit je na místě.
Já v tuto chvíli nebudu zdržovat a dovolím si na závěr požádat o to, aby pan ministr Drábek předložil jasná a relevantní čísla o počtu osob, které se ocitnou díky opatření vlády pod hranicí chudoby, a dále žádám, aby ministr Drábek v tomto směru představil jasnou strategii, jak se jako ministr sociálních věcí a práce vyrovná s tímto neblahým stavem státních reforem.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Můžu tedy po pevně zařazených bodech? Ano, je to jasné.
Pan poslanec Petr Skokan - zařazení nového bodu Informace ministra průmyslu a obchodu o účinnosti dopadu zákona o významné tržní síle. To už bylo? Jak je to možné? Já jsem tu nebyl. To už jste přednesl, ano? (Ano.) Tak vás tedy v tom případě vyřadím. Jsem z toho opravdu zoufalý.
Mám tady zase doktora Bártu - nefunkčnost registru vozidel. To už taky bylo? Nebylo, dobře, tak zkusme nefunkčnost registru vozidel.
Poslanec Vít Bárta: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, pan ministr Dobeš tady stále není a chápu, že tady není. Pevně doufám, že aspoň sedí se svým týmem a připravuje řádné a poctivé odpovědi na mé zásadní otázky. Nicméně mi dovolte navrhnout zařazení dalšího bodu, a to bodu Informace ministra dopravy k registrům.
Já to nebudu, pane místopředsedo, zdržovat a dovolte mi sdělit jenom nejaktuálnější informaci k registrům, které bohužel veřejnost příliš neví.
Registr vozidel je součástí rozsáhlé strategie vlády České republiky k elektronizaci veřejné správy a v současné době zásadním pilířem onoho systému elektronizace veřejné správy jsou takzvané základní registry. Tyto základní registry stály daňové poplatníky, a nota bene ještě z peněz Evropské unie, daňové poplatníky České republiky dvakrát stamiliony korun. A nutno uznat, že jsou opravdu páteřním základem informačního systému veřejné správy, jsou lépe zabezpečené, mají bránit zneužití informací, jsou opravdu zásadním a moderním nástrojem elektronizace veřejné správy. Fatální záležitostí je, že nový registr vozidel, který je novou součástí tohoto elektronického systému veřejné správy, nijak nekomunikuje, nespolupracuje se systémem základního registru. ***