(16.40 hodin)
(pokračuje Bárta)
Pan premiér tady na minulé schůzi upozorňoval na to, že Česká republika je na tom skvěle, protože v registrech dlužníků a bonifikaci dlužníků se proti jiným státům Evropské unie nacházíme ve velmi dobrém stavu. Ale mně to silně připomíná, jako když místo toho, abychom firmu hodnotili podle zisku, kdybychom firmu hodnotili podle růstu, kdybychom firmu hodnotili dle reálné konkurenceschopnosti, tak místo toho firmu hodnotíme podle toho, jak je zadlužená. Řekněme si upřímně, že i velmi špatně fungující země nemusí být vůbec zadlužená, ale přesto to nijak nevypovídá o kvalitě práce této koalice.
V objektivitě rozhodování státních úředníků jsme na 123. místě. Před námi jsou takoví tygři, jako je Jamajka, Guatemala, a velmi zajímavé je zase naše konkurence, která nás do příštího roku, dámy a pánové, může přeskočit. Tak hned za námi, dámy a pánové, je Srbsko a hned za Srbskem je Uganda. Myslím si, že to je taktéž konkurence, se kterou tato koalice bude mít velký problém se pořádně poprat.
Nicméně je velmi smutné, a promiňte mi to, jak to trošku zlehčuji, že celkový počet hodnocených zemí je 142 a v důvěře veřejnosti vůči politikům jsme se umístili ze 142 hodnocených zemí na 134. místě. Za námi se umístily už jenom Dominikánská republika, Guatemala, Paraguay, Argentina, Madagaskar, Libanon, Venezuela a Haiti.
Dámy a pánové, já se domnívám, že na první pohled závodění s Mongolskem může působit vtipně, ale z hlediska reality toho, kam se vyvíjí česká ekonomika pod vedením této koalice, se domnívám, že každému, komu záleží na budoucnosti České republiky, musí býti nyní k pláči. A já bych to rád z hlediska konkurenceschopnosti připomněl na několika konkrétních věcech.
Nyní tady nesedí oblíbenec pana premiéra pan ministr Fiala. Česká republika i podle analýz, které má tato vláda několik let k dispozici, se propadá z hlediska vzdělání především v oblasti matematiky. Strategie NERVu, strategie konkurenceschopnosti, kterou vláda České republiky přijala za svou, jasně říká, že je zapotřebí zvýšit úroveň vzdělání v oblasti matematiky. Přestože víme, že úroveň vzdělání České republiky klesá, přestože víme, matematika se na českých školách učí tak bídně, že když Japonsko vypíše mezinárodní soutěž o to, aby Češi mohli studovat v Japonsku, tak Česká republika není schopna ani tuto kvótu naplnit, protože není dostatek Čechů, kteří dostatečně umějí matematiku pro studium na japonských univerzitách, v této situaci vláda České republiky se zabývá tím, že zruší přísnější verzi státních maturit, zavede jenom jednodušší verzi státních maturit, což si řekněme upřímně, že nahrává akorát panu Šteflovi a společnosti Scio, kteří z toho mají výborný byznys, aby vysokým školám dodávali dál testy na přijímací zkoušky na vysoké školy, a naopak stát se zbavil klíčového kontrolního mechanismu, aby státní maturity byly podmínkou pro přijetí na vysokou školu. Jinými slovy řečeno, uděláme soukromý byznys společnosti Scio, pro veřejnost budeme ti hodní, protože zrušíme přísnější verzi státních maturit, budeme rádi, když naši maturanti budou umět matematiku reálně z úrovně 9. třídy základní školy a v oné konkurenceschopnosti se nebudeme propadat o jednu či dvě příčky za rok, ale o pět nebo deset příček za rok. A budeme se tady smát tomu, že v Mongolsku v jurtě umějí matematiku líp než na kamenných českých středních školách.
Podobně neutěšený stav, dámy a pánové, z hlediska strategie konkurenceschopnosti můžeme hledat kupříkladu i v tom, jak razantně se prosazuje reforma vysokých škol. Kde je apel na to, že bude nový vysokoškolský zákon? Kde se vytratila odvaha financovat vysoké školy ne podle počtu žáků, ale podle kvality? Kde jsou naplňované závěry strategie konkurenceschopnosti, která byla přijata na jaře roku 2011, a kde za poslední dva roky této vlády jsme se propadli o pět a více příček? A to nemluvím o tom, že Ministerstvo dopravy v této strategii konkurenceschopnosti se zavazuje intenzivně stavět páteřní komunikaci R35 tak zásadní pro to, aby kupříkladu fabriky neodešly z Moravskoslezského kraje do Polska. Místo toho dáme všechny peníze, které nám zbývají na opravu D1, protože je to rychlé, protože je to populární a protože se tam lépe bude Frkalům, Frankům a jiným Dobešovým kmotrům lépe dělat byznys. A to vše při nenaplňování strategie konkurenceschopnosti pod vedením Petra Nečase.
Proto, dámy a pánové, vážená paní předsedkyně, žádám o zařazení bodu, kterým by nám tuto věc pan premiér vysvětlil. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová A žádáte ji na kdy, pane kolego, zařadit?
Poslanec Vít Bárta: První bod po pevně zařazených bodech. Paní předsedkyně, promiňte.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan kolega Petr Skokan je dalším přihlášeným. Pro vaši informaci, protože řada z vás to potřebuje vědět, tak je zde ještě v tuto chvíli 15 přihlášek. Pan kolega Skokan. Prosím.
Poslanec Petr Skokan: Vážená paní předsedkyně, vážení kolegové, milé kolegyně, já si dovoluji navrhnout zařazení nového bodu, který by se mohl nazývat Informace ministra průmyslu a obchodu o účinnosti dopadu zákona o významné tržní síle.
Nezřídka se stává, že jsme obviňováni z produkce nadbytečných, nic nepřinášejících a někdy dokonce i účelových a v jiných ohledech špatných zákonů. Obecně se tomu asi nevyhne žádný parlament na světě, nám by však mělo záležet na tom, aby těch zmetků, které pak záhy musíme rušit či opravovat, bylo minimum, a současně bychom se neměli bát na ně poukazovat a nejen tvořit nové, ale také čistit českou právní soustavu, kterou - přiznejme si - dost často sami zaplevelujeme.
Jako praktickou ukázku a současně také jako podnět bych rád navrhl ke zrušení jeden z těchto legislativních nedopalků, a to takový, který snad naplňuje všechna negativa, která jsem před chvilkou vyjmenoval. Jedná se o zákon o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů. ***