(15.20 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Já se obávám, že to je věc, která se neděje jen tak. Ona se prostě děje proto, že ten, kdo by měl jednat, nejedná. Jsem přesvědčený o tom, že jednat by měl předseda vlády, předseda vlády Petr Nečas. A obávám se, že tuším, proč nejedná. Obávám se, že nejedná proto, že se mu koneckonců hodí to, že Miroslav Kalousek se diskredituje tímto způsobem permanentních útoků na práci policie. To se nepochybně Petru Nečasovi může hodit, protože on je předseda ODS, není jenom předseda vlády, a v tuto chvíli upřednostnil zájem předsedy Občanské demokratické strany. Prostě se mu hodí, že se mu hlavní soupeř na pravici diskredituje a oslabuje. Pan Miroslav Kalousek není předseda TOP 09, ale je její ideový autor, její organizační zázemí, je to člověk, který tu stranu ve skutečnosti vytvořil, a do značné míry lze říci - bez urážky ke všem ostatním členům TOP 09 - , že s panem Miroslavem Kalouskem TOP 09 stojí a padá. A my tady máme za několik měsíců krajské volby a možná se premiérovi hodí oslabování TOP 09, ke kterému dochází na základě kauzy CASA v těchto týdnech.

Druhý důvod, proč se obávám, že předseda vlády nekoná, ačkoli by konat měl, je zájem na změně v osobě policejního prezidenta. Je to absurdní a paradoxní situace. Pokud si uvědomíme, že za vlády Petra Nečase došlo k odchodu bývalého policejního prezidenta, že to byla vláda Petra Nečase, která jmenovala, za vlády Petra Nečase byl jmenován tento současný policejní prezident, že to byla Topolánkova vláda, ve které seděl jak premiér Nečas, tak ministr financí Kalousek, která předložila zákon, byl to tehdy zákon, který předložil ministr vnitra Langer, ve kterém se definovaly podmínky pro jmenování a odvolávání policejního prezidenta. Takže pravice si tady prosadila zákon, který definuje podmínky pro jmenování a odvolávání policejního prezidenta, pravicová vláda si tohoto policejního prezidenta vybrala a v tuto chvíli předseda pravicové vlády volně připouští útoky na tohoto policejního prezidenta. No proč to asi dělá? Pravděpodobně už mu nevyhovuje. Pravděpodobně jejich vztahy ochladly do té míry, že si premiér připouští, minimálně připouští, možná i připravuje výměnu v osobě policejního prezidenta. Byť samozřejmě zákon je striktní, tak jak ho prosadil ministr Langer v minulém volebním období, a vláda nemá příliš mnoho možností, aby ze své vůle policejního prezidenta vyměnila, a já si myslím, že pro ústavní systém a nezávislost policie je to určitě dobře.

Takže jsou tady dva důvody, proč premiér nekoná. Jsou to v zásadě důvody stranické a jsou to v zásadě důvody mocenské. Ale to, že premiér v této věci nekoná, je současně ta hlavní příčina v marasmu, do kterého jsme se dostali.

Já si pamatuji kauzu Čunek. Přece víte, že ta kauza strašně poškodila českou justici. Vedla k výrazné politizaci toho, co se děje a dělo na státním zastupitelství. A přece prvotní příčinou a rozbuškou té kauzy byl fakt, že vicepremiér vlády, ačkoliv byl trestně stíhán, z vlády neodešel sám. A tehdejší předseda vlády neměl sílu ho odvolat, protože by vláda pravděpodobně padla. Čili to byla ta rozbuška celé kauzy Čunek a té katastrofy, která potom postihla v souvislosti s kauzou Čunek českou justici. Byla to strašná eroze důvěry nejen ve vládu tehdejšího premiéra Topolánka, ale také ve fungování justice jako takové.

Já se obávám, že premiér Nečas opakuje stejnou chybu. V zájmu svých politických a mocenských cílů nezasáhl do této kauzy, tak jak by zasáhnout měl. Přece nebyl jenom tento telefonát, o kterém tady dnes vedeme debatu. Přece byly i kontakty mezi ministrem financí a vyšetřovatelem kauzy CASA. Přece bylo velmi silné prohlášení předsedy vlády, kdy předseda vlády řekl, že kdyby totéž, co udělal ministr financí vůči vyšetřovateli kauzy CASA, udělal kterýkoli jiný člen vlády, že by ho odvolal. A také premiér tehdy řekl, pokud si dobře vzpomínám, že upozornil všechny ministry, tedy včetně ministra financí, aby se vyvarovali jakýchkoli podobných kontaktů s příslušníky Policie České republiky. To znamená, že premiér varoval členy vlády, a poté došlo ke kontaktu, o kterém tady dnes vedeme řeč. Ačkoliv premiér avizoval, že je připraven sáhnout k personálním změnám ve vládě, pokud by se něco takového odehrávalo, tak nečiní a nekoná. A podle mého názoru tu krizi touto svojí nečinností dále prohlubuje. A my jako Česká republika díky této nečinnosti začínáme připomínat banánovou republiky někde ze Střední Ameriky. A vláda ztrácí dále důvěru - to by mě tolik nemrzelo -, ale tady klesá důvěra ve stát, tady klesá důvěra v celý náš ústavní systém a to je věc, na které by mělo záležet nám všem. Je to prostě velký střet zájmů, ze kterého zatím vláda nevyšla dobře.

Když jsme tady mluvili o kauze CASA, tak přece víte, že tuším pět současných členů vlády sedělo i ve vládě Mirka Topolánka, když se tam hlasovalo o pořizování letounů CASA. Já si myslím, že všech těch pět členů vlády by mělo být velmi opatrnými, aby se nedopustili čehokoli, co by mohlo znamenat a mohlo být interpretováno jako ovlivňování vyšetřování. Prostě tady existuje potenciální střet zájmů a členové vlády, kteří seděli ve vládě Mirka Topolánka, by se v tomto skutečně měli chovat velmi opatrně. A myslím si, že do takového chování rozhodně nepatří komunikace s orgány Policie České republiky, s orgány činnými v trestním řízení. Já myslím, že se nikdo nemůže divit dnešní situaci, v tom, jak vypadá dnes Česká republika, že opozice podporuje návrh na zřízení takovéto vyšetřovací komise. A nikdo se nemůže divit české sociální demokracii, že je připravena vznik takovéto vyšetřovací komise svými hlasy podpořit.

Děkuju. (Potlesk poslanců klubu ČSSD.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. A zeptám se... Dále se hlásí paní kolegyně Klasnová a pan kolega John. Prosím, paní kolegyně Klasnová.

 

Poslankyně Kateřina Klasnová: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, musím říct, že jsem ohromena listinnými důkazy, které předložil ministr financí Miroslav Kalousek. Já jen nevím, proč je nepředložil už na bezpečnostním výboru v pátek, na bezpečnostním výboru, kterého jsem se účastnila, a proč mediálně jejich existenci nám sdělil až dnes ráno.

Mě dále udivuje síla argumentů Miroslava Kalouska. Co dokazuje to, že proběhla nějaká korespondence mezi policejním prezidentem a Ministerstvem financí, co se to týká nákupu passatů? Co dokazuje to, že telefonát, který se stal o dva měsíce - minimálně dva měsíce - později, se týkal právě nákupu policejních vozů Passat. Já nic, žádnou podobnost v tom nevidím.

A hlavně, připomeňme si, že to byl Miroslav Kalousek, kdo volal policejnímu prezidentovi. Byl to sekretariát Miroslava Kalouska, který sháněl mobilní telefon právě na policejního prezidenta Lessyho. Tak to pan Miroslav Kalousek volal policejnímu prezidentovi: "Petře Lessy, nechceš si se mnou popovídat o těch passatech, jestli jsem si to ještě po těch dvou měsících nerozmyslel?" Velmi nepravděpodobná konstrukce, ale budiž, jsme v rovině tvrzení proti tvrzení. Nicméně mediální výroky i výroky zde na plénu Poslanecké sněmovny, které jsme všichni slyšeli, nasvědčují tomu, že skutečně tady ministr financí se vyjadřuje velmi nestandardně na adresu policie a velmi nestandardně se chová v případě vyšetřování nákupu letounů CASA a velmi zvláštním způsobem a hlavně zvláštním slovníkem se zastával, a prokázal tak myslím opravdu medvědí službu své kolegyni Vlastě Parkanové.

Myslím, že otázka nezní, zda pravdu má Kalousek, anebo policejní prezident Lessy. Nejde o spor dvou pánů, ale o dělbu moci. A v demokratickém státě... zkrátka to vláda možná nerespektuje a je možné, že se dopouští zásahu do nezávislého policejního vyšetřování. Z toho důvodu si myslím, že je zcela správné, že opozice trvá na zřízení vyšetřovací komise.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Teď ještě prosím o slovo pana poslance Radka Johna, též s přednostním právem.***




Přihlásit/registrovat se do ISP