(17.30 hodin)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře. Můžeme tedy ukončit tuto interpelaci na ministra Petra Fialu.
Další je opět paní Kateřina Klasnová, která bude interpelovat opět nepřítomného ministra Chalupu. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Kateřina Klasnová: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, veřejnosti je v posledních dnech ze strany ČEZu, a. s., v novinových článcích typu " ČEZ nabízí elektrárny, nemá uhlí" systematicky vštěpována myšlenka, že za nedostatek uhlí ČEZu může vlastně Czech Coal podnikatele Pavla Tykače. V článcích se hovoří o uvažovaném prodeji elektrárny Chvaletice v roce 2013, která však nemá nic společného s dodávkami uhlí z Mostu. Tato elektrárna je ve skutečnosti zásobována z dolu Nástup Tušimice, což je těžební jednotka Severočeských dolů, a. s., jejichž stoprocentním vlastníkem je ČEZ. Pro upřesnění: Z DNT se ročně do Chvaletic dováží 2,3 mil. tun hnědého uhlí, jak lze nalézt i na webových stránkách ČEZu, jenomže koncem roku 2013 tato kvalita uhlí již na uvedeném dole nebude k dispozici, což však ČEZ v novinových článcích nikde neuvádí. ČEZ navíc vytrvale popírá a bagatelizuje varování veřejnosti a odborníků, že zmíněný důl nemá k dispozici ani dostatečné zásoby uhlí pro jeho známý záměr obnovy bloků o výkonu 3x250 MW v elektrárně Prunéřov II. Přitom pro jeho ekonomickou návratnost byla deklarována životnost bloků 25 až 30 let, což by při jejich uvedení do provozu v roce 2015 představovalo dodávky uhlí z DNT do roku 2039 až 2044. Jenže zásoby uhlí na dolu Nástup Tušimice budou definitivně vytěženy už v období kolem roku 2030, jak bylo avizováno jak ve výročních zprávách Severočeských dolů, tak i v jejich několika dalších oficiálních dokumentech. Důsledkem toho by došlo v budoucnosti ke zmaření investic ve výši 25 mld. korun a zároveň vytvoření závislosti této elektrárny na odběru uhlí z jiného dolu. Vzhledem ke konstrukci bloků by s největší pravděpodobností přicházely v úvahu dodávky uhlí z Czech Coal.
Není vůbec možné, že by si tyto skutečnosti manažeři dolů a elektrárenské společnosti neuvědomovali, když byli na tyto skutečnosti zcela prokazatelně upozorňováni již několik let na valné hromadě ČEZ. Tato varování několik let ignorovali i členové dozorčí rady ČEZ s jejich bývalým předsedou a exministrem Kocourkem. Stejně tak i zástupci státu z Ministerstva financí.
(Upozornění na čas.) Čas. Tak dobře. Můžu ještě krátce dokončit, když tady pan ministr není? (Souhlas.) Děkuji moc.
V současné době je na tahu Ministerstvo životního prostředí, které bylo na tyto skutečnosti upozorňováno v rámci posouzení vlivů na životní prostředí k další hornické činnosti DNT na období 2014 až 2029. Současně s tím Krajské státní zastupitelství v Ústí nad Labem nařídilo policii došetřit nepovolenou nelegální těžbu uhlí v části dobývacího prostoru DNT. Toto množství uhlí, které bylo vytěženo bez povolení Obvodního báňského úřadu Most při plném vědomí některých jeho úředníků, což v roce 2007 zjistilo Ministerstvo životního prostředí, bude chybět do budoucna.
Vzhledem k neudržitelnosti popsané situace se vás ptám, kdy váš resort ve spolupráci s dalšími ministry, mám na mysli Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo financí, určí konkrétní termíny odborných jednání v této věci. Budou přizváni i zástupci politických stran? Za Věci veřejné nabízím odborníky k jednání. Děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak, ale prosím dalšího o dodržování časového limitu, protože tím jsou vlastně kráceni ostatní poslanci.
Prosím ještě pana poslance Jiřího Šlégra - ale ten tu není. Pana poslance Jiřího Paroubka - také není. Pana poslance Václava Klučku, ten tady rozhodně je. Takže prosím pana poslance Klučku, který bude interpelovat nepřítomného Pavla Dobeše ve věci převodu centrálního registru vozidel. Prosím, máte slovo.
Poslanec Václav Klučka: Děkuji vám, pane jediný místopředsedo Poslanecké sněmovny. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já mám před sebou informaci nazvanou Nový centrální registr vozidel pro úřady s pověřenou působností...
Já bych jenom poprosil, kdybych skutečně mohl aspoň chviličku hovořit. (Reakce na bavící se tři poslance.)
... pro úřady s pověřenou působností, ve které se chystá něco, co má platit od 1. července, a to je převod registru vozidel z Ministerstva vnitra na Ministerstvo dopravy. Pane ministře, já jsem si tu informaci přečetl a kladu otázku, jestli skutečně to, co jste napsal na pověřené úřady 30. 4. 2012, se naplňuje a jestli skutečně ten centrální registr k 1. 7. bude fungovat.
Dále mám před sebou informaci o poskytnutí účelové dotace. Pane ministře, 24. 5. 2012 posíláte žádost, aby úřady vyplnily dotazníky a podaly žádost o finanční dotaci k vám, k rukám ministra, nejpozději do 28. 5. To přece není možné! Vy přece víte, že existují rady obcí které musí takovéto žádosti posoudit, schválit a dát tomu punc k pověření k zaslání k vašim rukám. To si snad děláte z těch úřadů srandu v tomto případě! A znovu to jenom dokazuje, jak obrovská nepřipravenost této věci na obcích s rozšířenou působností je.
Já bych vás velmi poprosil, abyste mi dal naprosto relevantní informace o tom, co ministerstvo udělalo a udělá do termínu 1. 7. k tomu, aby centrální registr vozidel fungoval. Děkuji za odpověď. (Potlesk přítomných poslanců ČSSD.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Další je pan poslanec Josef Nekl - také na ministra Pavla Dobeše. Prosím tedy pana poslance Nekla k interpelaci.
Poslanec Josef Nekl: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, bohužel mám druhou interpelaci během dvou týdnů a nejste přítomen. Ale přesto ji přednesu, protože jsem byl osloven už desítkami svých spoluobčanů v otázce, že opět narůstá nešvar kouření ve veřejných prostorách, jako jsou nástupiště nádraží, vlakové, tramvajové a autobusové zastávky apod. Protože sám značně využívám veřejnou osobní dopravu, jsem sám svědkem toho, že kouření na nástupištích železničních stanic není nic ojedinělého. Já sám mnohdy kuřáka upozorním na cedule o zákazu kouření, které jsou zpravidla nablízku, mnohdy se ale se zlou potážu.
Osobně proti kuřákům nemám vůbec nic, ale přesto i mně není příjemné, když mi někdo fouká kouř do obličeje, a určitě to není příjemné ani např. maminkám s dětmi. Přitom regulaci kouření upravuje zákon č. 168/1998 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o návykových látkách.
I když jsem si vědom toho, že Ministerstvo dopravy není tím, kdo by měl bdít nad dodržováním zákonů v oblasti veřejného pořádku, přesto se vás, pane ministře, ptám, jakým způsobem Ministerstvo dopravy zajistí, aby ve veřejných prostorách, které jsou využívány pro obsluhu cestujících hromadných dopravních prostředků, byla dikce zákona dodržována. Děkuji vám za odpověď. (Potlesk přítomných poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, takže to bude také vyřízeno, doufám, písemně.
A nyní - pan poslanec Chvojka se mi omlouval. Pan poslanec Ladislav Šincl - taky není. Pan poslanec Václav Zemek - není. Pan poslanec Radek John tady byl, ale už není, zdá se - není, nemáme o něm zpráv, dobře.
Pan poslanec Jiří Štětina. Toho vidím, takže ho požádám, aby přednesl interpelaci na nepřítomného Jana Kubiceho. (Domluva mimo mikrofon o tom, že tuto interpelaci poslanec nepřednese.) Tak až potom, dobře, škrtám.
Pan poslanec Radek John tady není. Takže na ministra Dobeše ano, takže prosím pan poslanec Štětina.
Poslanec Jiří Štětina: Děkuji za slovo, takže jsem přišel včas. Vážený pane ministře, v letech 2003 až 2005 byl připravován projekt stavby dvojkolejné dráhy mezi Pardubicemi a Hradcem Králové s tím, že stavba bude financována z evropských fondů, konkrétně z operačního programu Doprava. V současné době je snaha, abychom o evropské peníze nepřišli, a proto se mluví o tom, že je třeba začít stavět co nejdříve. Na druhé straně zejména dnes, kdy panují všeobecné pochyby o podezření kolem machinací s evropskými dotacemi, vzbuzuje oprávněné otázky vysoká cena této zakázky, která se pohybuje kolem 2 mld. korun. Navíc samotný projekt vykazuje řadu odborných i organizačních závad. ***