(16.30 hodin)
(pokračuje Nekl)

Také z kompenzačního fondu budou držitelům licenci kompenzovány pouze čisté náklady vzniklé v souvislosti s poštami, které plní povinnost shora uvedeného požadavku. Čisté náklady na pošty nad rámec dle uvedených parametrů nebudou kompenzovány z kompenzačního fondu.

Vážený pane ministře, táži se vás, zda se ztotožňujete s návrhem vyhlášky Českého telekomunikačního úřadu v daném znění a jakým způsobem budete ovlivňovat dostupnost poštovních služeb i v místech, která nedosahují uvedených parametrů. Děkuji vám za odpověď.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Neklovi. Jak jsem řekla, odpověď bude v písemné podobě.

Devátá interpelace, k níž jsme se dostali, je interpelací paní poslankyně Marty Semelové, která žádá ministra školství Petra Fialu o odpověď ve věci financování školství. Prosím.

 

Poslankyně Marta Semelová: Vážený pane ministře, jak víte, jedním z prvních protestů před ministerstvy, které v posledních týdnech proběhly, byl protest školských odborů proti naprosto nedostatečnému financování školství. Na mnoha školách dochází k výraznému snižování platů učitelů i nepedagogických pracovníků. Škrty se projevují i v takzvaných onivkách, z nichž školy financují pomůcky, učebnice, žákovské kurzy, ale také například povinné pojištění zaměstnanců či náhrady na nemocenskou. Zatímco v roce 2007 měly školy na pomůcky 1,6 mld. korun, letos dostaly jen 400 mil. Po započítání zvýšené sazby DPH činí celkový pokles zhruba 80 %. V důsledku toho školy mimo jiné nemají prostředky na nákup nových učebnic. Došlo to tak daleko, že nakladatelství zastavují výrobu nových učebnic, protože z prudce klesajících příjmů z prodeje ji již nelze financovat. Podle průzkumu Asociace ředitelů základních škol nemůže totiž uvolnit žádné prostředky na nové učebnice 61 % škol, přičemž není výjimkou, že se podle jedné učebnice učí i 15 let. Kvůli nedostatku peněz pak 79 % škol nemůže kupovat vůbec žádné pomůcky.

Chci se proto zeptat, jak budete tuto situaci řešit.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím tedy pana ministra Petra Fialu. Prosím, máte slovo.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Fiala: Vážená paní poslankyně, dámy a pánové, mám tu čest stát před vámi při interpelacích poprvé, tak mi dovolte na úvod jenom krátkou poznámku. Když jsem přišel do úřadu, hned druhý den jsem obdržel čtyři interpelace, na které jsem písemně odpověděl, a dnes mám opět čtyři interpelace, což svědčí o tom, že resort školství se těší velikému zájmu, ale svědčí to také o tom, že mě odpočátku berete jako někoho, kdo je schopen na vaše otázky odpovídat, a že tedy nemám těch pověstných sto dní hájení. Já jsem tomu vlastně rád, protože ten úřad opravdu žádných sto dní hájení neumožňuje.

Ale rychle, paní poslankyně, k vaší otázce.

Je naprosto nesporné, že vývoj v rozpočtových zdrojích resortů využitelných pro financování výdajů regionálního školství definovaných v § 160 odst. 1 písm. c) a d), tedy výdajů na učební pomůcky, výdajů na školní potřeby a učebnice, pokud jsou podle tohoto zákona tedy poskytovány bezplatně, a rovněž výdajů na další vzdělávání pedagogických pracovníků a na činnosti, které přímo souvisí s rozvojem škol a kvalitou vzdělávání, a ostatních nákladů v posledních pěti šesti letech není rozhodně dobrý. Vezmu-li v úvahu, že výdaje státu do uvedené oblasti vzdělávání klesly od roku 2006, kdy byly zhruba na úrovni 1,5 mld., na necelou 1 mld. v roce 2011 a v roce 2012 následoval další pokles na částku zhruba kolem 640 mil. korun, pak musím souhlasit s těmi, kteří tuto situaci považují za problematickou. Situaci, jak většina z vás, kteří se zabýváte školství, také dobře ví, navíc zhoršuje fakt, že od roku 2010 jsou školy nuceny z tohoto trvale se snižujícího objemu hradit navíc ještě výdaje na náhrady platů za nemocenskou svých zaměstnanců a rozsah této náhrady se rok od roku zvyšuje.

Nicméně pro objektivní posouzení situace bych chtěl uvést, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se minimálně v posledních letech snažilo situaci v rozpočtovém zajištění těch takzvaných ONIV v rámci svých možností řešit. Zvláště umožnění zapojení finančních prostředků evropských strukturálních fondů, financování vzdělávání v základních a nově i středních školách v podobě takzvaných šablon ve výši zhruba 6 mld. korun pomohlo a pomáhá tuto krajně nepříznivou situaci v posledních letech do značné míry školám překlenout.

Pro budoucí roky však bude naprosto nezbytné situaci v zabezpečení vzdělávání i po stránce nezbytného materiálního vybavení moderními didaktickými pomůckami a kvalitními učebnicemi řešit systémově, respektive mnohem systémověji než dosud, kdy se zdálo, že v oblasti financování regionálního školství jsou prioritou pouze platy, a ostatní výdaje byly postaveny až do takové vedlejší role, což samozřejmě dlouhodobě není udržitelné. Jak jsem již několikrát ve svých veřejných vystoupeních zdůraznil, jsem přesvědčen o tom, že prvotním a základním krokem pro přípravu systémových změn v regionálním školství je znalost reálného ekonomického rámce, ve kterém se bude vzdělávání dětí, žáků a studentů v nejbližších letech moci realizovat. Proto je v tuto chvíli hlavní prioritou pro nejbližší období příprava rozpočtu resortu školství na příští rok i na roky 2014 a 2015. Mohu vás ujistit, že problematika zajištění dostatečných rozpočtových zdrojů resortu právě pro oblast učebnic, učebních pomůcek, dalšího vzdělávání pracovníků a dalších nemzdových výdajů poskytovaných školám regionálního školství státem bude při přípravě rozpočtu resortu na příští rok i v přípravě rozpočtového výhledu na roky 2014 a 2015 hrát významnou roli.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, paní poslankyně, vy ještě budete doplňovat svou interpelaci.

 

Poslankyně Marta Semelová: Já děkuji za odpověď. Oceňuji jak snahu, tak například to, že jste zastavil takzvanou reformu vysokých škol, případně reformu financování regionálního školství. Nicméně určitě odpověď neuspokojí ty, kteří na vzdělávání prostě teď nemají. Něco jiného je příští rok. Já vyjadřuji vážnou obavu, že to nebude lepší, ale co se týká tohoto roku, je potřeba řešit skutečně jak platy učitelů a nepedagogických pracovníků, tak peníze na onivky, tedy na učebnice, další pomůcky a další věci, o kterých jsem mluvila. Myslím si, že není možné, aby se přenášela zodpovědnost na učitele, kteří mají být propouštěni kvůli nedostatečnému financování na vysokoškoláky, kteří by měli platit zápisné.

Uvažujete o tom, že byste oslovil ministra Kalouska, aby například místo peněz na církve to dal na vzdělávání?

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě jednou prosím pana ministra. Netušil jsem, že je to vaše první interpelace, takže teď dvě minuty.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Fiala: Ano, děkuji, pane předsedající, nyní odpovím velmi stručně. Jsem si plně vědom problematické situace v oblasti financování regionálního školství. Jsem si vědom i dopadu vázání finančních prostředků v letošním roce na platy pedagogů a na další výdaje spojené s regionálním školstvím. Musím nicméně konstatovat, že není v tuto chvíli možné jakkoliv z prostředků, které jsou určeny pro letošní rok, tuto situaci nějak výrazně změnit. Proto se musíme soustředit na to, a to také dělám, aby struktura rozpočtu Ministerstva školství na příští rok byla dobře připravena, abychom zabránili tomu, aby dopad na platy v regionálním školství a na další výdaje v této oblasti byl takový, jako se tomu stalo v letošním roce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP