(10.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Takže otevírám rozpravu a do ní, i navzdory tomu výkonu zpravodaje, se nepřihlásili poslanci, což nechápu úplně, ale vypadá to, že se spokojíme tedy s tím, co bylo předneseno v úvodu, a můžeme zřejmě ukončit tuto rozpravu.

Tady byl přednesen návrh usnesení a my bychom vlastně o něm měli v této fázi zřejmě hlasovat. Já jenom ještě zagonguji, aby se zúčastnili ti, kteří ještě chtějí hlasovat.

 

Slyšeli jsme od zpravodaje návrh usnesení a nyní o něm budeme hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přijmout text, se kterým jsme byli seznámeni, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 134, přihlášeno 146, pro hlasovalo 102, proti 1, takže usnesení bylo přijato. Děkuji tedy a ukončuji bod číslo 65.

 

Máme tady bod číslo

 

67.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení
souhlasu s ratifikací Protokol mezi Českou republikou a Rakouskou republikou,
který upravuje Smlouvu mezi Českou republikou a Rakouskou republikou
o zamezení dvojímu zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní
z příjmua z majetku a Protokol k ní podepsané dne 8. června 2006 v Praze,
který byl podepsán ve Vídni dne 9. března 2012
/sněmovní tisk 664/ - prvé čtení

Tady měl být původně Miroslav Kalousek, ale nahradí ho nebo zastoupí ho ministr Jaromír Drábek. Takže já bych požádal, aby tento tisk 664 uvedl pan ministr Drábek.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Nahradit ministra financí bych si netroufal, pokusím se ho zastoupit.

Smlouva o zabránění dvojímu zdanění byla uzavřena v roce 2007. K této smlouvě je třeba schválit protokol, který by měl zajistit výměnu daňových informací. Tento protokol byl dohodnut v únoru 2011 v Praze na jednokolovém expertním jednání. Protokol, který máte předložen, by měl přispět k lepší koordinaci činnosti daňových úřadů, proto doporučuji jeho propuštění do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. A teď bych požádal zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Václava Kubatu. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Václav Kubata: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, pan zastupující ministr myslím velmi jasně informoval o podstatě tohoto materiálu. Podstatné je to, že tento protokol napravuje nebo dává do souladu některé věci, které se právě staly mezi podpisem minulé smlouvy, která to řešila, a dnešní, a já samozřejmě doporučuji propustit tento materiál do dalšího čtení.

A ještě bych si dovolil upozornit, že zde zůstaly brýle. (Hlásí se o ně ministr Drábek, kterému je posl. Kubata předává.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Už se našel vlastník. Dobře. A teď můžeme otevřít obecnou rozpravu. Není nikdo, kdo by se hlásil. Myslím, že můžeme obecnou rozpravu ukončit. A zagonguji - ale to bude jenom přikázání vlastně. Jsme v prvém čtení, budeme se pouze zabývat návrhem na přikázání výborům.

 

Je tady návrh přikázat to k projednání výboru zahraničnímu. Chce se ještě někdo další zabývat tímto návrhem zákona, kromě zahraničního výboru, tedy smlouvou o zamezení dvojího zdanění mezi ČR a Rakouskem? Pokud nikdo takový není, kdo by to chtěl, tak budeme pouze schvalovat přikázání zahraničnímu.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zahraniční výbor, přikázat tento tisk, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 135, přihlášeno 150, pro hlasovalo 100, proti nikdo, takže to máme schváleno.

 

A můžeme k bodu

 

68.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení
souhlasu s ratifikací Třetí dodatkový protokol k Evropské úmluvě o vydávání
(Štrasburk, 10. listopadu 2010)
/sněmovní tisk 673/ - prvé čtení

Třetí dodatkový protokol k Evropské smlouvě o vydávání, tisk 673, předloží ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Ano, je tady. Prosím, pane ministře, kdybyste to předložil.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji pěkně. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych krátce uvedl vládní návrh, kterým se Parlamentu předkládá k vyslovení souhlasu s ratifikací Třetí dodatkový protokol k Evropské úmluvě o vydávání. Tento dodatkový protokol byl sjednán v roce 2010 v rámci Rady Evropy a v zásadě má upravit instituty tzv. zjednodušeného vydávání. Pokud to mám velmi laicky popsat, aby to bylo jaksi jednoduše pochopeno, jde o případ, kdy v rámci spolupráce mezi zeměmi Rady Evropy dojde k případu, kdy osoba, která je dožadována, hledána jednou ze zemí Rady Evropy, je zadržena na území jiného státu Rady Evropy a tato zadržená osoba souhlasí s tím, že bude vydána do země, kde byl vydán zatýkací rozkaz. V takovémto případě bude možné podle této nové úpravy, kterou schvalujete, postupovat podle zjednodušeného procesu, kdy v zemi zadržení nebude probíhat soudní řízení, ve kterém by se přezkoumávaly řekněme všechny náležitosti a hmotněprávní důvody pro vydání do země, která osobu požaduje, ale osoba bude automaticky vydána právě na základě svého dobrovolného souhlasu. To je klíčové tady říci. Tedy tato dodatková úmluva, resp. tento dodatkový protokol zjednodušuje justiční styk mezi zeměmi Rady Evropy a má právě zrychlit předávání osob v případě, že ony samy dobrovolně souhlasí se svým předáním do země, která žádala o jejich vydání.

Je to věc, která zase není až tak výjimečná, a ona zvláště platí v případě, kdy osoba je zadržena a je ve vazbě v zemi, kde třeba podmínky vazby jsou mnohem horší než v zemi, která žádá o danou osobu, a kde případně dojde k soudu či k samotnému výkonu trestu odnětí svobody. Ty případy jsou relativně časté, byť v rámci zemí Rady Evropy ne až tak časté. Spíše se jedná o země třetího světa, kde osoby nechtějí dlouho být ve vydávací vazbě a žádají, aby byly vydány co možná nejrychleji.

Tolik tedy popsání případu, o který se jedná. Je to tedy zjednodušení vydávání osob, pokud osoby s tím - opět zdůrazňuji - samy dobrovolně souhlasí. To je důležitý faktor. Pouze v tomto případě se bude týkat této právní úpravy.

Já k tomu ještě dodám ze svých podkladů, že tato právní úprava zjednodušeného vydávání je obsažena již v trestním řádu v ustanovení § 398 v rámci českého právního řádu, tedy tímto přistoupením k této dodatkové úmluvě, resp. k dodatkovému protokolu, neměníme český vnitrostátní právní řád. Jinými slovy, pokud my zadržíme někoho na území ČR a on chce být dobrovolně vydán, pak už dnes podle českého trestního řádu jej rychle bez přezkoumávání okolností vydáváme. My tedy tím, že budeme signovat tento dodatkový protokol, změníme situaci v tom, že režim bude dvoustranný - nejen tedy rychlé vydávání od nás k někomu, ale tím, že k tomu přistupují i jiné země v rámci Rady Evropy, tak právě z těchto zemí do České republiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP