(14.40 hodin)

 

Ministr obrany ČR Alexandr Vondra Ano, vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, děkuji za slovo a dovolím si zde uvést návrh na působení našich ozbrojených sil a prostředků Ministerstva obrany v zahraničních operacích na další dva roky.

Vy, kteří situaci sledujete, víte, že stávající mandát vyprší ke konci roku, a vláda proto na společný návrh ministra obrany a ministra zahraničních věcí schválila v květnu nový mandát a nyní žádá obě komory Parlamentu o vyslovení souhlasu.

Pokud bych měl ten mandát charakterizovat, tak chci uvést především dva body.

Za prvé, předkládáme mandát znovu na dva roky, tak jak jsme historicky poprvé učinili v roce 2010, protože tato praxe se z našeho hlediska jednoznačně osvědčila. Umožňuje armádě lepší plánování a rozložení sil a umožňuje diplomacii to také lépe zahraničněpoliticky komunikovat. Vyhýbáme se tím takovým těm situacím, jako si tady všichni dobře pamatujeme ke konci roku 2008, kdy nebyl mandát schválen a stávalo se to předmětem různých nedůstojných handlů.

Za druhé, charakteristika mandátu odpovídá dnešní zahraničněpolitické a bezpečnostní situaci. Klademe důraz na naše zahraničněpolitické priority, jsme vedeni snahou o maximálně koncepční a efektivní přístup, klademe důraz na kontinuitu našeho působení, ale zároveň jsme realističtí a reflektujeme naše možnosti, závazky i celkové mezinárodněpolitické dění. (V sále je trvalý hluk.)

A nyní pár slov k obsahu tohoto mandátu.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Promiňte, pane ministře, já vás nerada ruším. Dámy a pánové, prosím všechny, abyste věnovali pozornost projednávanému bodu. Všechny ostatní hovory přeneste mimo jednací sál.

 

Ministr obrany ČR Alexandr Vondra Děkuji za větší klid. Přece jenom projednáváme působení našich vojáků v zahraničí, kde jde i o lidské životy, takže si myslím, že si to zaslouží trošku důstojnější průběh.

Nyní k obsahu mandátu. Operace ISAF má před sebou poslední dva roky. Roky 2013 a 2014. Po tyto dva roky předpokládáme, že těžiště našeho nasazení bude tak jako doposud v Afghánistánu, ale s tím rozdílem, že se bude měnit jak charakter té mise, a to transformací z jednotek převážně bojových na jednotky, které budou cvičit, a to jak afghánskou armádu, tak afghánskou policii. Zároveň se budou postupně snižovat počty našich vojáků.

My jsme tuto věc konzultovali jak mezinárodněpoliticky. Nedávno se sešel v Chicagu summit NATO, kde strategie k budoucnosti Afghánistánu byla hlavním tématem jednání. Jednali jsme o tom i v Afghánistánu na místě. Já jsem nedávno vedl delegaci do Afghánistánu a děkuji i zástupcům této komory Parlamentu, že se této cesty zúčastnili a sami mohli slyšet, do jaké míry a jak vysoce je ceněna účast našich vojáků, a to jak ze strany spojenců, tak ze strany představitelů afghánské vlády. A v neposlední řadě jsme mandát konzultovali i s opozicí. My jsme pozvali na Ministerstvo obrany zástupce Parlamentu i Senátu, přihlédli jsme k různým požadavkům a názorům, čili výsledná podoba našeho působení v Afghánistánu po dva předmětné roky myslím odráží trend postupného snižování počtů. Konkrétní limity na rok příští je 539 osob a na rok 2014 340 osob, ale pokud se podíváte třeba na graf, který to ukazuje po kvartálech, tak vidíte, jak dochází k postupnému snižování až na hranici 150 osob na přelomu let 2014 a 2015.

Kromě Afghánistánu počítáme i s tím, že naši vojáci budou působit na západním Balkáně, kde v operaci KFOR počítáme s rozsahem v celkovém počtu do deseti osob, v operaci EU ALTHEA v Bosně a Hercegovině v celkovém počtu do tří osob. V protipirátské operaci EU ATALANTA do tří osob a v operaci na Sinaji MFO do tří osob.

Vůbec poprvé navrhujeme zapojení do střežení vzdušného prostoru Islandu v roce 2014. Nejedná se o klasický air polishing, který známe z baltských zemí a trvá čtyři měsíce, tady je to pouze několikatýdenní mise. Hodláme také posílit naše působení ve velitelských strukturách jako výraz určité solidarity se spojenci v rámci NATO a Evropské unie. Tam se počítá s vysláním až do výše 40 osob. Dále tak jako pokaždé budeme přispívat i do Sil rychlé reakce Severoatlantické aliance a systému pohotovostního ujednání OSN. Čísla máte v bodu 9 předkládaného usnesení.

Pokud jde o finanční náklady, tak ty samozřejmě jednak odpovídají snižujícímu se počtu, ale zároveň jsou v nich zahrnuty náklady na dopravu domů z Afghánistánu. Čili konkrétní čísla jsou nižší než v předcházejících letech, ale stále jsou poměrně vysoká: 1,6 mld. na rok 2013 a na rok 2014 je to 1,3 mld.

Co říci závěrem? Jde o působení našich vojáků, které, jak jsem řekl, dělá naší zemi velice dobré jméno, a ti lidé tam riskují své zdraví a životy mimo jiné proto, že reprezentují tuto zemi, mají českou vlajku na rukávě a bojují za naše zájmy a za naši bezpečnost a osobně se domnívám, že oni tam nejsou vysláni jednou politickou stranou, oni tam reprezentují republiku, Českou republiku, a to vynikajícím způsobem, a já proto prosím tuto ctěnou Sněmovnu, aby s jejich nasazením na roky 2013 a 2014 vyslovila souhlas. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Nyní požádám o slovo místopředsedu vlády a ministra zahraničních věcí Karla Schwarzenberga.

 

Místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí ČR Karel Schwarzenberg: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, jako spolupředkladatel projednávaného návrhu vítám, že materiál zohledňuje zahraničněpolitické a obranné priority České republiky. Současně respektuje naše možnosti a závazky, a to v souladu s aktuálním mezinárodním politickým vývojem, a mimo jiné i se závěry květnového summitu Severoatlantické aliance v Chicagu.

Z pohledu Ministerstva zahraničních věcí je klíčové i do budoucna udržet odpovídající úroveň zapojení České republiky v operacích a misích, a to jak primárně pod hlavičkou Severoatlantické aliance, tak i Evropské unie, jejíž aktivity jsou komplementárním příspěvkem k aliančním schopnostem. Jde mimo jiné o budování solidarity se spojenci v Severoatlantické alianci a Evropské unii. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP