(11.40 hodin)
(pokračuje Svoják)

Organizační zajištění je možno provést dvěma způsoby. Buď založit zcela novou státní agenturu pro konopí jako léčivo, nebo využít již existující orgány a pověřit je výkonem agendy agentury. Zde v úvahu přichází buď Ministerstvo zdravotnictví, resp. jeho Inspektorát omamných psychotropních látek, nebo Státní ústav pro kontrolu léčiv.

Výkon agendy agentury bude poměrně široký, a to od schvalování pěstování konopí formou udělování licence, dozoru nad tímto pěstováním od sadby po sklizeň přes vykupování sklizeného léčebného konopí od licencovaných subjektů až po zajišťování léčebného konopí do lékáren, a to pro přímé použití pro léčbu či jako suroviny pro přípravu individuálně připravovaných léčivých přípravků. Výkon této působnosti tedy musí být komplexní od schvalovacího pěstitelského subjektu v terénu až do uskutečnění dodávek do lékáren a pokryje všechny fáze tohoto procesu.

Variantou doporučovanou z praktických i ekonomických důvodů zatím postupuje varianta 2 s tím, že by byl zvolen způsob druhý, tedy bez nákladného zřízení nového subjektu. Výkon agendy agentury má podle předpokládaného návrhu zajišťovat Státní ústav pro kontrolu léčiv. Nad tímto pověřením Státního úřadu pro kontrolu léčiv výkonem agendy agentury vládne odborná shoda a podporuje ji i Ministerstvo zdravotnictví.

Výhody této varianty spočívají především v následujících skutečnostech. Státní ústav pro kontrolu léčiv má letité zkušenosti s vydáváním povolení k zacházení s léčivy, povolení k jejich výrobě a distribuci, s prováděním dozoru nad zacházením s léčivy, s prováděním výběrových řízení, s prováděním kontroly dodržování správné distributorské, laboratorní nebo výrobní praxe. Toto řešení bylo doporučeno pracovní skupinou a předpokládaný návrh novely ve smyslu tohoto řešení je jedním z jejích výstupů.

Orgánem odpovědným za realizaci zvoleného legislativního řešení bude především Ministerstvo zdravotnictví, které je již podle stávajícího znění zákona o návykových látkách specializovaným odborným správním úřadem pro oblast návykových látek. Vynucování dodržování pravidel bude dále záležitostí především Státního úřadu pro kontrolu léčiv, Ministerstva vnitra, Policie České republiky a Generálního ředitelství cel.

V rámci současné právní úpravy v České republice si nemocný nemůže konopí legálně opatřit, takovým konáním se vždy dopouští porušování zákona, byť byl možný postih zapisování konopí pro vlastní potřebu výrazně zmírněn. Pěstování pěti a méně rostlin konopí je od 1. ledna 2010 pouze přestupkem. Každý, kdo konopí takto vypěstuje, se ale vystavuje riziku zabavení rostlin a pokutě až do výše 15 tis. korun. Pěstování konopí pro jiný než zdravotní účel je nicméně klasifikováno jako trestný čin.

Odborníci z řad lékařů, právníků, politiků a státních úředníků se během semináře o léčebném využití konopí, který se konal 8. dubna 2010 v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, shodli, že současný zákonný status marihuany jako zakázané psychotropní látky se s kroky, které povedou ke zpřístupnění konopí a látek z něj jako léčiva pro indikovaně nemocné, nijak nevylučuje. Tímto směrem je diskusi a další vývoj v České republice dále nutno uvést. Pečlivě definovat, postupně provést všechny kroky na podzákonné a exekutivní úrovni bez jakéhokoliv rizika kolize s mezinárodním nebo národním právem. Příklady z evropských a mimoevropských zemí dokazují, že při důsledné spolupráci odborníků s držiteli rozhodovací pravomoci jde nejen o možný, ale dokonce i relativně rychlý proces.

Do prvního čtení je z procedurálních a časových důvodů předkládán návrh ve znění, jak je s neutrálním stanoviskem a připomínkami k vyřešení propustila do dalšího legislativního procesu vláda České republiky. Připomínkami vlády se zabývá sněmovní tisk 590/1 a již v průběhu března a dubna se zabývala rovněž ad hoc zřízená pracovní skupina Poslanecké sněmovny k léčebnému konopí, jež zahrnovala legislativce ze všech dotčených ministerstev s důrazem na Ministerstvo zdravotnictví České republiky, reprezentované jeho náměstkem pro legislativu a několika zástupci dotčených oborů.

Po několika jednáních došla 11. dubna t. r. tato skupina ke konsenzuálním závěrům, jimiž považuje i skupina Ministerstva zdravotnictví připomínky vlády České republiky k poslaneckému návrhu za vyřešené. Dovolte mi tyto konsenzuální závěry ke konci svého příspěvku sdělit.

a) Konsenzuální novelizace zavede registr pacientů, kterým je předepisován léčivý přípravek v režimu s omezením, které bude v případě konopí jako individuálně připravovaného léčivého přípravku stanoveno vyhláškou. Tento registr zastoupí elektronické úložiště receptů jako původně navrhovaný nástroj pro zamezení zneužití léčebného konopí. Bude využívat software i hardware úložiště bez vystavení elektronického receptu lékaři, zápis bude vymazán po uplynutí platnosti receptu s vypršením indikované lhůty užívání léčebného konopí nebo přípravku z něj. Je možnost pokládání dotazů, zda je, či není mezi pacienty s aktuálně platnou legální preskripcí ze strany Policie České republiky, a bude upraven přesně podle návrhu expertní skupiny z 12. prosince 2011.

b) Shoda panuje i na tom, že pěstování léčebného konopí bude zavedeno s odloženou účinností, nedošlo ale zatím ještě ke shodě na době odložení. Návrhy se pohybují od bez odkladu až po dobu dva roky, přičemž předseda této pracovní skupiny doporučuje kompromisní odklad v délce jednoho roku. O návrhu nakonec bude rozhodnuto v komplexním pozměňovacím návrhu, který bude předložen ve druhém čtení.

c) Došlo ke shodě na způsobu vypořádání ostatních připomínek vlády k poslaneckému návrhu, včetně přesunu některých navrhovaných ustanovení ze zákona o léčivech do zákona o návykových látkách směrem k systematičnosti zákonů požadované v připomínkách Ministerstvem zdravotnictví.

d) Došlo k technické úpravě poslaneckého návrhu podle dohody v bodech a) až c) výše.

Nyní má návrh, jenž bude předložen jako komplexní pozměňovací návrh do druhého čtení v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, vypořádány připomínky vlády, má přímou podporu Ministerstva zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví dle dohody odstraní veškerá specifická ustanovení týkající se léčebného konopí ze svých návrhů v novelizaci zákona o návykových látkách a zákona o léčivech.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, je tedy zřejmé, že se podařilo dosáhnout konsenzu mezi věcně příslušným ministerstvem a odborníky a legislativci, a to vše v zájmu nemocných a jejich blízkých, kteří se zpřístupnění léčebného konopí dožadují a mají na ně nezpochybnitelné právo.

V zájmu zrychlení procedury je předložen do prvého čtení návrh zákona, jak se k němu s neutrálním stanoviskem vyjádřila vláda, a předkladatelé zákona ohlašují, že ve druhém čtení předloží pozměňovací návrh, který se připravuje a vyjadřuje konsenzus popsaný výše. Dovolte mi, abych vás jako zpravodaj předkládaného zákona požádal, abyste jej schválili v prvním čtení a propustili do čtení druhého.

Na úplný závěr mi dovolte, abych vás odkázal na dopis pana Majzlíka, který jste všichni v nedávné době obdrželi do svých emailových schránek a který popisuje konkrétní příklad konkrétně nemocného člověka, jehož se nedostatečná legislativa v oblasti legalizace léčebného využití konopí týká.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP