(11.30 hodin)
(pokračuje Svoják)

Rád bych též dodal, že zpřístupnění léčebného konopí pro medicínskou terapii má drtivou celospolečenskou podporu, jak ji dokazují všechny průzkumy, jež se v posledním desetiletí názory na tento problém v české společnosti zabývaly.

Nyní krátké zhodnocení platného právního stavu. Zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, je komplexní legislativní úpravou v oblasti zacházení s návykovými látkami, přípravky, prekurzory a pomocnými látkami. Zákon o návykových látkách implementuje do právního systému České republiky závazky vyplývající z mezinárodních úmluv o kontrole omamných a psychotropních látek, jichž je Česká republika signatářem. Uvedené úmluvy, konkrétně pak Jednotná úmluva o omamných látkách z roku 1961, stanovují také podmínky kontroly pro látky, jež jsou využívány k medicínským účelům, a to včetně konopí s obsahem THC vyšším než 0,3 %, jež je v kontextu mezinárodního výzkumu považováno za efektivní prostředek léčby vybraných onemocnění a stavů, a to především léčby symptomatické a paliativní.

V současnosti platný zákon o návykových látkách umožňuje použití konopí jen pro velmi omezené terapeutické účely, přičemž jeho jednotlivá ustanovení přístup pacientů k této možnosti léčby v praxi zcela vylučují. Konopí je totiž dosud zařazeno v příloze číslo 3 zákona o návykových látkách, jež obsahuje omamné látky, pro které je stanoven nejpřísnější režim, který efektivně vylučuje jejich využití ve farmaceutickém průmyslu, nakládání s nimi ze strany lékařů či lékárníků, dovoz léčivých přípravků atd. Omamné látky, jež mají terapeutické využití, včetně například morfia či opia, jsou naproti tomu zařazovány do přílohy číslo 1 či přílohy číslo 2 zákona o návykových látkách, u nichž zákon o návykových látkách takové využití umožňuje.

Jednotná úmluva o omamných látkách z roku 1961 přitom současným zařazením konopí do seznamu I Omamné látky s mírnějším režimem kontroly i seznamu IV Omamné látky s nejpřísnějším režimem kontroly výslovně umožňuje, aby smluvní státy podrobily zacházení s konopím mírnějšímu režimu. Stávající znění zákona o návykových látkách také bez výjimky zakazuje pěstování konopí s obsahem vyšší než 0,3 % THC, a tedy je absolutní překážkou legálního pěstování léčebného konopí v České republice. Výše uvedená v současnosti platná zákonná úprava je nad rámec požadavku mezinárodních úmluv o návykových látkách, zejména Jednotné úmluvy o omamných látkách z roku 1961 upravující podmínky, za kterých může být konopí pěstováno a distribuováno za účelem léčebného využití. Díky nemožnosti podávat či předepisovat léčebné konopí nejsou nicméně v současnosti v naší zemi implementovány praktické mechanismy poskytování léčby léčebným konopím včetně příslušných kontrolních a bezpečnostních nástrojů směrem k prevenci zneužití léčebného konopí, jeho úniku na černý trh, přílivu konopí z černého trhu do legálního systému apod.

Rámec a podmínky terapeutického a dalšího zacházení s léky obsahujícími omamné a psychotropní látky sice existuje, kromě zákona o návykových látkách je v této oblasti účinný zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zejména v podobě preskripce v přísnějším režimu na tiskopis receptu s modrým pruhem, kontrolou případného omezení výdaje léků v lékárnách apod., avšak ani tyto tradiční nástroje s jejich omezenou efektivitou nelze za současného stavu aplikovat na léčebné konopí, neboť konopí není za současného právního stavu legálně dostupné. Proto je nelze podřídit legislativním normám.

Zároveň je třeba zdůraznit, že tradiční nástroje nemusí být vždy dostatečně účinné k prevenci zneužití léků a jejich úniku na černý trh, pokud nejsou stanovena příslušná efektivní omezení a výdeje v lékárně, což se v České republice přesvědčivě ukazuje u léků s obsahem buprenorfinu používaných pro substituční léčbu závislostí na nelegálních opiátech, zejména na heroinu, jež jsou zneužívány bez jakékoli lékařské kontroly. Účinné zvládnutí obdobného problému u léčivých přípravků obsahujících pseudoefedrin a zneužívaných pro nelegální výrobu v České republice nejrozšířenější vysoce rizikové nelegální drogy, jako je metamfetamin, ferritin, ale prokázalo, že nové metody kontroly spočívající v důsledném využívání existujících nástrojů a za úzkostlivého dodržování ochrany osobních údajů dokázaly zneužívání farmaceutických přípravků extrémně rychle a účinně minimalizovat. Návrh zákona, jehož mám tu čest být zpravodajem, tyto nástroje zavádí a pro vydávání a další zacházení s léčebným konopím tak minimalizuje riziko jeho zneužívání pro nemedicínské účely.

V důvodové zprávě k předkládanému zákonu jsou vyhodnoceny tři možné varianty řešení, přičemž varianta 0 znamená ponechávání stávajícího stavu. Varianta 1 zahrnuje zařazení nové položky konopí pro léčebné použití nebo vědecké účely do přílohy číslo 1 zákona o návykových látkách a nová položka konopí pro léčebné použití nebo vědecké účely by se týkala pouze legálního konopí s legitimním využitím. To znamená, konopí, které není konopím pro léčebné použití nebo vědecké účely, by nadále zůstalo v příloze č. 3 zákona o návykových látkách, která obsahuje látky s velmi omezeným terapeutickým použitím a pro omezené vědecké a výzkumné účely. Varianta 1 by umožnila dovoz konopí pro léčebné použití nebo vědecké účely do České republiky ze zahraničí a jeho použití k léčbě v České republice. Nebylo by ale možné jeho pěstování pro tyto účely v České republice. Varianta 1 je současně obsažena i ve variantě 2, která by umožnila pěstování léčebného konopí v České republice.

Nyní krátce k variantě 2. Varianta 2 představuje nejkomplexnější řešení. Zahrnuje v sobě komplexní variantu 1, tedy zařazení nové položky konopí pro léčebné použití nebo vědecké účely do přílohy č. 1 a všechny další kroky včetně zavedení speciálního režimu výdeje na recept s omezením s cílem vyšší kontroly a bezpečnosti celého systému. V rámci varianty 2 bude navíc možné konopí pro léčebné použití nebo vědecké účely do České republiky nejen dovážet, ale bude možné jej zde i kontrolovaně pěstovat ve shodě s podmínkami, které stanoví úmluva o omamných látkách. Tato varianta je podmíněna především zavedením přísného státního dohledu nad celým systémem včetně udělování povolení k pěstování a stanovení podmínek pro jeho získání, stanovení podmínek pro pěstování, sklízení, skladování léčebného konopí, stanovení podmínek správné pěstitelské praxe nebo povinností při dokumentaci a uzavírání smluvních vztahů u všech procesů od pěstování po uvedení léčebného konopí na trh.

Zmocněním udělovat povolení k pěstování léčebného konopí, dohledem nad celým systémem a vykonáváním kontrolních funkcí přitom musí být podle úmluvy OSN pověřena státní instituce, státní agentura pro konopí jako léčivo, resp. stávající instituce, jež bude vykonávat agendu této agentury. Varianta 2 umožní v České republice konopí pro léčbu vypěstovat, konopí jako léčivo dovézt, distribuovat, předepisovat na lékařský předpis s omezením a po kontrole podmínek omezeně jej v lékárnách vydávat.

Předpokládaná novela zákona o léčivech doporučuje přijetí varianty 2, neboť všechny dostupné analýzy docházejí k závěru, že tak bude dosaženo nejnižších nákladů na léčbu ať už pro pacienta, tak už pro celý zdravotní systém.

Pokud jde o možnosti léčebného využití konopí z hlediska mezinárodního práva, konkrétně úmluv OSN z let 1961 a 1971, jednotlivé státy v rámci ochrany veřejného zdraví mají možnost rozhodnout se o způsobu regulace konopných látek pro výzkumné a léčebné účely. Mezinárodní protidrogové úmluvy připouštějí využití konopných látek k vědeckým a terapeutickým účelům. Po smluvních státech ale požadují, aby systém podrobily velmi silné kontrole ze strany státu. K výrobě léčebného konopí předpokládají vznik nebo určení státní instituce, která bude skupovat vypěstované konopí a dále distribuovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP