(17.10 hodin)
(pokračuje Kuba)

Kontrola povinností stanovených tímto zákonem bude prováděna nezávislým kontrolním orgánem, kterým je Státní energetická inspekce.

Návrh zákona tedy povede k zajištění vyšších energetických standardů při výstavbě nebo rekonstrukci budov, pomůže snížit náklady na energie v budovách a zároveň zlepší informovanost o energetické náročnosti kupovaných nebo pronajímaných budov. Důsledek výstavby budov se sníženou energetickou náročností a důsledek úspor energie, které plynou z povinného používání nástrojů na snižování energetické náročnosti budov, bude pro Českou republiku spočívat ve snížení dopadů na životní prostředí, s vlivem na ochranu tuzemských primárních energetických zdrojů.

Dámy a pánové, toť moje vystoupení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já bych teď požádal poslance Milana Urbana, aby doprovodil svým komentářem. Pan poslanec Urban nechce doprovázet svým komentářem. Dobře. Já jsem nečekal, že takhle zareaguje. Ale budiž. Můžeme postupovat tak, že hned otevřu obecnou rozpravu. Ptám se, kdo se hlásí do rozpravy. Vidím, že přihlášen je pan poslanec Karel Šidlo.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládaná vládní novela zákona o hospodaření energií obsahuje implementaci směrnice 2010/31/EU, která nahradila původní směrnici Evropského parlamentu a Rady 2002/91/ES ze 16. prosince 2002 o energetické náročnosti budov, jak už o tom hovořil předkladatel, pan ministr průmyslu a obchodu. Současně směrnice 2010/31/EU mění podmínky energetické náročnosti budov v souvislosti s obnovitelnými zdroji energie, které již byly zapracovány v předchozí novele zákona č. 406/2000 Sb. a vyplývaly z obsahu předchozí směrnice 2009/28/ES.

Nechci opakovat to, co zde řekl pan ministr, ale zaměřím se ve svém vystoupení pouze na věci, které po nastudování tisku 622 považuji svým způsobem za nedořešené nebo za problematické.

V § 6a jsou vyjmenovány povinnosti kontroly včetně toho, komu tato kontrola přináleží. Podle mého názoru je zcela nelogické, že držitelé licencí si sami provádějí kontrolu otopných soustav v případě částí, kde nejsou držiteli licencí. Přitom parní primární soustavy mají běžně ztráty mezi 30 až 40 %, systémy pracující s médiem teplé vody mají ztráty dosahující až 50 %. Všechny tyto ztráty jsou zahrnovány do ceny tepla, které jsou již v současné době značně vysoké. Lze objektivně předpokládat, že dodavatelé budou provádět kontroly tak, aby si zbytečně nezvyšovali investice do provozovaných soustav, a tím si zvyšovali, nebo resp. snižovali své zisky.

V § 7 jsou zaváděny registrační přístroje pro spotřebu tepla, přitom směrnice Evropské unie neukládá zavést tyto přístroje. Nejedná se o měřiče tepla podle metrologického zákona č. 505/1990 Sb., ale pouze o pomůcky. Zavedení přístrojů zvyšuje logicky cenu tepla. Úspory, které mohou přinést ve výši 2 až 3 %, se postupně zcela vytratí a zůstane pouze vyšší zátěží pro uživatele bytu. Současně si myslím, že je na místě zde zdůraznit i obavu, že dojde k omezování centrálních zdrojů tepla na úkor individuálních zdrojů tepla v jednotlivých bytech.

V § 9 je uvedena periodicita provádění energetických auditů, a to v periodě pěti let. Pokud nedojde k žádné změně systému, není nutné dělat opakované audity tak často. Mohla by plně postačovat například lhůta deset let.

Na závěr mi dovolte uvést ještě jednu výhradu, a to že novela zákona vůbec neřeší ztráty v rozvodech teplé vody, které nejsou v současné době zrovna malé. Zcela určitě by si tato oblast zasloužila legislativní řešení a ošetření v zákoně o hospodaření energiemi. Vyhláška tento problém není schopna vyřešit plnohodnotně. Lze předpokládat, že snížení plýtvání teplem u bytové sféry bude i nadále nereálné, a to zejména v souvislosti s větším objemem podílu využívání obnovitelných zdrojů.

Za přijatelné naopak v návrhu novely zákona mohu uvést následující - že současně provozované kotle, vnitřní rozvody, klimatizace v rodinných domech, bytech a stavbách individuální rekreace jsou vyjmuty z kontrol. Na místě jsou také realizace výjimek z povinnosti vypracovat energetické audity u objektů, které nemají reálné technické a stavební řešení. Nově nastavené podmínky pro energetické specialisty, kteří provádějí kontrolu kotlů, tepelných rozvodů, klimatizací a zpracovávají průkazy energetické náročnosti včetně energetických auditů a nově i energetické posudky, jsou zcela na místě. Nově vložená osoba oprávněná provádět instalace vybraných druhů obnovitelných zdrojů energie je také správná cesta. Dokonce to, o čem tady hovořil pan ministr, lze kvitovat s velkým povděkem, že oprávnění těchto osob není na dobu neurčitou, ale má svoji periodu, kdy musí obnovovat získání této odbornosti, ať už po době tří nebo pěti let, v podobě osob oprávněných provádět instalace.

I přes nedostatky, které jsem uvedl ve svém vystoupení, doporučil jsem poslaneckému klubu KSČM, abychom text tisku 622 postoupili výborům, aby pokračoval ve své cestě v legislativním procesu do druhého čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Šidlo byl jediným přihlášeným do rozpravy. Dívám se, jestli se nepřihlásí někdo další. Vypadá to, že ne. To znamená, že rozprava k tomuto bodu o hospodaření energií může být ukončena. Jsme v prvém čtení. Můžeme ukončit. Nevím, jestli chce někdo reagovat? Ukončil jsem obecnou rozpravu.

Vzhledem k tomu, že už asi nebude vystoupení ani ministra, ani zpravodaje - zpravodaj celou dobu zarytě mlčí, už v úvodu odmítl vystoupit. Přece jenom jsem ho vyprovokoval, takže přece jen uslyšíme názor zpravodaje. Byla by to škoda, kdybychom ho v prvém čtení neslyšeli. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Milan Urban: Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, já jsem mlčel celkem záměrně a cíleně k této normě, protože nám nezbývá nic jiného, než implementovat tuto směrnici do českého právního řádu. Kdybych vám měl říci nějak diplomaticky, co si o té normě myslím, tak bych řekl, že je nadbytečná a že to je trochu pitomost. Děkuji vám. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Naštěstí už není rozprava, takže tohle může komentovat maximálně ministr, jinak nikdo. Tím jsme vyčerpali toto téma. Budeme hlasovat pouze o přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Ptám se, jestli má někdo jiný návrh. Nemá.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro přikázání hospodářskému výboru, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 20. Přihlášeno je 180, pro hlasovalo 104, proti nikdo, takže to bylo přijato. Končím projednávání tohoto bodu.

 

Dalším bodem je vládní návrh zákona, kterým se mění volební zákony a zákon o pobytu cizinců, je to tisk 619. Já jsem obdržel omluvu od pana ministra Kubiceho, který se od 16 hodin omlouvá z důvodu pracovních povinností z jednání Sněmovny, takže ten neuvede tento bod. Takže já tedy si myslím, že v tom případě bychom ho neprojednávali, přeřadili bychom ho. Není předkladatel. Není. Prostě není. A tudíž... (Ze sálu padl návrh na přeřazení na konec.) Na konec, dobře. To snad hlasovat nemusíme, takže prostě to dám na konec. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP