(16.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji panu poslanci Svobodovi a otevírám obecnou rozpravu k novele zákona o daňovém poradenství. Nikdo se do ní nehlásí, takže obecnou rozpravu ukončuji. Takže můžeme otevřít rozpravu podrobnou. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy k novele zákona o daňovém poradenství. Nehlásí se nikdo, takže můžeme podrobnou rozpravu také ukončit a není o čem hlasovat. Myslím si, že můžeme ukončit druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji vám za předložení a odkládám.

Dalším bodem programu je... (Porada u stolku předsedajícího.) Návrh zákona o rybářství, předkladatelem je ale Moravskoslezský kraj, náměstek hejtmana tady není, takže my tady tento návrh zákona o rybářství odložíme na konec druhých čtení. Případně může někdo pak pevně zařadit. Takže tento bohužel nemůžeme projednávat, protože, jak je mi známo, není přítomen v této chvíli předkladatel. Takže tento bod odkládám na konec.

 

A máme tu další, to je

 

19.
Vládní návrh na vydání zákona o obětech trestných činů
a o změně některých zákonů (zákon o obětech trestných činů)
/sněmovní tisk 617/ - prvé čtení

Tady by to měl uvést z pověření vlády ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Takže požádám pana ministra, aby uvedl tento tisk 617.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji pěkně. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl tento úplně nový návrh zákona z dílny vlády, který má upravit komplexně práva obětí trestných činů.

Je třeba si uvědomit, že trestní politika každé země není hodnocena pouze podle toho, jak efektivně ta která země nebo ten který systém stíhá pachatele trestného činu, jaké tresty se ukládají, ale trestní politika každé civilizované země je také hodnocena mimo jiné i podle toho, jak se chová stát k obětem trestných činů, jaká jim poskytuje práva, jaké jim poskytuje možnosti vrátit se do normálního občanského života. Je třeba si totiž uvědomit, že pro většinu obětí trestných činů bývá situace po spáchání trestného činu mimořádně obtížná. Oběť často trpí jak psychickými problémy, tak problémy, které souvisí s poškozením jejího zdraví, a výrazně může dojít k tomu, že se snižuje její zapojení do pracovního procesu. Je proto zřejmé, že by stát měl nastavit taková pravidla, která umožní obětem trestného činu co možná nejméně bolestivě a nejlépe efektivně se vypořádat s následky trestného činu.

V tuto chvíli v České republice máme několik právních předpisů, mezi které je roztříštěna úprava práv obětí trestných činů. Jak už sám v tuto chvíli říkám, právní úprava je za prvé roztříštěná a za druhé není úplná. Srovnáme-li katalog práv, která má oběť trestného činu v České republice, například s právní úpravou v Německu či v Rakousku, pak opravdu je nutné říci, že v České republice oběť trestných činů nemá stejně hodnotné postavení jako v jiných státech Evropské unie. Proto také vláda přichází s tímto komplexním návrhem, jakýmsi katalogem práv obětí trestného činu, a shrnuje všechna tato práva do jednoho zákona tak, aby pro oběť trestného činu bylo zřejmé, jaká práva má a jak se jich může domáhat.

Když dovolíte, já alespoň poukážu na některé aspekty této právní úpravy.

Co považuji za zvláště důležité, je nová úprava práv, která bychom mohli shrnout pod obecné právo na poskytnutí odborné pomoci. Je velký problém často pro oběť trestného činu se po spáchání trestného činu zorientovat a získat pomoc jak řekněme právní, to znamená, co může oběť trestného činu udělat pro to, aby se mohla zapojit do trestního řízení, aby mohla uplatnit náhradu škody, ale často bývá problémem pro oběť trestného činu získat také psychologické či sociální či jiné poradenství. Proto chceme nově naformulovat právní úpravu, která jasně stanoví pravidla zvláště pro neziskový sektor, který všude v zahraničí hraje dominantní roli u řekněme obnovy pozice oběti trestného činu. Chceme tedy nastavit jasná pravidla pro neziskový sektor, pro občanská sdružení, která se věnují pomoci obětem trestných činů. Chceme nastavit jasná pravidla jak pro jejich činnost, tak pro možnost získávání grantů, ze kterých by takováto občanská sdružení do budoucna mohla být financována. Myslíme si, že je správné, aby v této věci stát poskytl určitou podporu neziskovému sektoru, ovšem za jasných a transparentních pravidel a za jasně odvedenou práci.

Tedy právo na poskytnutí odborné pomoci je klíčové právo, které je nově definováno v zákoně a jasně říká, jaké možnosti oběť trestného činu má, jak může získat informace právního charakteru, anebo, jak už jsem řekl, psychologické či sociální poradenství.

Obecně jsou nově upravena procesní práva, a to jak práva účasti u jednotlivých procesních úkonů, tak zvláště práva na informace, to znamená právo získat informace o tom, v jaké fázi je trestní řízení atd. Za velmi důležité považuji to, že nově je upraveno právo na peněžitou pomoc. Jedná se o právo, které se netýká obětí všech trestných činů, ale pouze některých trestných činů, speciálně pak trestných činů proti životu a zdraví, případně u sexuálních deliktů. Právo na peněžitou pomoc má umožnit oběti trestného činu, která je zasažena na svém zdraví - proto je to u trestných činů proti životu a zdraví -, aby získala určitou peněžitou částku, která jí pomůže překlenout dobu, kdy třeba nemůže pracovat a ještě nebyla schopna začít vymáhat odškodnění po pachateli trestného činu. Tato částka je odstupňována podle míry zásahu, a to od 50 tisíc korun do částky 200 tisíc korun.

Nový institut tzv. prohlášení oběti o dopadech trestného činu na její život je institut, který jsme převzali z anglosaského práva a který umožňuje, aby v průběhu trestního řízení měla možnost oběť trestného činu učinit veřejné prohlášení, ve kterém jasně popíše, jak spáchání trestného činu ovlivnilo život oběti trestného činu. K takovémuto prohlášení by pak orgány činné v trestním řízení měly přihlížet a měly by ho minimálně vzít v potaz při posuzování společenské škodlivosti toho kterého trestného činu, to znamená míra zásahu do integrity oběti trestného činu by měla mít vliv následně i na sankci, která bude pachateli trestného činu uložena.

Tento zákon, dámy a pánové, upravuje celou řadu dalších práv. Například právo na ochranu před sekundární viktimizací, to znamená, jak zabránit tomu, aby necitlivou formou provádění například výslechu nebo jednotlivých procesních úkonů docházelo k tomu, že oběti bude způsobována druhotná újma jednotlivými procesními úkony.

Toto všechno je upraveno v novém zákonu a já vás prosím o jeho podporu a propuštění do dalšího čtení, protože jsem přesvědčen, že takovýto návrh zákona je pro český právní řád potřebný, že, jak už jsem řekl v úvodu, kvalita trestní politiky země není dána pouze tím, kolik a jak rychle pochytáme, respektive odsoudíme pachatelů trestné činnosti, ale také tím, jaké zázemí poskytneme oběti trestného činu, aby měla šanci se navrátit do civilního života. Je to podle nás mimořádně důležité, a proto také tato vláda předložila úplně nový zákon, který tu právě projednáváte.

Prosím o jeho podporu a propuštění do druhého čtení. Chci říci za předkladatele, že jsme připraveni na odbornou věcnou debatu na ústavněprávním výboru. Jsme připraveni do zákona ještě zapracovat některé další prvky, které byly debatovány ve veřejné debatě v minulých týdnech. Nicméně, jak už jsem řekl, podmínkou je, aby byl návrh propuštěn do dalšího čtení.

Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP