(10.10 hodin)
(pokračuje Jankovský)

Další věc. Na tomto místě říkám, že do konce roku 2011 nebyla žádná ztráta alokace. To znamená, že pravidlo N+2, N+3 nebylo porušeno. Je potřeba říct, že čerpání období 2007-2013 je až do roku 2015. My bychom měli mít vyčerpány prostředky řádově do prvního pololetí 2015 tak, aby se stihla certifikace.

Že problémy v jednotlivých operačních programech máme, je skutečně pravda. Je také pravda, že nastavení těch programů, to znamená 24 operačních programů, z toho 18 národních, nebyla šťastná věc. Některé prostředky, které byly alokovány v operačních programech, byly nesmyslně vysoké. Já to mohu uvést na příkladu OPTP, operační program Technická pomoc, kde my jsme řídícím orgánem. A my jsme sami navrhli převod jedné miliardy korun, z toho 800 milionů, byla to miliarda a tuším 200 mil., z toho část šla do regionálních operačních programů a část na podporu bydlení. Protože jsme věděli, že tuto částku z OPTP nemůžeme vyčerpat, protože byla nastavena nesmyslně vysoko.

To množství operačních programů mimo jiné velmi znesnadňuje určitou flexibilitu v těch programech.

Zaznělo tady, že regionální operační programy čerpají výborně. Ano, je to pravda. Regionální operační programy čerpají dobře a já souhlasím s tím, že jsou na předních místech z hlediska čerpání. Ale ruku na srdce - ono to je také dané tím, o jaký charakter projektu se jedná. Přeci jenom velké projekty vyžadují řekněme daleko delší čas na přípravu.

Pokud se bavíme, a zaznělo tady realokace z Ministerstva školství, to jsou projekty z Evropského sociálního fondu. Já jsem nedávno jednal v Brně s Asociací krajů. Tam samozřejmě o měkké projekty žádný zájem není. A z Evropského sociálního fondu nemůžeme ty peníze, i kdybychom chtěli, realokovat do nějakých tvrdých projektů, o které mají zájem regionální operační programy.

Další komentář k aktuálnímu stavu. V tuto chvíli samozřejmě jsou pozastavené platby, to znamená podle § 91, kde je pozastavená lhůta u operačního programu Doprava, u operačního programu Životní prostředí, u operačního programu OPVK Ministerstva školství a u regionálního operačního programu Severozápad. V loňském roce byl pozastaven operační program OPPI Ministerstva průmyslu. To je program, který už se podařilo po šesti měsících opět obnovit. Pozastavení, to znamená využití článku 91, je samozřejmě velmi nepříjemné, ale není to, prosím vás, že by to byla ojedinělá věc. Pozastavení, to znamená využití článku 91, je v rámci Evropské unie řádově 80.

Další věc. My samozřejmě komunikujeme s Evropskou komisí o tom, co nám komise vytýká. Hlavně z hlediska projektů, které byly v minulosti a kde nám skutečně hrozí některé nezpůsobilé výdaje. Pan místopředseda Zaorálek tady říkal, že to samozřejmě má dopad na rozpočet. Ano, má. A proto, a je to v usnesení vlády tuším z ledna, my jsme požádali jednotlivé řídící orgány operačních programů, jednotlivá ministerstva, aby identifikovaly a snažily se kvantifikovat, kolik peněz předpokládají, které nebudou refundovány, tzn. že nebudou proplaceny Evropskou komisí, a to jsou projekty buď jako celek, nebo tam může být korekce, to znamená částečné krácení. A samozřejmě tuto částku potřebujeme vědět a potřebuje ji vědět samozřejmě i pan ministr financí Kalousek. Ta věc je samozřejmě nepříjemná, protože jsou to prostředky, které musíme hradit z národních zdrojů. Neznamená to, že o ty peníze musíme přijít. Pokud budou připraveny jiné projekty, tak v rámci alokace můžeme tyto projekty nahradit jinými projekty. Nepříjemné je na tom samozřejmě to, že tyto prostředky, které budou označeny Komisí za nezpůsobilé, budou hrazeny z národních zdrojů.

Já jsem minulý týden třicátého jednal s oběma eurokomisaři, jak s eurokomisařem Hahnem, tak s eurokomisařem Andorem. Co se týče výhrad, které měla Evropská komise k našemu stavu, který je tady, tak my jsme připravili takovou jakoby road map, kterou jsme procházeli s oběma komisaři. Jedná se o to, že Komise měla samozřejmě výhrady k těm minulým projektům z hlediska veřejných zakázek. Komisi vadily právě ty věci, které se týkaly třeba losovaček při zúženém řízení, nepřiměřené využití smluvních pokut atd., atd. A samozřejmě přijetí zákona o veřejných zakázkách, který jsme samozřejmě s Komisí konzultovali, bylo jeden z bodů, které byly nutné pro to, aby Komise ten progres viděla.

Co se týče toho, co děláme nyní. V tuto chvíli pod monitorovacím výborem se vlastně prověřuje aktuální stav na jednotlivých operačních programech a nejpozději na přelomu dubna a května dáme návrh na to, které prostředky je nutné realokovat do jiného operačního programu. To se týká rovněž programu OP VK Ministerstva školství. Já jsem s panem eurokomisařem Andorem o tom dlouze mluvil a skutečně výsledek debaty byl ten, že školství má na to řádově do dubna během dvou tří měsíců předložit buď nové projekty, anebo v průběhu května my na vládě navrhneme realokaci zdrojů z OP VK do jiného operačního programu, který může využít měkké projekty, což je například OP LZZ.

V tuto chvíli probíhá debata o novém programovacím období a já pevně věřím, že se nám díky dramatickému snížení počtu operačních programů podaří předejít chybám, které v minulosti byly v tom systému nastaveny. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi Kamilu Jankovskému. Pan předseda vlády ještě se hlásí o slovo, ale také pan kolega Vojtěch Filip, takže po panu předsedovi vlády pan kolega Vojtěch Filip. - Takže jiná dohoda. Slovo má pan poslanec a předseda KSČM Vojtěch Filip, poté bude mluvit předseda vlády.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, paní předsedkyně. Pane předsedo vlády, členové vlády, paní a pánové, dovolím si velice krátce připomenout, proč jsem přesvědčen, že tento bod programu nebo tato mimořádná schůze má proběhnout se vším všudy, to znamená s diskusí, byť sebekratší. Ale zejména s usnesením.

Stalo se nedobrým zvykem v jednání Poslanecké sněmovny, že se pokusíme prostřednictvím sporu mezi koalicí a opozicí zabránit projednání některých bodů, které mají zásadní význam pro Českou republiku. To, co má být předmětem tohoto jednání, není jakýsi zájem koalice na tom, aby vítězila nad opozicí. Má to být zájem České republiky. A v tomto ohledu to, co řekl kolega Pavel Kováčik, je to zásadní. My tady přeci nerozhodujeme o jakýchsi penězích shůry, ale o tom, že naši daňoví poplatníci se dobrovolně po rozhodnutí v referendu v roce 2004 zavázali, že část prostředků z daní odvedeme do Bruselu a že budeme společně v té společné politice pokračovat v jejich čerpání. A my jsme se dostali do situace, kdy to čerpání se nedaří tak, jak by se dařit mělo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP