(15.20 hodin)
(pokračuje Nečas)
Bude to tedy, jak jsem již řekl, jednak finanční ústava, kterou bychom měli projednávat ve vládě ještě toto pololetí, jednak nezávislá fiskální rada, o které například Národní ekonomická rada vlády velmi intenzivně diskutuje. Tyto brzdy zavedeme bez ohledu na to, zda nás do toho tlačí Brusel, nebo ne. My je máme ve vládním programovém prohlášení a chceme je prosadit bez ohledu na tyto mezinárodní smlouvy. Mimochodem, měli jsme je v programovém prohlášení této vlády ještě dříve, než o tom některé státy, které dnes podepisují tuto smlouvu, vůbec slyšely. A tyto institucionální změny také samozřejmě hodláme prosadit. Věřím, že tyto změny podpoří i Česká strana sociálně demokratická, neboť nepodpora takových opatření by pro ni byla v kontextu a s tím, že chce být v hlavním proudu evropské integrace, prakticky politickou sebevraždou.
A poslední komentář ke studii IDEA. Studie přejímá poměrně konzervativní odhad Ministerstva financí ohledně růstu ekonomiky. Podle tohoto odhadu by česká ekonomika měla zpomalit růst až pod 1 % HDP do roku 2040, čili to je skutečně velmi konzervativní odhad.
Já bych to tedy shrnul. Studii vítám jako cenný příspěvek do diskuse o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí. Vláda dělá reformní kroky k nápravě veřejných financí a zavede institucionální změny zabraňující budoucím vládám nadměrně občany zadlužovat.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Pan poslanec bude chtít ještě položit doplňující otázku. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Aleš Rádl: Děkuji, pane premiére, za vaši odpověď, která trochu snížila moje vyděšení, potom co jsem si přečetl zmíněný článek.
Rád bych vám položil ještě doplňující otázku. Pochopitelně v současné době evropská krize je především dluhovou krizí, tak by mě zajímalo, v jaké pozici je Česká republika, na jakém místě této dluhové hitparády se v současné době nachází a zda je tady jakási trajektorie směrem ke zlepšování nebo zhoršování našeho současného dluhového postavení v rámci států Evropské unie.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Předávám slovo panu premiérovi k odpovědi.
Předseda vlády ČR Petr Nečas: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, před několika dny Eurostat zveřejnil data o zadlužování jednotlivých zemí v rámci Evropské unie ke konci třetího čtvrtletí loňského roku. Česká republika má v tomto srovnání sedmé nejnižší vládní zadlužení. V relativních hodnotách představuje 39,8 % HDP, což je o půl procentního bodu více než o rok dříve. Co je však poměrně alarmující, je, že maastrichtské kritérium dluhu, který nesmí přesahovat 60 % HDP, splňuje pouze 13 z 27 členských zemí EU. Česká republika je mezi těmito 13 zeměmi. Nejvyšší zadlužení má právě Řecko s dluhem téměř 160 %. Na druhé straně Estonsko má dluhy jen přibližně 6 %. Čili to ukazuje, že je možné jít touto cestou. Mimochodem, Estonsko jako země pionýrská se zavedením rovné daně.
Rád bych také zmínil příklad Švédska, ke kterému sociální demokraté tak rádi vzhlížejí. Švédsko totiž dokázalo snížit svůj dluh meziročně o 1,4 procentního bodu. Jak je vidět, i v době pomalého ekonomického růstu lze provádět rozpočtovou konsolidaci, která může naopak zvyšovat potenciál budoucího hospodářského růstu. Věřím, že si z toho vezmou všichni ponaučení a s blížícími se krajskými volbami nebudou slibovat třinácté důchody, autobusovou dopravu zdarma či další rozpočtově nákladné skopičiny, tak jak jsme toho byli svědky před minulými volbami. Krajské rozpočty jsou totiž součástí rozpočtů veřejných. Vládní nepopulární, ale zároveň potřebné změny ve státním rozpočtu by tak byly rozmělňovány těmito skopičinami na úrovni krajů. (Potlesk části poslanců ČSSD.)
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. S další interpelací vystoupí pan poslanec Jiří Paroubek.
Poslanec Jiří Paroubek: Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, dámy a pánové. Předminulý týden rozhodl nezávislý soud, že bývalý poslanec Petr Wolf, na jehož hlasu stála několik měsíců bývalá Topolánkova vláda, v níž jste byl, pane premiére, místopředsedou vlády a ministrem práce a sociálních věcí, se dopustil dotačního podvodu, tedy česky řečeno defraudace, a poslal jej na pět let do vězení. Chtěl bych připomenout, že v té vládě seděli s vámi také ministři Kalousek, Pospíšil, Schwarzenberg, Vondra. Jsem přesvědčen, že je to důkaz toho, že tato vláda, závisející (?) po odchodu několika poslanců z vládního tábora, se stala de facto vládou zcela nelegitimní, tedy již řadu měsíců před svým pádem.
V rozsudku soudu totiž zaznělo, že za velmi podivných okolností po přeběhnutí poslance Wolfa na stranu vlády došlo ke změně názoru Ministerstva životního prostředí, které původně v kontrolní zprávě konstatovalo spáchání několika trestných činů, byla učiněna za velmi podivných okolností skandální dohoda o narovnání a nebylo podáno žádné trestní oznámení. Pokud by nebylo podáno trestní oznámení ze strany veřejnosti, velmi pravděpodobně by dnes exposlanec Wolf spokojeně běhal po světě s 11 miliony, které si tak pěkně vysloužil.
Je smutné, že rozsudek v kauze Wolf nepřišel před sněmovními volbami, že by se to možná mnohým lidem rozleželo v hlavě, zda mají podpořit jako symbol změny partu politiků, která spíše než vládu rozpočtové odpovědnosti a boje s korupcí připomíná opak toho.
Vážený pane premiére, žádám vás s ohledem na závažné zjištění nezávislého soudu, abyste informoval veřejnost o tom, zda míníte zveřejnit veškeré informace o tom, za jakých okolností došlo ke změně názoru Ministerstva životního prostředí ve věci zneužité dotace pro firmu pana Wolfa. (Předsedající upozorňuje na čas.) Proč v rozporu s auditem, který nebyl nikdy zpochybněn, nebyla splněna zákonná povinnost a došlo k takovéto změně pohledu ministerstva.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Předávám slovo panu premiérovi.
Předseda vlády ČR Petr Nečas: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, v prvé řadě je nezbytné říci, že je naprosto v pořádku respektovat rozhodnutí nezávislého soudu a postup orgánů činných v trestním řízení. Pan Wolf je v tuto chvíli soukromou osobou, a pokud nezávislý soud konstatoval, že spáchal trestnou činnost, za kterou byl odsouzen, tak nezbývá, než to respektovat. Nicméně je třeba připomenout, že tyto trestné činy - pan poslanec Paroubek tady mluvil o defraudaci - se primárně odehrávaly právě za vlád sociální demokracie. Čili jak je možné, že se toto stalo, že byly defraudovány veřejné finanční prostředky? Tak by se měl možná pan poslanec Paroubek ptát dokonce sám sebe, protože část toho probíhala i v době, kdy on sám byl ve vládě, nebo dokonce předsedou vlády.
Znovu opakuji, já nemám důvod jakkoli komentovat rozhodnutí nezávislého soudu. Zrovna tak nemám důvod komentovat osobu pana Ing. Wolfa, který je v tuto chvíli soukromou osobou, není v politice, je to jeho osobní záležitost. Co se týká jeho politického působení, já jsem s ním v životě mluvil snad dvakrát, na rozdíl od pana poslance Paroubka, koneckonců za jeho vedení České strany sociálně demokratické se pan Wolf ocitl na poslanecké kandidátce a za vedení předsedy ČSSD pana Paroubka byl pan Wolf zvolen poslancem Parlamentu České republiky. Čili do vysoké politiky ho nepřivedl žádný představitel stávající vládní koalice, ale pan předseda - tehdejší předseda České strany sociálně demokratické Jiří Paroubek. Snad v té době věděl, co činí. (Potlesk několika poslanců ODS.)
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. S doplňující otázkou ještě vystoupí pan poslanec. Prosím. ***