(11.50 hodin)
(pokračuje Zaorálek)
A my se tváříme, jako kdybychom tomu projektu nevěřili. Jako kdybychom z toho vlaku chtěli vystoupit. Já nechápu proč. Důvody podle mě řečeny nebyly, to se tady otevřeně neříká, stejně jako se otevřeně nemluví o tom, jaký je náš vztah k eurofondům, třeba do budoucnosti, to tady dneska vůbec nikdo nezodpověděl.
A já si myslím, že v tom je ten základní problém. Tady prostě probíhá někde nějaká úplně jiná diskuse, kterou někdo odmítá otevřít. Já nevím, jestli za tím, co premiér předvedl na summitu, jsou vnitrostranické problémy. Já nevím, jestli ten, kdo řídí dneska evropskou politiku, není prezident Václav Klaus, protože tady nikde kolem nevidím člověka, který by nějaké politické pozice vytvářel. To všechno jsou věci, o kterých mohu pouze spekulovat. Nicméně není mi v této chvíli jasné, jak vzniká evropská politika, jak se dospělo k tomu, že jsme teď řekli, že se k tomuhle nepřipojíme. A dokonce si nejsem jist, že se zvažovaly důsledky toho, co jsme učinili.
Takže si myslím, že to byla chyba, která poškodila Českou republiku. Nemyslím si, že by to byla chyba, která se nedá odčinit. A protože si myslím, že z toho existuje cesta, tak chci navrhnout návrh usnesení, ve kterém bych chtěl, abychom hlasovali, že žádáme premiéra České republiky - vládu, aby se připojila k finanční dohodě a byl zahájen ratifikační proces.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, pane místopředsedo. S ohledem na to, že jste vystoupil jako první řečník, tak podle vžité tradice vás chci požádat o to, abyste se ujal role zpravodaje. Vidím, že kýváte, považuji to za souhlas a děkuji za něj.
Než pozvu dalšího řečníka, tak vás chci seznámit ještě s jednou omluvou. Paní poslankyně Zdeňka Horníková se omlouvá dnes od 12.30 hodin.
O slovo se hlásí předseda vlády.
Předseda vlády ČR Petr Nečas: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dříve než se tady ujmou některé mýty, které zazněly z vystoupení pana místopředsedy Zaorálka, tak je zapotřebí je zavčas korigovat.
Teď cituji větu pana místopředsedy Zaorálka: Nejsme na začátku fiskální unie. To je nějaký premiérský plk - řekl tady.
Že tato smlouva směřuje k fiskální unii a je jejím začátkem, neplká předseda vlády České republiky Petr Nečas. To jsou slova Nicolase Sarkozyho a Angely Merkelové. Zazněla mnohokrát veřejně, zazněla opakovaně na tomto summitu. (Potlesk poslanců ODS.) A myslím si, že tímto výrokem pan místopředseda Zaorálek jenom potvrdil pravdivost výroku, který o něm řekl před několika lety pan Alexandr Vondra - že je to takový doktor Cvach české zahraniční politiky. (Potlesk a smích poslanců ODS.)
Za další. I pan místopředseda Zaorálek tady řekl, že se zavádí nová pravomoc Evropského soudního dvora. Ale podle judikatury Ústavního soudu - on to sám přiznal - zavádí se nová pravomoc Evropského soudního dvora, řekl tady z tohoto místa. Podle judikatury Ústavního soudu to jednoznačně znamená, zavádí-li se tato nová pravomoc v evropské instituci, postupovat podle článku 10a Ústavy České republiky, to znamená vázaný mandát a souhlas ústavní většiny v obou komorách. Čili použijeme-li termín nová pravomoc, je to podle judikatury Ústavního soudu naprosto jasné.
Za další. Považuji za nutné opět reagovat na další tezi, že naši polští přátelé vyjednali a jejich politika byla, že strčili nohu do dveří. Musím opět říci, že pan místopředseda Zaorálek nemá v kontextu toho, co jsem řekl hned v úvodu, zcela přesné informace. Noha ve dveřích byla společně vyjednána polskou, českou a švédskou delegací již před tímto summitem, kdy bylo řečeno, že ze dvou eurosummitů, které budou plánovány, jeden bude za účasti nečlenských zemí eurozóny. Až přímo na jednání byl dohodnut francouzsko-polský kompromis, který se zpětně podle mého názoru ukazuje jako zhoršení, protože mj. se v tomto novém textu článku 12.2, který byl dojednán až tam - ne jako nějaká alternativa dopředu, ale až tam na přímém jednání francouzského a švédského premiéra -, objevilo, že na těchto eurosummitech se bude projednávat i otázka konkurenceschopnosti. Což má velmi významnou vazbu na vnitřní trh. A já jsem přesvědčen, že toto je, a především zastánci Lisabonské smlouvy by se mnou měli souhlasit, výrazem toho, že by otázky vnitřního trhu a konkurenceschopnosti měly být primárně dojednávány v celém formátu Evropské rady na úrovni celé sedmadvacítky v rámci komunitární metody, jak na to pamatuje Lisabonská smlouva. Čili toto znamená ústup od Lisabonské smlouvy a zhoršení tohoto návrhu.
Za další. Docela se bavím větami, které tady použil pan Zaorálek, že český premiér byl dezorientovaný. Já si myslím, že jsem byl naopak velmi dobře zorientovaný, pouze se tážu, jak by vypadal sociálně demokratický premiér, kdyby tam všechny texty dostával pouze v angličtině. Jak by působil například současný stínový premiér sociální demokracie.
A za další to, co považuji za klíčové. Naši partneři, a bylo to vyjádřeno například v prohlášení spolkového ministra zahraničí Westerwelleho, jednoznačně stojí o spolupráci s Českou republikou. Z jeho úst jednoznačně zaznělo, že budou přesvědčovat britské a české kolegy o tom, aby přehodnotili svůj postoj. A myslím si, že i výrazem toho je opět další humorná historka o tom, že neexistuje český překlad. Mohu ujistit, že generální sekretariát Rady pořídil český překlad této smlouvy a ten je již k dispozici. Čili opět to není pravda, že jsme byli i touto malou metodou vyloučeni z hlavního proudu.
A poslední, co jsem chtěl říci v reakci na vystoupení pana místopředsedy Zaorálka, je, že není to pouze předseda vlády České republiky, kdo vyjadřuje jistou kritiku nebo pochybnosti nebo má jisté poznámky k tomuto fiskálnímu paktu. Dovolte mi několik citátů:
Hanes Svoboda, předseda sociálně demokratické frakce v Evropském parlamentu: "Tento pak je nadbytečný a teprve se ukáže, zda bude ratifikován."
Guy Verhofstadt, předseda liberální frakce v Evropském parlamentu a bývalý belgický premiér: "Smlouva ve své současné podobě jen odsunuje řešení na později."
Rebecca Harms, spolupředsedkyně Greens/EFA: "Úmluva jako taková je nepotřebná."
Roberto Gualtieri, člen socialistické frakce ekonomického výboru: "Nejen že cíle fiskální úmluvy mohou být dosaženy v rámci klasického systému práva Evropské unie, ale mohou tak být dosaženy dokonce lépe."
Erkki Tuomioja, finský ministr zahraničí, mimochodem sociální demokrat: "Pakt je v lepším případě zbytečný, v horším škodlivý."
Jens Wiedmann, člen generální rady Evropské centrální banky a guvernér německé Bundesbanky: "Nová smlouva nebude účinná." A silně kritizuje pakt jako nedostatečný, slabý a neefektivní.
Jean Asselborn, lucemburský ministr zahraničních věcí: "Fiskální pakt nebude fungovat. Velké země radikálně prosazují své názory a jsou méně evropské a více egoistické. Aktuální kompakt má negativní dopad na stávající systém sekundárního práva Evropské unie."
A na závěr mi dovolte ještě jeden citát, opět lucemburského ministra zahraničí: "Mohli jsme si ušetřit velkou energii a čas při sjednávání této mezinárodní smlouvy. Většina z toho, co chceme regulovat, se dala v klidu udělat v rámci stávajícího systému."
Děkuji. (Potlesk poslanců ODS.)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. S přednostním právem se hlásí místopředseda a zpravodaj k tomuto bodu pan Zaorálek.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já jsem tady řekl, pane premiére, že fiskální dohoda není žádný sociálně demokratický dokument. To nepsali ani premiéři nějakých sociálně demokratických vlád. Řekl jsem, že bych první musel také začít tím, v čem si myslím, že summit i pro mě zůstal za očekáváním, protože jsem si představoval, že se bude věnovat daleko víc právě těm krokům, které by daly také Evropě větší šanci na růst do budoucna. A to skutečně fiskální dohoda neřeší. Mohl bych říkat další a další argumenty, proč si myslím, že by bylo třeba možné i kritizovat ten text a říci že tento text v téhle podobě sám neodpovídá na řadu otázek. Nemá cenu, abyste mě ujišťoval v tom, že to není text, který bychom tady chtěli nějak adorovat. Nic takového jsem tady ani nenaznačil. ***