(12.20 hodin)
(pokračuje Rath)

Teď se stává druhá taková chybička. 135 miliard. O co vlastně jde? Vždy lidi to rádi zaplatí. Lidi rádi budou mít menší platy, dražší potraviny, dražší léky, dražší životní náklady, nižší životní úroveň, vždyť oni se rádi na katolickou církev složí. Skládali se na ni staletí, tak proč by se na ni nemohli skládat znovu? Vždyť vlastně nejde o nic nového pod sluncem, nihil novum sub sole. Přesně tak. Tak o co jde? Přece legrace.

Dámy a pánové, dostáváme se k základní otázce. Je vůbec v tuto chvíli morální v dané ekonomické situaci naší země, v dané ekonomické situaci, ve které se nalézá většina našich obyvatel, debatovat o tom, že tito lidé, kterým je každý rok hůř a hůř, jejich životní úroveň více či méně rychle klesá, tak mají ještě platit katolické církvi? Ale pozor - v situaci, kdy se musí ještě připravit na to, že stejně tak budou muset zaplatit aspoň něco, aby ty kostely, fary a kláštery nespadly.

Prosím vás, podívejte se také, kdo ty majetky vlastně nakonec dostane. Je tam řada řádů. Já třeba s nimi v kraji komunikuji. Mnohé už dostaly majetky dávno právě v devadesátých letech. Podívejte se, jak ty mnohé majetky vypadají. O oni sami říkají - je to nad naše síly. Nás je třeba členů řádu - já nevím - dvacet, třicet, padesát. Ty řády se nijak nerozrůstají, nesílí, nebytní. Prostě jsou zatíženy rozpadajícími se budovami klášterů, rozpadajícími se budovami zámků. Chodí za námi a říkají: Kraji, my bychom vlastně byli rádi, kdybyste nám s tím pomohli, protože je to nad naše síly.

Samozřejmě, vy teď můžete říci, že dostanou další majetky a z toho to zaplatí. To je samozřejmě nesmysl. Řada těch majetků není dobře prodejných, ty dobře prodejné samozřejmě zmizí velmi rychle a zůstane tam balík špatně prodejných věcí.

Vždyť tam se převádějí lesy. Je hezké mít les, ale záleží na tom, v jakém je stavu. Jsou lesy, které jsou ve stavu, že budou další desítky let prodělečné. A já si dovedu představit, že zase vy přijdete a budete říkat: Sice jsme jim převedli lesy, ale ony byly už docela zplundrované, takže nejenže nenesou peníze, ale potřebují investice. A církev na ty investice nemá. Tak jí budeme muset dát, jinak nám ty lesy úplně zpustnou, stejně jako pustnou mnohé kláštery a kostely v našem kraji, které patří církvi. A my jim pomáháme. My, kraj, z našeho rozpočtu. A znovu zdůrazňuji - daleko více, než když tam vládli lidovci s ODS. Neskonale víc!

Dámy a pánové, proč jste tak lační? Proč jste tak lační převést ty peníze a majetek někam, kde nevíme, co s ním bude, čemu přesně bude sloužit? Kde nemáme žádnou garanci, tedy záruku toho, že katolická církev nepřijde za pár let a neřekne: Nám to ale nestačí, my prostě nemáme na svůj provoz, my nemáme na platy duchovních. To jim pak chcete říct pardon, promiňte, vy už jste dostali 135 miliard, tak vám nedáme ani korunu, duchovní vyhoďte, kostely zavřete, vy jste špatně hospodařili, když vám ten majetek nestačil. Nebo co uděláte?

Nebo přijdete s návrhem zavést církevní daň, jako je třeba v Německu? To by bylo korektní. V Německu se platí církevní daň, věřící platí církevní daň. Jenže toho se u nás církve bojí. Logicky. Protože kdybyste se věřících zeptali, kolik jsou ochotni platit na jejich církev, tak byste se možná divili. Divili, jak málo se vybere. Když to vyslovíte někde jako reálný návrh, řeknete, že v Německu to funguje a funguje to dobře, církve jsou tam bohaté, daň je docela vysoká, tak když toto vyslovíte před vyjednavači z církví, tak zblednou a pomalu říkají apage satanas! (Směje se.) Proboha, na něco takového vůbec ani nemyslete. To by v Čechách znamenalo totální finanční kolaps. Takže asi nejsou tak úplně sebevědomí, že by si dovolili jít na logiku, nechť ti věřící platí tu církev, ke které se cítí býti příslušní, protože s vysokou mírou pravděpodobnosti by to v Čechách skončilo kolapsem všech těchto církví.

Představa, že nějaký Vatikán je tady zadotuje, je dost úsměvná. Myslím, že Vatikán - tam platí stále pro katolickou církev to historické rčení co ruka církve schvátí, už nikdy nevydá. (Směje se.) To je taková jednosměrná ulice.

Konečně i to byl důvod, proč katolická církev jako jedna z mála církví odmítala a stále odmítá i v dnešní době, aby se její kněží mohli ženit, protože mají strach, že by mohli o nějaký majetek přijít. No ta hrůza, že by děti mohly něco podědit! Představa, že by zchudli, prokristapána, katolická církev! Co si to dovolujete?

V tom jsou třeba protestanti daleko modernější a lepší, ti nejsou tak fixovaní na majetek jako katolická církev. Ta není schopná se modernizovat, aby řekla, vždyť je to normální, aby naši duchovní měli své manželky, měly partnerky, měli děti. Jediný důvod je tradice, ano, ta je silná, ale proč ta tradice vznikla? Aby se nepřicházelo o majeteček.

Vidíte, tady se dostáváme k samé podstatě té věci. Podstata věci je, komu to prospěje, celý tento návrh zákona, celá tato debata.

Myslíte, že to zvýší prestiž církví ve společnosti? To si myslíte? Fakt se najde v této Sněmovně někdo, kdo si myslí, že tento zákon a jeho přijetí zvýší prestiž a oblibu církví, především katolické církve, v České republice, mezi obyvateli? Já vám říkám, že tímto zákonem nejvíc škodíte církvím a nejvíc škodíte katolické církvi jako celku a její pověsti, prestiži a významu ve společnosti.

Dneska církve, především katolická církev, čelí jedné z největších krizí ve své historii. Mně by to mohlo být celkem jedno. Já k ní necítím příslušnost, já se přiznávám, že nejsem věřící, jsem ateista, možná i proto, že jsem doktor a viděl jsem leccos, ale nikomu neberu jeho přesvědčení a jeho víru. Je to právo každého. Na druhou stranu mě trochu mrzí jako člověka, který má rád historii, který má rád kulturu a který v našem Středočeském kraji také historii a kulturu velmi podporuje skutečně desetimilionovými částkami, a říkám, že hodně i věci, které jsou spojeny s katolickou církví. Tolik nikdy v posledních dvaceti letech nedostávali, jako dostávají za vlády sociální demokracie ve Středočeském kraji, právě do oprav kostelů, kapliček, klášterů, rekonstrukcí různých církevních uměleckých děl. Do značné míry mě toto mrzí, protože naše západní civilizace je vyrostlá na kořenech židovské a křesťanské kultury a civilizace. Jsou to naše kořeny v této naší zemi, ale i v tom našem evropském prostoru. Je to součástí naší minulosti, životů našich předků. Někdy v dobrém, někdy ve špatném, ale patří to k nám.

Mě prostě mrzí, že těmi neustálými dohady o majetku se z katolické církve čím dál tím více stává symbol hamižnosti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP