(12.00 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Současně jste opět zapomněli zdůraznit úspory na straně státního rozpočtu. A právě proto, jak jste říkal, že nelze zrealizovat heslo "co bylo ukradeno, má být vráceno", právě proto je navržena finanční kompenzace, protože kdyby šlo všechno vrátit v naturálním plnění, určitě bychom takový postup navrhovali. Nicméně mnohé pozemky jsou v intravilánu, jsou zastavěné a fyzicky to prostě není možné. A my si myslíme, že je to dobře.

Řekl jsem, že je škoda, že to politická reprezentace nevyřešila v roce 1991 nebo 1992, protože bychom už dávno měli minimálně finanční odluku církve od státu. Takže my to bereme jako jeden velký rest celé politické reprezentace, který se za těch 23 let nepodařilo vyřešit. Jsme připraveni vést debatu o otázkách, které vás zajímají, ve výborech, ale vy ne, protože vy navrhujete zamítnutí v prvním čtení. Ale my budeme hlasovat pro propuštění do dalšího čtení a jsme připraveni obhajovat a argumentovat náš postoj a odpovídat na otázky, které vy kladete.

Slyšíme tady mnohdy, já bych řekl, že záměrně kladené otázky nebo záměrně nepřesné odpovědi, proč je 44 korun za zemědělskou půdu. Ale musíme se zeptat, za kterou zemědělskou půdu je 44 korun, zda to je v intravilánu, a přeci ta, která se bude vydávat, přeci je na straně příjmů i výdajů. A je zbytečné se přít, jaké číslo tam napíšeme, když to fyzicky vydám atd. atd.

Podrobná debata může probíhat na výborech a my jsme na ni připraveni.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. S další faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Bohuslav Sobotka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážené kolegyně, kolegové, ale v příloze zákona není žádný seznam majetku, tam prostě není nic! Tam je jenom vytvořen v legislativě koridor, kterým ten majetek takto proteče, a možná na konci, až se udělá inventura toho, co bylo schváleno, podepsáno, registrováno, tak zjistíme, že to nebylo 75 miliard, ale může to být také 80 nebo 90 miliard majetku. Co my tady vlastně víme? Tam není žádný seznam! Tam je pouze řečeno, jaké typy majetku bude možné schvalovat a že tam je soudní přezkum. Jestliže tam bude soudní přezkum, tak samozřejmě soudy budou určitým způsobem rozhodovat ve sporných případech. Čili tady se nastavuje koridor, ale pokud jde o rozsah majetku, tak my žádnou jistotu v tomto zákonu nemáme. Máme tam jistotu, pokud jde o finanční prostředky. Je tam tabulka, kde je rozděleno 59 miliard korun - a to je 59 miliard korun dnes. Pokud se budeme bavit o 59 miliardách korun v horizontu 30 let, tak je tam doložka o úročení této částky dvěma procenty dva roky zpět, což znamená, je tam doložka o tom, jakým způsobem se tyto prostředky budou úročit, a pak je potřeba vnímat tuto sumu ve větším rozsahu, pokud se budeme bavit v horizontu 30 let. Ale bavíme se o něčem, čemu se říká cena peněz. V tuto chvíli je to ale částka 59 miliard korun dnes a je navrženo splácet ji v 30 letech s tím, že tam bude úročení o dva roky zpět, což je zhruba předpoklad, že průměrná inflace se může pohybovat mezi jedním dvěma procenty během tohoto období, tak jak to v tuto chvíli odhadujeme. Takže já myslím, že je důležité říkat celou pravdu.

A poslední věc. Nebuďme pokrytci! Mluvme o tom tak, jak to je! My v zákoně určíme určitý okruh církví, kterým dáme zdroje na řadu let dopředu, a pak říkáme, že už žádné církve financovat provozně nebudeme. Není to trošku omezování možností? Já jsem také stoupenec tradičních církví, ale jestliže tady vzniknou nové církve, které získají ohlas ve společnosti, zaujmou občany, budou jim blízké, tam my říkáme: vy už nemáte žádný nárok na financování. To je také otázka, kterou tady musíme probrat a říci si, jestli je to úplně v pořádku. (Mpř. Klasnová: Pane poslanče, čas!)

Při vší úctě, při všem respektu k tradičním církvím, tohle je otázka, kterou tady zatím nikdo neotevřel! (Potlesk ČSSD.)

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. S další faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Miroslav Opálka. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, paní místopředsedkyně. Já bych chtěl ještě upozornit na jeden problém. Neustále se tu operuje s tím, jak se prodražila dotace státu na platy církevních činitelů. To je samozřejmě fakt. Ale je fakt, že každý zákon je možno novelizovat. My některé zákony novelizujeme několikrát za rok, čili i tady jsme mohli věci zastropovat a vyjít ze situace, která je, a toho, že se nám tyto výdaje neustále zvyšují.

A nakonec víte, že u posledních zákonů jsme snižovali objemy finančních prostředků na mzdy státních úředníků a právě u této jedné kategorie jsme tento princip nezavedli. Čili není to žádná hrozba. Stačí, když někdo zvedne tento zákon, znovelizuje ho a tam ty parametry nějakým způsobem omezí.

Myslím si, že zodpovědná politika, co se týká státního rozpočtu, by v této oblasti mohla být také jedním z kritérií.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. To byla faktická poznámka a nyní vystoupí v rámci obecné rozpravy pan poslanec David Rath.

 

Poslanec David Rath: Dámy a pánové, je skutečně zvláštní, že v situaci, kdy jednáme o tom, že náš stát má vydat nějakých 135 miliard, tedy má vydat stát - stát není anonymní! - čili zaplatí to lidé, zaplatí to daňoví poplatníci, nebo se o tuto částku zvýší dluh celého státu, tedy, jak ráda říká pravice, zaplatí to příští generace. Tak v této situaci, kdy tady jednáme o tom, že vydáme 135 miliard, které všichni zaplatíme, tak tady není ani premiér, ani nejlepší ministr financí. Pravděpodobně jde o zcela bagatelní výdaj, který nikoho nezajímá!

Nedávno jsme tady zažívali debaty o státním rozpočtu, debaty o tom, že se musí zvýšit DPH, tedy zdražují se potraviny, léky, spousta základních životních potřeb. Samozřejmě toto zdražení asi má zaplatit i tento dar církvím. Ale podívejme se na to, kterým církvím. Samozřejmě z těchto 135 miliard jde drtivá většina, nějakých možná 80 %, jedné církvi, katolické církvi. Ty ostatní dostanou v podstatě drobné. Takže my tady rozhodujeme a vládní většina tady nejspíš prohlasuje, že všichni občané se zadluží a budou platit katolické církvi v příštích letech nějakých 100 až 135 miliard korun, a to v situaci, kdy jsme neustále bombardováni tím, že doba je zlá, že je málo peněz, že upadáme do velkých dluhů, že jsme tedy v hluboké krizi a že všichni musíme pochopit, že se lidé mají uskromnit. Proto se snižují platy zdravotním sestrám, záchranářům, lékařům, vědcům, jsou ataky na lidi, kteří jsou v invalidním důchodu, jsou ataky na lidi, kteří jsou ve starobním důchodu, rozhodnutím vlády, jak jsem tady již říkal, se zvyšují základní povinnosti lidí platit víc za potraviny a další věci, kde nemají možnost uhnout, a jedním z důvodů je pravděpodobně to, že tato vláda, tento ministr financí, dříve za lidovce, dnes za TOP 09, a tento předseda vlády Nečas prostě chtějí s lehkostí neuvěřitelnou poslat nějakých 135 miliard církvím. Je to morální? Není to morální! Je to etické? Není to etické! Je to ekonomické? Samozřejmě, že vůbec to není ekonomické! Dvakrát to není ekonomické v době, kdy víme, že země má vážné ekonomické problémy.

Dámy a pánové, a teď se podívejme na to, co říkají hlavní zastánci. Ti říkají, přece tohle je konečné vyrovnání s církvemi a už bude pak pokoj, stát ušetří a vždyť je to vlastně pro stát výhodné. Dámy a pánové, zkuste zapátrat v paměti, případně v archivech. K první vlně restitucí přece tady docházelo na začátku 90. let. Tam byly restituovány samozřejmě i církve. Tehdy se všem církvím, včetně katolické, vracely věci, které potřebovaly ke své činnosti, především ke své činnosti duchovní a ke své činnosti sociální. Když tehdy zapátráte a podíváte se do tehdejších diskusí, tak jasně zjistíte, že tehdy katolická církev říkala: My jsme spokojeni, nám to stačí. Ano, tato vlna restitucí nás uspokojí, už potom nic chtít nebudeme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP