(17.50 hodin)
(pokračuje Kubice)
Portál veřejné správy byl rozdělen na dvě základní části - informační a transakční. Informační část poskytování garantovaných informací, transakční část komunikace mezi úřady. Rok 2011 - Poslanecká sněmovna schválila 21. června 2011 návrh skupiny poslanců ODS, TOP 09, Věcí veřejných a ČSSD na změnu zákona o informačních systémech veřejné správy a některých dalších zákonů, která mimo jiné upravuje i stávající definici portálu veřejné správy. Novela zákona č. 365/2000 Sb. byla Poslaneckou sněmovnou schválena 21. června 2011. Účinnost nastala 29. listopadu 2011.
Postavení a role portálu veřejné správy je poslaneckým návrhem nově definována v ustanovení § 6f zákona č. 365/2000 Sb., přičemž ostatní pasáže zákona popisující zejména transakční část portálu veřejné správy jsou zrušeny. Stávající transakční část portálu tak bude ukončena a komunikace s veřejnými orgány bude zajištěna prostřednictvím datových schránek a rovněž prostřednictvím kontaktních míst veřejné správy. Ministerstvo vnitra ve své strategii dál s existencí portálu veřejné správy nepočítalo, ovšem jarní poslaneckou iniciativou došlo ke změně a portál veřejné správy byl nově definován v novele zákona č. 365/2000 Sb.
V této souvislosti mi dovolte konstatovat, že veškeré technické prostředky, na kterých je provozována stávající část portálu veřejné správy i licence aplikačního sofwaru, jsou ve vlastnictví Ministerstva vnitra, tudíž za jejich užívání není na místě platit jakémukoli externímu subjektu. Ministerstvo vypracovalo plán konsolidace vybraných portálových aplikací z oblasti eGovernment, který mimo jiné vzhledem k novelizovanému zákonu č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, navrhl integrovat službu portálu veřejné správy do služeb informačního systému datových schránek. Portál veřejné správy, resp. jeho informační část, bude v důsledku naprostého nedostatku finančních prostředků integrován do služeb provozovatele informačního systému datových schránek jako jejich nedílná součást, ovšem s výrazně pozměněným designem a s obsahovou náplní, jež nebude využívat minulé řešení. Toto nové řešení portálu veřejné správy bude pro veřejnost spuštěno nejpozději na přelomu února a března 2012.
V případě jakýchkoli právních nedostatků je samozřejmě bude řešit právní odbor Ministerstva vnitra, pro vaši informaci, pane poslanče.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Nebude pan poslanec Doktor už... Ještě bude, takže prosím, aby to dokončil.
Poslanec Michal Doktor: Z té odpovědi jsem popravdě řečeno spíše smutný, neb z ní čiší ambice státu, Ministerstva vnitra, stát na svých pozicích, jakkoli lze rozlišit a rozpoznat vědomí si toho, že prostředí portálu veřejné správy je a bylo využíváno nebo bylo a je využíváno. Onen fakt, který zohlednil pan ministr ve své dnešní odpovědi, a sice fakt, že portál veřejné správy bude v tom pozměněném prostředí, tedy v té části, která je nově pojata jako datové schránky, dále provozován, nezmírní důsledky toho právního sporu, který zřejmě bude nevyhnutelný, a to už je rovina, kde se budou muset bránit autoři sami a ministerstvo, resp. stát, na to nějak reagovat. Tam je zřejmé, že tento rozpor nevyřeší ani fakt, že tedy byl pozměněn design a mírně pozměněn obsah, protože obsah a design, to je pouze část funkcí té aplikace, a existují-li znalecké posudky dokládající, že základní aplikační část, ten fundament toho řešení a zpracovávání dat je stále stejný, pak se stát pouští na tenký led, jakkoli tady bylo správně ministrem vnitra uvedeno, že je to vlastně předdefinováno změnou zákona.
Je to odpověď v jádru asi věcně správná, ale zakládající poměrně smutný stav. Jen mi v ní, pane ministře, chybí reflexe oné věci, a sice užívání toho systému v průběhu roku 2011 bez toho, že by za něj bylo zaplaceno. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já tedy, protože pan ministr už nevidí důvod, tak ještě paní poslankyně Vlasta Bohdalová by mohla dostat příležitost interpelovat přítomného ministra. Takže prosím ještě paní poslankyni Bohdalovou, zřejmě jako poslední bude dneska interpelovat. Takže prosím, poslední interpelace.
Poslankyně Vlasta Bohdalová: Dobrý podvečer. Vážení páni kolegové, vážený pane nejlepší ministře školství od roku 1989, interpelovala jsem vás písemně ohledně opatření k rozsudku ze Štrasburku ohledně dětí začleňovaných do zvláštních škol praktických. Ujistil jste mě, že vláda připravuje materiál, kde bude tato věc odstraněna. I byl přijat materiál Strategie proti sociálnímu vylučování. Nechápu, jak vy, ministr školství, jste pro tento materiál mohl zvednout ruku. Já nemám nic proti navrhovaným opatřením, co se týká rodiny, péče o malé děti atd., ale mám velké výhrady k tomu, co je navrhováno pro základní školy praktické. V odstavcích 4533, 4534 a 4544 je zcela jasně řečeno, že do roku 2015 by mělo dojít k zániku základních škol praktických, to znamená škol, kde se vzdělávají děti s lehkým mentálním postižením, s lehkou mentální retardací, které by v normální, byť - jak vy říkáte to strašné slovo - inkluzivní škole - ona to je škola, která ty děti začleňuje, řečeno česky - trpěly a nebyly by šťastné, a berete rodičům možnost volby. Rodiče dítěte talentovaného mají obrovskou škálu volby, co s dítětem udělají. Rodiče dítěte mentálně retardovaného, kteří už jsou postiženi vůbec tím, že se jim takové dítě narodilo, najednou stojí před okamžikem, že musí dát dítě pouze do školy tzv. páteřní nebo toho hlavního proudu, kde se o ně postarají v tzv. začleňovacím procesu.
Já vás žádám a ptám se vás, jestli jako nejlepší ministr školství s těmi jmenovanými odstavci, to znamená se zánikem základních škol praktických, souhlasíte a proč.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, takže prosím, pane ministře, můžete.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš Vážený pane předsedající, vážená paní poslankyně, dámy a pánové, začnu to, co jste říkala, jak budeme řešit Štrasburk. To nebylo vládou, to bylo ministrem školství, který přijal vyhlášky 73 a 74, protože co nám vytýkal Štrasburk? Štrasburk nám vytýkal, že u nás děti bez mentálního postižení jsou zařazovány do speciálních a praktických škol. To byla podstata Štrasburku. A my jsme připravili vyhlášky, že se tak dít nemůže. To znamená, nastavili jsme legislativu. Ba co dím, my jsme udělali to, že Česká školní inspekce pravidelně, a teď je to podruhé, kontroluje, zda tyto děti tam nejsou začleňovány. Při první kontrole se zjistilo, že to tak je, a pak musely ony školy vracet peníze, protože tyto školy jsou zvýhodněny. Teď to děláme znovu a uvidíme, výsledky budou někdy v dubnu České školní inspekce, a budeme vidět, jestli se stav zlepšil. Já věřím, že se zlepšil, že to bude výrazně lepší. Takže potud ta věc, protože nemůžete říkat obojí. Nemůžete říkat máme naplněny speciální a praktické školy dětmi, které tam nepatří, to nám říkal Štrasburk, a zároveň je kritizovat z druhé strany. Znovu říkám, ve speciálních a praktických školách nechť jsou děti, které tam dle diagnostiky patří, ostatní děti mají být v hlavním vzdělávacím proudu. To byl problém Štrasburku.
A teď to, co říkáte. Byl přijat vládní materiál, ke kterému Ministerstvo školství mělo připomínky, zásadní připomínky, a ten materiál říká, že tam, jestli se nemýlím, jsou nejdříve studie, jaká ta síť má být, a pokud se prokáže, že to tak je, tak v roce 2015 může dojít k tomu, co vy říkáte. ***