(16.50 hodin)
(pokračuje Dobeš)

Máme pracovní skupinu. Kromě tady těch tří samosprávných sdružení tam budou odborníci z asociací školských. A budeme se o těch parametrech bavit.

Na druhou stranu je tu jeden fakt, který neovlivní žádná pracovní skupina, a to je počet dětí v České republice. Já se přiznám, že jak jezdím po České republice, po školách, byl jsem - už jsem to tady zmiňoval - ve škole ve Velíši. Malá vesnička. A teď jsem tam diskutoval. Byla plná tělocvična lidí z té Velíše. A bavili jsme se. A bavili jsme se o tom, jak to pojmout. A tak jsme se dohadovali. Já jsem říkal: Víte co? Zkusme udělat jednu věc tady u vás ve Velíši. Přerušme na dvě na tři hodiny tuto debatu, běžte domů, rodiče, a pojďme pracovat na demografii vaší obce. A za devět měsíců já sem přijedu a zjistím, jestli se to povedlo. A pak je šance, že stoprocentně zachráníme tu školu.

Je to nadsázka, ale je v tom ten zakopaný pes. Jestliže bude čím dál méně a méně dětí, pak si budeme muset zvykat na to, že škol bohužel bude muset být méně. A já ale tady znovu říkám - vy jste říkal, je to ve prospěch velkých sídlištních škol. Přesně naopak. Přesně naopak. Uvedl jsem příklad, že jsou vedle sebe pět minut cesty tři sídlištní školy a v tom systému si velmi klidně žijí. A to je špatně. Tam by měl být první pohled na efektivizaci celého systému.

A znovu říkám, programové prohlášení vlády je podpora malotřídních škol. A v té tabulce, kdy my říkáme: kdyby to bylo jen podle toho hrubého nástřelu, tak si všechny malotřídní školy v systému výrazně polepší. Ale já znovu říkám: Je potřeba to doplnit o další parametry, aby školy ve vesnicích, plně organizované, nebyly ohroženy. A tam, kde se do toho investovaly peníze, kde třeba je demografie za pět, za šest let příznivější. A mohou tam být další a další parametry.

Ale když se situace nezlepší, za šest, za sedm let budou muset děti dojíždět. Ta vlna bude muset nepochybně přijít. A ona přichází. Starostové už to dneska dělají. To není žádný výmysl Dobeše a ministerstva teď, ale hejtmani několik let optimalizují síť škol. A zřizovatelé na úrovni měst a obcí to dělají stejně tak. Jenom si říkáme, že to někde není úplně dostatečné a hlavně koordinované. A nejsou pro to jednotné parametry. Tak já vám tady říkám, že je pracovní skupina, kde mají zástupce samosprávy a odborná veřejnost.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Poprosím pana poslance Látku, aby reagoval.

 

Poslanec Jan Látka: Ano, pane ministře. Já jsem tady samozřejmě byl při tom vašem prvém vystoupení, poslouchal jsem. Mě trošku mrzí, že obecně tato vláda dělá spoustu věcí tak, že pouští jakési balonky - a musím říci, že vaše ministerstvo je na to opravdu kadet - kdy vyzkoušíte, co to s tou veřejností udělá, a pak buď jdete dál, nebo začnete v těch momentech couvat.

Vy tady zmiňujete jednání se samosprávami. Proč ta skupina nevznikla dříve, než vůbec došlo k vypuštění nějakých návrhů? Vždyť vlastně i někteří vaši koaliční partneři - nechci tady používat slova Petra Gazdíka a dalších, jak se k tomu postavili, k vašim návrhům reformy. Samozřejmě, dohodněte se se všemi zainteresovanými, připravte to, a pak teprve předložte. Takhle by to mělo vypadat.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak. A ještě prosím pana ministra. Dvě minuty.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš Vážený pane poslanče, já mám styl práce přesně naopak. Abych svolal lidi, abych zavolal Asociaci hejtmanů, abych zavolal představitele svazu obcí a okrádal je o drahocenný čas, tak pro to musí být nějaký podklad, který prošel nějakou první prověrkou, protože jinak budu plácat, plácat a plácat, budeme dělat nad ničím pracovní skupinu a je to špatně.

Připravil jsem materiál, ten prošel poměrně první ostrou prověrkou - poradou ekonomických ministrů. A teprve s tímto mandátem ho dávám do těchto pracovních skupin a jsem připraven to modifikovat. Ne naopak. Nedovedu si to představit.

A ony balonky. Já nevím, co je to za vypouštěné balonky. Státní maturity, pětky a devítky, změna financování regionálního školství, smlouvy s rodiči. Mimochodem, to byl často takový bílý pejsek nebo balonek. Nikdo dneska neví, že běží od září projekt na sto školách a my ho pravidelně vyhodnocujeme a máme z toho výsledky. Těm školám, zdá se, a my to teď v únoru budeme mít na tiskovce, těm školám model vyhovuje. Zase to bylo něco a teď se to dotahuje. Etická výchova na školách a podobně. Jedno za druhým. To nejsou balonky. To jsou věci, na kterých lidé na ministerstvu pracují a věci dotahují. Takže takhle.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak. A to je konec této interpelace. Vyčerpali jsme ji a budeme se věnovat další. Pan poslanec Stanislav Grospič chce interpelovat pana ministra Jaromíra Drábka.

 

Poslanec Stanislav Grospič: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, dovolte, abych se vás zeptal na stav přípravy návrhu zákona upravujícího stávku a právo na stávku jako jedno ze základních práv zakotvených v Listině základních práv a svobod v čl. 27 odst. 4, která je součástí ústavního pořádku České republiky.

V poslední době se dostaly znovu do povědomí diskuse o tom, že se připravuje tento návrh zákona na Ministerstvu práce a sociálních věcí a během několika dnů, snad týdnů, by měl být odevzdán do připomínkového řízení a poté být předmětem jednání vlády České republiky.

Chtěl bych říci, že v této souvislosti považuji přinejmenším za podivné, že diskuse o snaze upravit právo na stávku upravené v Listině základních lidských práv nad rámec zákona o kolektivním vyjednávání, který jako jediný pamatuje se speciální úpravou na tento zvláštní případ úpravy práva na stávku v souvislosti právě s kolektivním vyjednáváním, se dostala do povědomí české veřejnosti právě se stávkou koalice dopravních svazů, odborových svazů působících v dopravě, která měla původně proběhnout 13. června loňského roku, ale díky aktivitám Ministerstva financí a vlády České republiky byla odložena na 16. června. V této souvislosti vláda poprvé - i z našich úst zaznělo upozornění, že by mělo dojít k upravení tohoto práva a že by mělo dát určité přísnější podmínky a regulace.

Já bych se chtěl zeptat, v jakých intencích je tento návrh připravován Ministerstvem práce a sociálních věcí a proč jej právě připravuje Ministerstvo práce a sociálních věcí, které by mělo spíš spravovat jiné záležitost než se zabývat úpravou Listiny základních práv a svobod.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím tedy nyní pana ministra Drábka, aby reagoval na tuto interpelaci.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tak jak tady bylo řečeno, právo na stávku vychází z ústavního pořádku, ale Ústava České republiky také předpokládá a jasně to říká, že právo na stávku je vymezeno zákonem. A tak jak tady zase bylo řečeno, jediným zákonem, který vymezuje právo na stávku, je zákon o kolektivním vyjednávání. Ten ale upravuje pouze stávku, která je organizována v rámci kolektivního vyjednávání.

Diskuse není nijak nová, ona se vždycky objeví při nějaké příležitosti, když se zjistí, že chybějící právní úprava skutečně chybí. Naposledy se to stalo právě v souvislosti s organizovanou stávkou dopravců, kdy vzhledem k tomu, že to nebyla stávka podle zákona o kolektivním vyjednávání, nebylo jasné, jakou proceduru použít, a musel to řešit soud. A soud v předběžném opatření, v odůvodnění, jednoznačně poukázal na to, že chybí úprava práva na stávku tím prováděcím zákonem. To znamená, že nestačí jenom obecné vymezení práva na stávku v ústavě, ale že je potřeba, aby skutečně byl přijat prováděcí zákon, který toto právo upraví nejenom tam, kde je to stávka v rámci kolektivního vyjednávání, ale i v ostatních oblastech. Z tohoto důvodu vláda mně a ministrovi spravedlnosti uložila úkol připravit zákonnou úpravu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP