(19.00 hodin)
Poslanec Vladislav Vilímec: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se přihlásil k tomu avizovanému komplexnímu pozměňovacímu návrhu pod sněmovním dokumentem 935. Ten pozměňovací návrh v podstatě až na dvě výjimky je podobný tomu komplexnímu pozměňovacímu návrhu, který byl původně rozpočtovým výborem schválen v předcházejícím druhém čtení. Reaguje na připomínky Ministerstva financí, na připomínky vlády, odstraňuje některé terminologické nedotaženosti a další věci, které nejsou precizně nastavené v tom původním textu návrhu zákona. Upravuje také v novém § 12 systémově obecnou odpovědnost a povinnost platit místní poplatky nezletilými osobami, což také není v tom původním textu návrhu zákona. Ano, obsahuje také onen princip stanovení limitu do výše nákladů, které jsou skutečné, do výše skutečných nákladů, tak jak o tom mluvil pan poslanec Čechlovský. Takže tato záležitost je obsažena v komplexním pozměňovacím návrhu. Na rozdíl od toho původního návrhu se také navrhuje odložit účinnost z 1. dubna 2012 na 1. červenec 2012, tak aby bylo možné bez problémů naplnit všechny legislativní lhůty.
Já nechci k tomuto návrhu více dodávat, protože je 19.02 hodin, pouze snad dvě věty na podporu stanoviska také pana poslance Čechlovského. Ukázalo se, alespoň při předběžném stanovisku Ministerstva financí, že ten návrh, který pan Čechlovský navrhl a dnes v rozpravě také obhajoval, není protiústavní, takže Ministerstvo financí nezastává stanovisko protiústavnosti tohoto návrhu. Já bych chtěl pouze zdůraznit, že výhodou takto stanoveného limitu do výše tedy těch skutečných nákladů je také skutečnost, že obec v samostatné působnosti na základě posouzení existujících podmínek a sociální situace může stanovit částku poplatků do výše skutečných nákladů, aniž by přitom byla ovlivněna zvyšováním limitu ze zákona. Často se v minulosti stávalo, že obecní zastupitelstva a starostové se odkazovali na jakýsi uměle nastavený limit v zákoně o místních poplatcích jako návodné řešení. A myslím si, že tento princip, který by byl prosazen a který případně bude schválen ve třetím čtení, pokud bude vůle Poslanecké sněmovny, naopak přispěje k větší politické odpovědnosti obecních zastupitelstev za stanovení výše poplatků, bez omezení horní hranice poplatku absolutní částkou. Také podotýkám, že ten poplatek bude vždy reflektovat realitu bez další potřeby změny zákona.
Tolik k určitému odůvodnění toho kompletního pozměňovacímu návrhu, ke kterému jsem se přihlásil. Já pevně věřím, že společně se zástupci předkladatelů a s panem poslancem Čechlovským dokážeme tu věc dotáhnout do takové podoby, aby byla hlasovatelná ve třetím čtení.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře. Ptám se, jestli je ještě někdo další do podrobné rozpravy. Vidím, že už se nikdo do podrobné rozpravy nehlásí, takže můžeme i podrobnou rozpravu ukončit. Ukončím i toto poslední projednávání druhého čtení, protože večer se nám nachýlil. Myslím, že můžeme své jednání už ukončit.
Připomenu, že zítra začíná Sněmovna jednat v 9 hodin. Budeme pokračovat v těch druhých čteních, která jsme neprobrali. Ale jako první bod bude ochrana ovzduší.
Takže přeji příjemný večer a končím jednání tohoto dne.
(Jednání skončilo v 19.04 hodin.) ***