(17.10 hodin)
(pokračuje Sivera)

Musím říci, že hospodářský výbor se na svých zasedáních v průběhu letošního roku již od května celkem detailně zabýval jednotlivými návrhy a změnami v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Vlivem velmi úsporných opatření, která byla přijata pro rok 2011, jsme sledovali a diskutovali představy a návrhy Ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury, jak řešit hromadící se problémy při financování dopravní infrastruktury v České republice. Je nutné konstatovat, že jsme se při porovnání rozpočtu roku 2011 a 2012 nijak výrazně neposunuli.

Problémy, které přetrvávají. Jako nejzávažnější a nejproblémovější vidím to, že nejsme schopni dlouhodobě plánovat a stabilizovat zdroje na přípravu a realizaci výstavby dopravní infrastruktury. Ve strategii konkurenceschopnosti uvádíme, že ekonomická úspěšnost státu je do značné míry definována kvalitou infrastruktury, která tvoří páteř hospodářství a umožňuje rozvoj podnikatelských aktivit, rozvoj regionů, migraci občanů. Dopravní infrastruktura v České republice je ve srovnání s úrovní v rozvinutých evropských státech nedostatečná a zanedbaná, a to jak kvalitativně, tak i kvantitativně. Všichni víme, že do té základní naplánované infrastruktury silnic, dálnic a rychlostních komunikací nám chybí přibližně 800 km.

Největším problémem toho dalšího rozvoje se právě jeví nestabilita zdrojů na financování dopravní infrastruktury. Vlastní zdroje jsou nedostatečné, nestačí v podstatě ani na opravu a údržbu. Mimořádné zdroje jsou velmi nepředvídatelné, nestabilní, v letech kolísají, a to dosti výrazně. Všichni si uvědomujeme, že příprava staveb trvá deset a více let a vlastní realizace probíhá ne jeden rok, ale několik roků. Proto je nezbytné, aby se peníze plánovaly na více let dopředu. Bohužel musím konstatovat, že se střednědobé výhledy sice pravidelně Sněmovnou schvalují, ale nikdy se nedodržují. To neumožňuje efektivní plánování financí na jednotlivé stavební projekty, a tím nemůže docházet k tomu, abychom pokračovali v jednotlivých stavbách tak, jak jsme si předcházející roky naplánovali. Další velký problém je, že finanční prostředky nestačí na opravy a údržby komunikací. Všichni jezdíme po silnicích a dálnicích České republiky a vidíme, jak ve srovnání s okolními zeměmi ten stav vypadá.

Další problém je čerpání evropských zdrojů a ten se potýká s celou řadou problémů. Jednak jsou to projekty, které se nám vracejí z EU jako nemožné profinancovat, jednak jsou to projekty, které byly zařazeny do operačního programu Doprava, ale následnou kontrolou je musíme vyřazovat, protože dochází k tomu, že v nich shledáváme závažné nedostatky.

Rovněž velkým problémem je to, že změny v legislativě, které by snižovaly náklady a zkrátily dobu na přípravu staveb, dosud nebyly předloženy do Poslanecké sněmovny. Mám na mysli stavební zákon, mám na mysli zákon o zemědělském půdním fondu, zákon o vyvlastňování, EIA nebo zákon o ochraně životního prostředí.

Samozřejmě důležitý problém, který všichni vidíme, je, a dnes už to tady zaznělo, zasmluvnění celé řady projektů, které byly v minulosti zasmluvněny, ale bohužel v současné chvíli na ně nejsou peníze, ale jejich cena neustále narůstá.

Nebudu tady podrobně komentovat rozpočet, který už odkomentoval pan ministr. Jenom bych chtěl sdělit, že z národních zdrojů jde na příští rok do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury 41 miliard korun, což představuje faktické snížení oproti zdrojům plánovaným na rok 2012 o 6 miliard. Pro roky 2013 a 2014 je střednědobý výhled naplánován na 37 miliard korun, což je o 10 miliard méně, než jsme v loňském roce na rok 2013 plánovali. Pokud by nedošlo k navýšení finančních prostředků, může se stát, že nebude čím pokrýt potřeby ve financování dopravní infrastruktury v budoucnosti. V této chvíli neplníme dopravní politiku České republiky ani harmonogram výstavby dopravní infrastruktury, které jsme si v minulosti schválili jako závazné programy, ale bohužel finanční prostředky neumožňují, abychom tyto naše cíle naplnili.

Druhý bod je čerpání evropských peněz. V rozpočtu na rok 2011 jsme měli částku 18 miliard korun, na letošní rok už je to pouze 13,5 miliardy korun. To všechno je umocněno tím, že řešíme problémy s proplácením zhotovených projektů, a tím pádem nemůžeme dopředu vědět, jestli vůbec těch 13,5 miliardy korun vyčerpáme. Samostatným bodem je i úvěr v EIB. Na letošní rok jsme plánovali 10 miliard, pro příští rok už máme pouze 3,74 miliardy a tyto peníze byly předurčeny na kofinancování. Pro příští rok se proto plánuje s tím, že přibližně 9,5 miliardy korun se bude muset použít z národních zdrojů na kofinancování evropských projektů.

Pan ministr tady uvedl, které stavby zahajujeme. Musím říci, že jich není mnoho. Tento rozpočet nedovoluje nějak výrazně zahájit další stavby, které potřebujeme v krátkém čase dobudovat. A samozřejmě kvůli nečerpání evropských peněz hospodářský výbor několikrát diskutoval a odsouhlasil, aby se urychlila příprava na náhradních projektech, které budeme moci uplatnit na evropské peníze. Protože nečerpání evropských peněz se zdá nám všem jako věc, která by nás mohla v budoucnosti velice mrzet. Přestože rozpočet meziročně zvyšuje částku na přípravu staveb, částka nedostačuje na přípravu projektů a je třeba konstatovat, že v této chvíli nejsme připraveni na plánovací období 2014 až 2020. A pokud se finanční částky na přípravu nenavýší, nebudeme připraveni čerpat finanční pomoc Evropské unie.

Závěrem bych rád upozornil na tisk 504/1, který jste všichni obdrželi jako usnesení hospodářského výboru a bude předmětem našeho hlasování. Dále bych připomněl, že hospodářský výbor přijal také doprovodné usnesení, které najdete pod číslem usnesení 137. Zde mimo jiné požadujeme po Ministerstvu dopravy a Státním fondu dopravní infrastruktury předložení systémových a institucionálních změn, které budou směřovat ke stabilizaci zdrojů na financování dopravní infrastruktury, řešení problémů s již uzavřenými závazky a další návrhy na odstraňování navrhovaných problémů.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, pane zpravodaji. Zahajuji všeobecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou přihlášku. Ptám se, zda se někdo do této rozpravy hlásí z místa. Prosím, pan poslanec Hojda se hlásí.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, paní místopředsedkyně. Já jsem zrovna podával písemnou a zapisovala se, takže jako by se stalo.

Dámy a pánové, já bych víceméně jenom doplnil vystoupení pana zpravodaje, protože si myslím, že celkem přesně a trefně sdělil, jaké jsou problémy Státního fondu dopravní infrastruktury v jeho rozpočtu na rok 2012 a výhledy na 2013 a 2014. Pravda je ta, že se dostáváme do situace, že přestože, jak tady bylo citováno, naše konkurenceschopnost a strategie konkurenceschopnosti jednoznačně konstatuje, že bez fungující, funkční dopravní infrastruktury těžko můžeme konkurovat ve světě a těžko můžeme připravovat naše hospodářství na to, aby bylo doopravdy ještě lépe konkurenceschopné, tak jak se nám dostal rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, tak jeho snižování, zejména národních zdrojů, a tím samozřejmě potom následně i příspěvku z EU, tak dochází k tomu, že se prakticky zastavují stavby, které jsou financovány z národních zdrojů, a bude velmi obtížné připravit stavby na financování z té druhé části operačního programu Doprava, to je to, co by mělo být financováno z evropských zdrojů po roce 2014. To je velké nebezpečí tohoto jednak připravovaného návrhu, ale také samozřejmě i výhledu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP