(Jednání pokračovalo v 12.36 hodin.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Vážené paní poslankyně, vážení kolegové, skončila přestávka. Mám zde žádost od pana poslance Václava Kubaty, prosím.

 

Poslanec Václav Kubata: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, chtěl bych sdělit pouze pro stenozáznam. U 21. hlasování jsem hlasoval ano, a na sjetině mám ne. Hlasování nezpochybňuji. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Bylo to upřesnění pro stenozáznam. Děkuji. Nyní požádám opět pana zpravodaje, aby mi potvrdil, že o všech návrzích bylo hlasováno. Prosím pana zpravodaje. Pane zpravodaji, bylo hlasováno o všech návrzích, které jsme měli podrobit hlasování?

 

Poslanec Jiří Petrů: Paní předsedkyně, je to tak. Všechna hlasování proběhla, jsme před závěrečným hlasování.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Jsme před závěrečným hlasováním. O slovo se ještě hlásí místopředseda Sněmovny Lubomír Zaorálek.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dámy a pánové, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych před závěrečným hlasováním o tomto návrhu novely zákona o veřejných zakázkách požádal vládu o jednu věc. Chtěl bych vyzvat vládu k tomu, aby už nikdo neopakovala takový způsob předkládání návrhů zákonů, jak ho předvedla v případě tohoto návrhu zákona. Není možné, aby se projednával zákon ve vládě takovým způsobem, že se jednotlivá ministerstva nedokážou předtím, než návrh jde do Sněmovny, domluvit na tom, jak základní problémy hodlají řešit. Není možné, aby do výborů Sněmovny došel nejenom vládní návrh, ale zároveň s ním byli použiti poslanci jako nosiči, kteří do výborů přenášejí názory jednotlivých ministerstev, a ministerstva místo toho, aby tento souboj svedla ve vládě, se pak rozhodla ho přehrát na Poslaneckou sněmovnu.

Přátelé, Poslanecká sněmovna má být soudcem sporů, který vedou ministerstva mezi sebou! Nebudu vám teďka malovat, jak asi potom takový souboj může dopadnout. Tento způsob práce vede snadno k tomu, že potom úroveň toho, co se předkládá, je ještě horší než to, co původně vláda navrhovala. A já připouštím, že původní návrh vlády byl i z mého hlediska o něco lepší než to, co bylo potom tady, po tom, co se servali u nás, prostřednictvím nás poslanců. A já si myslím, že tohle bychom my poslanci měli odmítnout všichni, a dokonce i vládní poslanci.

Ani vy byste neměli akceptovat to, že se stáváte místem, kde si ministerstva vyřizují své názory, a vy máte rozhodovat a soudit mezi tím, co si nevyjasnila ministerstva ve vládě. To je otázka dělby práce mezi mocí exekutivní a mocí zákonodárnou. Vláda je povinna si svá stanoviska ujasnit. Vláda rozhoduje jako celek a vláda by tady měla přicházet s jedním názorem vlády, a ne nám tady přijít s tříští postojů. Prostě celá praxe, že poslanci na sebe berou to, co jim ministerstva podstrčí, je vadná. A já prosím a žádám poslance, aby tuto roli nesehrávali. Ono to sice vypadá, že najednou máte určitou zásadní roli, obrátí se na vás ministerstvo, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo průmyslu, Ministerstvo pro místní rozvoj, a řeknou vám: budeme spolupracovat. Jenomže poslanec není součástí exekutivy. Dokonce i jako vládní poslanci byste si měli uchovávat určitou pozici vůči exekutivě a ministrům. A vaší rolí není řešit dluhy a neschopnosti si ty věci vyjasnit na vládě samotné.

Efektivní vláda je taková, která má premiéra, který funguje jako organizátor, který organizuje komunikaci mezi ministry. A pokud je sporná věc, tak ministr jako manažer zajistí to, aby na úrovni mezi ministry se to vyjasnilo, aby výstup pak byl jednotný. Tohle je role premiéra, nebo nějakého předsednictva vlády, pokud by existovalo. Ale není možné pokračovat v této praxi. Vy tím parlament zatěžujete způsobem, který parlament nemůže unést. Není možné, aby tady ve Sněmovně potom poslanci z vašich návrhů udělali kvalitní předlohy. To je prakticky neproveditelné. Na to nemáme. I kdyby tady byl kdokoli, tak na to nemá, žádná politická strana na to nemá. To je absurdní.

Myslím si, že poučení z práce na této novele je tohle jedno, protože si nepamatuji, že by v takovéto míře došlo k tomu, že se prostě přetahují ve výborech vlastně ministři, kteří jsou zastoupeni poslanci. Myslím si, že to nemůže nikdy vést k dobrému výsledku. A mě především mrzí, že k tomu došlo v případě novely, na které zřejmě poměrně hodně záleželo veřejnosti. To neříkám s nějakým falešným patosem. No, a je to prostě pravda, že na tom veřejnosti záleželo. Veřejnosti určitě záleží na tom, aby se přijala kvalitní novela zákona o veřejných zakázkách. Tady je určitě hodně lidí, kteří si myslí, že by se s veřejnými zakázkami mělo něco dělat. To je prostě, řekl bych, triviální fakt. A bohužel, právě když šlo o takto důležitou práci, tak tato metoda selhala.

Jak zde říkal pan ministr, že nás přizval, řekl bych za opoziční socdem, přizval nás ale bohužel k pěknému chaosu. My se sice neštítíme žádné práce, ale tohle bylo opravdu příliš! Já bych ocenil roli našeho zpravodaje, který to za nás moderoval a snažil se nám vysvětlit, co se ve výborech děje. To by bylo opravdu zajímavé a obdivuhodné, když to dokázal.

Tohle je to první, co je špatně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP