(23.50 hodin)
(pokračuje Krákora)

Dostupnost zdravotnické záchranné služby je nově řešena pro jednotlivé kraje tzv. plánem pokrytí území kraje, který bude vydávat příslušný kraj. Hlavním cílem plánu pokrytí je určit optimální rozmístění výjezdových základen pro jednotlivé oblasti podle několika vstupních faktorů, kterými jsou zejména hustota osídlení, typy a četnost možných rizik na území obcí, statistické údaje o počtu výjezdů, topografické aspekty apod., tak aby byla zajištěna dostatečná funkčnost zdravotnické záchranné služby. Stávající úprava podle vyhlášky č. 434/1992 Sb., o zdravotnické záchranné službě, ve znění pozdějších předpisů, upravuje síť zdravotnické záchranné služby tak, aby byla zabezpečena dostupnost neodkladné péče a její poskytnutí do 15 minut od přijetí tísňové výzvy s výjimkou případů hodných zvláštního zřetele. Dalo by se říci, že uvedený časový interval je pouze síťotvorný údaj, to znamená, že nestanovuje povinnost poskytovatele zahájit poskytování zdravotnické záchranné služby u každého jednotlivého pacienta v uvedeném čase.

Krátce bych se zmínil o analýze reálné dostupnosti zdravotnické záchranné služby. Již tady bylo řečeno jedním z poslanců, že v roce 2008 prokázala tato analýza, že stanovený interval - myslíme tím ten 15minutový - nebylo možné z objektivních důvodů dodržet přibližně u 1 970 obcí, tj asi u 1,3 mil. obyvatel. Byly to obce a existují obce v ČR, které jsou záchrannou službou těžce dosažitelné a zajištění jejich dosažitelnosti v uvedeném čase za každou cenu je zcela iracionální, zřizovat další střediska této záchranné péče. Stálo by to extrémní náklady, způsobilo by to i pokles kvality poskytované péče, nebyla by zajištěna dlouhodobě požadovaná úroveň. V tomto můžeme vycházet ze zkušenosti na Slovensku, kde po umělém rozšíření počtu výjezdových základen museli potom sloužit v posádkách i studenti lékařských fakult a zdravotnických škol, protože nebylo možné toto pokrýt.

Stanovení dojezdové doby na 20 minut, jak navrhuje nová úprava, nebude moci byt dodrženo z objektivních důvodů pouze v případě 439 obcí, ti. asi u 211 tisíc obyvatel. Zákonem navrhovaná dojezdová doba zdravotnické záchranné služby 20 minut neznamená zhoršení dostupnosti zdravotnické záchranné služby, ale charakterizuje reálné pokrytí ČR výjezdovými základnami za nynější platné legislativy. Účelem navrhované úpravy je právně zakotvit reálné možnosti již v současné době dobře fungující zdravotnické záchranné služby, a to i se zřetelem na ekonomickou a organizační náročnost provozování této zdravotní služby.

Navrhovaná právní úprava nově upraví jednotné označení poskytovatele zdravotnické záchranné služby, v jehož rámci stanoví povinný obsah názvu a obchodní firmy poskytovatele a stanoví podmínky pro použití jednotného označení zdravotnická záchranná služba. Toto označení bude chráněno zákonem.

Důležitým cílem je dále stanovit povinnosti poskytovatelů akutní lůžkové zdravotní péče při zajištění návaznosti zdravotních služeb jimi poskytovaných na zdravotnickou záchrannou službu. Zákon mimo jiné stanoví poskytovatelům lůžkové péče povinnost zřídit urgentní příjem nebo kontaktní místo a nepřetržitě spolupracovat se zdravotnickým operačním střediskem za účelem zajištění příjmu pacientů.

Navrhovaná úprava též stanoví zvláštní oprávnění členů výjezdových skupin, která jim umožní za stanovených podmínek např. vstup do cizích objektů, obydlí a na cizí pozemky a vyžadovat součinnost a nezbytné informace od fyzických a právnických osob. Právě chybějící úprava těchto oprávnění v dosavadní právní úpravě způsobuje v praxi řadu obtíží.

V rámci vymezení základních zdrojů financování činnosti poskytovatele zdravotnické záchranné služby se předpokládá úhrada z veřejného zdravotního pojištění a ze státního rozpočtu a rozpočtů jednotlivých krajů. Jak již tady bylo také řečeno, poměr je tam: 20 % financují pojišťovny, 80 % zřizovatel, tj. kraje. Činnost výjezdových skupin vysílaných z výjezdových základen bude financována z veřejného zdravotního pojištění a provozní náklady budou hrazeny z rozpočtů jednotlivých krajů.

To je asi tak v kostce, co by úprava zákona o zdravotnické záchranné službě měla přinést. A dovolte mi ještě říct na to svůj názor.

Takže já si o tomto zákonu myslím, za prvé, že zákon o zdravotnické záchranné službě je potřebný. Není možné v dnešní době poskytovat toto již podle vyhlášky. Za druhé, myslím si, že to je zatím jeden z nejlepších, nebo ne-li nejlepší zákon, který tady koalice předkládá. Za třetí, chybí mi tam spíš opatření, že stát by byl hlavním organizátorem, že by to měl, dejme tomu do vojenské terminologie přeloženo, organizovat velitelsky, jako jsou hasiči a policie, a kraj by byl metodický. U policie a hasičského záchranného sboru to tak je, zde je to právě naopak, že kraj prakticky má velitelskou a organizační činnost a ministerstvo má metodické vedení. Tam by se spíš hodilo, aby to byl jednotný systém, to znamená, aby to zajišťoval stát.

A pak mi tam samozřejmě chybí sociální opatření, protože to je práce velice náročná psychicky, fyzicky. Takže sedm až 14 dní pracovní rehabilitace nebo dodatkové dovolené. Navržené odchodné ve věku 50 let a po 15 letech ve výši jednoho platu si myslím, že nesplňuje moji představu. Není tam též odstupné -

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Pane poslanče, váš čas vypršel!

 

Poslanec Jaroslav Krákora: - ani odškodné. Tečka. Toto bych tam doplnil já. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji panu poslanci a hlásí se pan předseda poslaneckého klubu pan Gazdík.

 

Poslanec Petr Gazdík: Vážená paní předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mně, abych navrhl přerušení jednání schůze do zítřejší případě, že budeme hlasovat po půlnoci, nebo dnešní v případě, že budeme hlasovat před půlnocí, deváté hodiny. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Paní předsedkyně Mirka Němcová... (Námitky, že poslanec Gazdík návrh neformuloval správně.)

 

Poslanec Petr Gazdík: Pardon, já se omlouvám - do neděle do deváté hodiny, abych to upřesnil a bylo to všem jasné. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP