(14.50 hodin)
(pokračuje Vandas)

To je především pečovatelská služba. Příjemci příspěvku na péči ve stupni 1 - lehká závislost žijí obvykle samostatně a z hlediska kritérií posuzování potřebují především pomoc v oblasti soběstačnosti, a to nikoliv nepřetržitou, potřebují především pomoc se zvládnutím domácnosti, obstarávání si osobních záležitostí. Tyto potřeby nejlépe zabezpečuje pečovatelská služba. Průměrné měsíční náklady na zajištění pečovatelské služby u jednoho klienta jsou ve výši 1 500 Kč a průměrná měsíční úhrada za pečovatelskou službu činí přibližně 400 Kč. S ohledem na tyto údaje a charakter dávky jako příspěvku je navrhovaná výše odpovídající, těch 400 Kč, a to, že je to odpovídající, je potřeba si zapamatovat.

Já jsem si našel ve vyhledávači, úplně náhodně jsem klikl, protože tady se mluví, že to tedy zajišťuje pečovatelská služba, tak jsem si zadal pečovatelskou službu, a možná že vás to bude všechny zajímat, protože tady jedna kolegyně nedávno říkala, že všichni budeme staří, tak bych vám tady přečetl pár údajů z ceníku pečovatelské služby, kterou nebudu jmenovat, protože bylo to úplně náhodně, je to ze severních Čech.

Ceník pečovatelské služby. V pracovní dnech od 7.00 do 19.00 hodin 100 Kč na jednu hodinu, v pracovních dnech od 19.00 do 7.00 hodin 120 Kč na hodinu. O víkendech a svátcích částka 150 Kč na hodinu. Vyžádaná návštěva mimo dohodnutou péči částka 150 Kč na hodinu. Minimální doba poskytované péče jedna hodina v celku, další dobu lze přičítat po půlhodinách, to bychom mohli přeskočit. Pak jsou tady ještě nějaké slevy, ale nejsou nějak zásadní. Mohli bychom si tedy spočítat, kolik stojí jednoho důchodce, když si chce zajistit stravování, to znamená oběd. Průměrný oběd stojí asi 70 korun, jak jsme se tady dočetli, částka na jednu hodinu je 100 Kč. Za tuto dobu pečovatelka připraví seniorovi oběd, ohřeje, umyje nádobí. Nic víc se v jedné hodině stihnout nedá. A teď budeme počítat. Je to 100 Kč plus 70 Kč, to je 170 Kč na den. Já se pokusím z tohoto místa násobit. Jestliže vezmeme 30 dní, tak mi to vychází zhruba na 5 100 Kč, a když k tomu ještě přičteme soboty a neděle, tam je 20 Kč navíc, tak je to o nějakou stovku víc. Zaokrouhlím to na částku 5 000 Kč. Uvědomme si, že to je částka, za kterou dostane důchodce jenom to, že se naobědvá. Kde jsou další tady popisované služby? Byl bych docela rád, kdyby tu byl pan ministr, protože bych se ho zeptal, jak se došlo k částce průměrně 400 Kč za měsíc.

Ještě bych k tomu dodal: Mluvil jsem tady před chvilkou o zvýšení DPH. A teď, když si k tomu přičteme a víme, kolik jsou průměrné důchody, kolik se chystá valorizace, ještě odhad dopadu zvýšení DPH, celkem to bude o 7,5 %, potraviny, voda, zvířata, rostliny, léky, léčiva, knihy, noviny, časopisy a jiné tiskoviny, zdravotnické prostředky, zboží pro osobní užívání nemocnými, pomůcky pro slepce, počítače, atd. Výčet je to široký, prakticky zahrnuje všechno.

Měl jsem připravené ještě další věci, ale tímto bych pro tento moment skončil. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, pane poslanče. A dále vystoupí paní poslankyně Dana Váhalová.

 

Poslankyně Dana Váhalová: Dobré odpoledne, vážená paní předsedající, vážení páni ministři, dámy a pánové, kolegyně a kolegové. Mé vystoupení bude k vládnímu návrhu zákona v souvislosti s úspornými opatřeními v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí, bod 89, sněmovní tisk 315.

Návrh zákona v souvislosti s úspornými opatřeními v působnosti Ministerstva práce a sociálních věci jsme byli nuceni schvalovat v legislativní nouzi koncem minulého roku. Nyní projednáváme znovu návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úspornými opatřeními Ministerstva práce a sociálních věcí. Tento zákon je reakcí na nález Ústavního soudu, který byl publikován pod č. 80/2011 Sb., který uplynutím 31. prosince 2011 ruší zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úspornými opatřeními v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí č. 347/2010 Sb. Návrhem zákona, který nyní projednáváme, se navrhuje s účinností od 1. ledna 2012 nahradit rušený zákon.

Pokud se podrobně seznámíme s tímto zákonem, jedná se v podstatě de facto o totožný návrh, který byl schválen v rámci legislativní nouze koncem minulého roku, přestože by si občané i odborná veřejnost zasloužili předložení nového návrhu a zodpovědného přehodnocení některých necitlivých sociálních škrtů. V rámci tohoto zákona jsou navrhována kromě jiného následující opatření, a to v několika oblastech.

V oblasti nemocenského pojištění: Trvalé ponechání náhradového poměru nemocenského pojištění na úrovni 60 % denního vyměřovacího základu. Zachování prodloužení doby pro poskytování náhrady mzdy a odměny na prvních 21 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti /karantény/. Nemocenská se navrhuje nadále poskytovat až od 22. dne trvání dočasné pracovní neschopnosti /karantény/. (Velký hluk v jednací síni.)

V oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti: Zachování sazby pojistného na sociální zabezpečení pro zaměstnavatele na 25 % i od 1. ledna 2012, to znamená nedojde k jejímu snížení na 24,1 %. Zrušení možnosti zaměstnavatele odečíst si polovinu náhrady mzdy poskytnuté za dobu dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény od pojistného na sociální zabezpečení, které má zaměstnavatel odvádět za jednotlivé kalendářní měsíce u zaměstnanců se zdravotním postižením.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Prosím o klid.

 

Poslankyně Dana Váhalová: Děkuji paní předsedající.

Dále provázání účasti osob samostatně výdělečně činných na důchodovém pojištění a pojistného placeného na nemocenské pojištění s pojistným na důchodové pojištění. Osoba samostatně výdělečně činná si může určit vyšší měsíční základ pro odvod pojistného na nemocenské pojištění, než odpovídá jejím cílům, jestliže si určí měsíční vyměřovací základ pro placení záloh na pojistné na důchodové pojištění minimálně ve stejné výši, nebo vyšší. Zachování refundace poloviny z náhrady mzdy vyplácené za období do 21. dne dočasné pracovní neschopnosti /karantény/ pro tzv. malé zaměstnavatele do 25 zaměstnanců. Pokud se přihlásí do zvláštního systému placení pojistného na nemocenské pojištění se sazbou pojistného o jeden procentní bod vyšší, zvýší se z 2,3 % na 3,3 %.

V oblasti státní sociální podpory: Omezení nároku na sociální příplatek jen na rodiny, kde alespoň jeden člen rodiny má dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav. Opatření se projeví v systému dávek hmotné nouze. Snížení celkové vyplacené částky u čtyřleté varianty rodičovského příspěvku změnou termínu provedení volby. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP