(17.40 hodin)
(pokračuje Váňa)

V návrhu rozpočtu na příští rok vycházejí provozní prostředky vězeňské služby na zhruba pět měsíců činnosti. Já jsem měl dojem, že schvalujeme státní rozpočet na celý rok, ne na polovinu roku. Dokonce v případě, že vězeňská služba rozprodá v podstatě veškerý svůj majetek, který nezbytně nepotřebuje, jako jsou školicí střediska, různá rekreační střediska či byty, tak vystačí s prostředky na zhruba šest měsíců. Je tedy jasné, že rozpočet je Ministerstvem financí stanoven zcela nereálně. A takový rozpočet není možné podpořit.

Na závěr svého vystoupení bych vás chtěl požádat o podporu v rámci projednávání rozpočtu a chtěl bych se postavit společně s vámi za všechny pracovníky vězeňské služby. Nedovolme další pokles jejich platů. Tito lidé dnes a denně v minimálních počtech čelí přeplněným věznicím a zcela bez nadsázky riskují každý den své životy. Myslím si, že Ministerstvo spravedlnosti, financí i vláda jako celek by měly učinit maximum pro to, aby zde byly takové podmínky, které umožní v řadách vězeňské služby udržet skutečné pracovníky, abychom vůbec ještě měli lidi ochotné v těchto opravdu nelehkých podmínkách pracovat a chránit společnost před vězněnými osobami. Jistě by nebylo vhodné, aby se takoví lidé potulovali mezi námi.

Doufám, že se to nějak v rámci projednávání rozpočtu vyřeší. Budu doufat a zatím vám děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Jeroným Tejc. Vy mě děsíte, pane poslanče, s tím štosem papírů.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, já určitě nebudu dlouho zdržovat, nicméně projednáváme možná nejzásadnější zákon tohoto roku a to je státní rozpočet na rok příští a já myslím, že není možné se nevěnovat některým kapitolám, které mohou ovlivnit tak zásadní věci, jako je například právě bezpečnost obyvatel, a to jak ve vztahu práce policie, tak samozřejmě i Hasičského záchranného sboru. Já nemám v úmyslu všechny ty podklady, které jsem si vzal a které by mi vystačily na celou noc, tady číst či komentovat. To rozhodně ne. Nicméně rád bych se pozastavil nad některými podle mne zásadními informacemi, které můžeme při projednávání rozpočtu nalézt v materiálech.

To, co je nejzásadnější, je neustálá snaha oklešťovat výdaje Ministerstva vnitra. Já samozřejmě mohu pochopit, že je potřeba šetřit, ale je potřeba šetřit s rozumem. Je potřeba, aby ono šetření neznamenalo destrukci právě takových činností, jako je činnost policie nebo Hasičského záchranného sboru.

To, co nás čeká v příštím roce, je v zásadě ještě horší než čeho jsme byli svědky v roce letošním. My jsme upozorňovali jako sociální demokraté od počátku, když se projednával rozpočet na rok 2011, připravoval ho tehdy Radek John se svým týmem a hlasovali pro něj všichni koaliční poslanci, že tento rozpočet je pro Ministerstvo vnitra a pro policii téměř likvidační, že policie, pokud bude fungovat s takovýmto rozpočtem a hasiči stejně jako policie budou se dostávat do vnitřního dluhu, nebudou prováděny žádné investice, dojde ke snížení platů, které nakonec vyžene spoustu zkušených policistů do civilu, což přinese ztráty nejen České republice, která o tyto schopné lidi, schopné vyšetřovat například kriminalitu bílých límečků, přijde, tak bude platit i výsluhy těmto lidem, kteří by jinak pracovali ve službách státu. My jsme varovali, že propad o zhruba 8 mld. Kč na 51 mld. je skutečně velmi brutální a prostě se dotknout provozu musí. To se také stalo. Tehdy pan ministr John sliboval, že se jedná o výjimečný rok, o rok, kdy dojde k úsporám, které se v příštím roce nebudou opakovat, a dojde k tomu, že policie a Hasičský záchranný sbor dostanou prostředky navíc, tak, aby se s tím jedním rokem škrtů vyrovnaly.

Situace se bohužel stala přesně opačnou a pro příští rok policie v zásadě musí počítat s velmi podobným rozpočtem.

To, co je ale daleko horší, je výhled rozpočtů na roky 2013 a 2014, které společně s tímto návrhem zákona projednává a schvaluje vláda a které již byly vládou posvěceny, protože podle toho návrhu by v roce 2013 měly výdaje klesnout zhruba z 51 mld. v roce 2012 na 46 mld. a v roce 2014 na 43 mld. Je to tedy pokles zhruba o dalších 6 až 7 mld. oproti tomu stavu, v jakém se nacházíme dnes. Je to tedy pokles minimálně o 15 mld. korun oproti rozpočtu z roku 2010. Patnáct miliard korun, tedy 43 mld. a chybějících patnáct. To je skutečně razantní číslo, které se prostě fungování Hasičského záchranného sboru a policie dotkne.

Začal bych u hasičů, protože tam jsou ta čísla poměrně jednoduchá a o to více tragická. V případě, že by tento rozpočtový výhled, který bude už započat příštím rokem při schválení tohoto návrhu rozpočtu, se stal skutečně pravdou, pokud by tento rozpočet byl schválen a byl schválen a dodržován ten rozpočtový výhled, který je obsažen v tomto návrhu rozpočtu, tak by Hasičský záchranný sbor musel propustit z více než 9 tis. hasičů přibližně 2500 zaměstnanců. Dva a půl tisíce hasičů by prostě z těch devíti tisíc muselo být propuštěno. Nikdo ještě neřekl jak, nikdo neřekl, jak se to provede, protože ze zákona, který stanoví jiné podmínky než zákoník práce pro přijímání, ale také zrušení služebního poměru těchto zaměstnanců státu, to možné není. Není to možné, nicméně rozpočet to fakticky bude přikazovat, protože škrty v Hasičském záchranném sboru, další na provozu nebo na investicích již není možné provádět, protože žádné investice de facto už dnes nejsou a alespoň v takovém rozsahu se s nimi nepočítá ani v příštích letech.

Propuštění více než dvou tisíc hasičů bude znamenat logicky to, že nebude dostatek hasičů pro obsazení hasičských stanic. Předběžný výpočet, který jsme si udělali my, udělaly si jej také hasičské odbory, hovoří jasně. Hovoří o tom, že by počet hasičských stanic měl klesnout o 63 % zhruba z 280 hasičských stanic, které dnes máme. Bude to znamenat návrat do roku 1970. A všichni, kteří dnes sledují projednávání rozpočtu, už dnes vědí, že bude-li schválen a bude-li dodržován rozpočtový výhled, tak v roce 2014 se budou muset smířit s tím, že hasičská stanice bude pouze v okresní městě, s výjimkou největších měst, jako je Praha, Brno, Ostrava nebo Plzeň. To je myslím natolik nepřijatelné, že nikdo nemůže chtít po mně ani po mých kolezích ze sociální demokracie, abychom pro takovýto výhled a rozpočet, který toto předjímá, hlasovali.

Problémů bude samozřejmě mnoho. Nižší počet hasičských stanic je jen číslo. Musíme si ale uvědomit, že doba dojezdu se pravděpodobně zvýší z přibližně dnes obvyklých deseti minut, někdy i šesti, sedmi, na třeba třicet minut. A třicet nebo dvacet minut zpoždění oproti tomu současnému stavu může přinést mnoho komplikací, například při vyprošťování osob z dopravní nehody, při dopravní nehodě, která je vážná a kdy je potřeba zajistit odvoz těchto lidé do nemocnice v co nejkratším termínu, nebo může způsobit i vážné škody, pokud hasiči přijedou pozdě a nedokážou již požár, který se rozvíjí, zastavit včas. To jsou problémy, které nás čekají, a chci upozornit, že v současné době Hasičský záchranný sbor svou činnost vykonává v daleko širší paletě a požáry činí asi jen 18 % celkové činnosti hasičů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP