(18.30 hodin)
(pokračuje Votava)

Chtěl bych zdůraznit, že čerpám z materiálu Parlamentního institutu, kterému jistě všichni důvěřujeme, že to, co v materiálu je uvedeno, je také popravdě.

Tedy v Rakousku je činnost stavebních spořitelen regulována zákonem o stavebních spořitelnách, který upravuje zejména fungování stavebních spořitelen, musí jít o jakousi formu akciové společnosti, a dohled nad nimi. Podle tohoto zákona jsou stavební spořitelny úvěrovými institucemi, které jsou na základě koncese oprávněny přijímat vklady spořitelů, z vybraných obnosů spořitelům potom poskytovat peněžní půjčky na bytové účely, vzdělávací účely.

Tady bych se možná zastavil. Pamatuji si, že v Poslanecké sněmovně byl návrh novely stavebního spoření, bylo to z dílny sociální demokracie, kde bylo navrhováno, že by také toto mohlo býti poskytováno ze stavebního spoření, to znamená určité půjčky co se týká vzdělání.

Přestože v Rakousku neexistují banky zaměřené čistě jen na oblast stavebního spoření, téměř každá banka nabízí vlastní produkty stavebního spoření a stavebních půjček.

Smlouva o stavebním spoření je spořicí smlouvou, na základě které se měsíčně spoří určitá suma. Tyto sumy jsou bankou úročeny, navíc je také poskytován státní příspěvek na stavební spoření, jehož výše je závislá na výši plateb. Podobně jako v Německu je výše státního příspěvku limitována absolutním stropem. Z uzavření spořicí smlouvy a následného spoření vyplývá také nárok na stavební půjčku, a to s výhodnou úrokovou sazbou. Státní prémie na stavební spoření je každý rok nově stanovována a řídí se všeobecnou výší úrokové sazby. Ta se pohybuje v rozmezí minimálně od 3 % do maximálně 8 %. Omezena je také stropem na osobu a roční platby. Do roku 2008 tento strop činil 1000 eur a od roku 2009 pak 1200 eur.

Závazná lhůta pro spoření je stanovena na dobu šesti let. V případě vypovězení spořicí smlouvy před touto lhůtou musí být státní příspěvek vrácen. Pokud jsou naspořené úspory prokazatelně použity pro určité účely, jako je výstavba domu nebo sanace, může být státní příspěvek ponechán.

V tomto materiálu je i vývoj prémie na stavební spoření. V roce 2005 to byla 3,5 %, v roce 2006 3 %, v roce 2007 3,5 %, v roce 2008 4 %, v roce 2009 4 %, v roce 2010 3,5 % a v roce 2011 aktuálně 3 %.

Tolik tedy o tom, jak funguje stavební spoření u našeho souseda, v Rakousku.

Nyní bych vás seznámil s tím, jak funguje stavební spoření také na Slovensku. Na Slovensku podle zákona o stavebním spoření je účelem stavebního spoření financování bytových potřeb a potřeb souvisejících s bydlením na území Slovenské republiky z účelově vytvořených finančních prostředků ve fondu stavebního spoření. Fond stavebního spoření tvoří vklady od účastníků stavebního spoření, úroky, příspěvky ze státního rozpočtu, splátky úvěrů a také jiné zdroje. Stavební spoření může provozovat jen banka, jejímž předmětem činnosti je stavební spoření, a sice na základě bankovního povolení.

Stavebním spořitelem může být fyzická osoba s trvalým pobytem na území Slovenské republiky, která uzavře se stavební spořitelnou smlouvu o stavebním spoření nebo v jejíž prospěch je uzavřena smlouva o stavebním spoření, nebo společenství vlastníků, v jehož prospěch je uzavřena smlouva o stavebním spoření, nebo jiná právnická osoba za stejných podmínek.

Státní dozor nad dodržováním podmínek poskytování státní prémie vykonává Ministerstvo financí Slovenské republiky.

Výše státní prémie se v minulosti často měnila, upravoval ji každoročně zákon o státním rozpočtu. Od ledna 2005 se již počítá podle určitého vzorce. Základem pro výpočet výše prémie stavebního spoření je takzvaná referenční sazba, která se získá jako jednoduchý aritmetický průměr výnosů do doby splatnosti státních dluhopisů tvořících základ dluhopisového indexu SDX burzy cenných papírů, která je v Bratislavě. Průměr se vypočítává za rozhodné období, za které se považuje dvanáctiměsíční období od 1. července do 30. června. Pro rok 2011 se výše státní prémie snižuje o 2,5 % na 10 % z ročního vkladu. Maximální výše státní prémie činí 66,39 eura. Nárok na státní příspěvek nezaniká, pokud je smlouva zrušena v důsledku smrti nebo invalidity spořitele.

Nárok na státní příspěvek ovšem náleží jen za dobu, která končí smrtí nebo přiznáním invalidity. Nárok na státní prémii také nezaniká, pokud stavební spořitel zruší smlouvu o stavebním spoření v době od dvou do šesti roků od jejího uzavření a prostředky získané stavebním spořením prokazatelně použije na stavební účely uvedené v § 11 zákona. Po splnění smluvně stanovených podmínek má potom spořitel nárok na přidělení stavebního úvěru.

Konečně se dostáváme k Francii. Ve Francii je také zavedeno stavební spoření a celou oblast stavebního spoření upravuje zákon o výstavbě a bytech - teď je to tady napsáno francouzsky, ale protože francouzsky neumím, tak to raději čísti nebudu (smích v sále). Spořicí účet na bydlení může být založen na jméno fyzické osoby u bank a úvěrových institucí, které mají pro tento účel státem schválenou licenci.

Sumy vložené na účet jsou úročeny, sazba úroku je stanovena rozhodnutím ministra financí a ministra pro výstavbu a bydlení. K připsání úrokové sazby k jistině dochází vždy 31. prosince každého roku, tedy na Silvestra.

Nikdo nemůže být vlastníkem více spořicích účtů na bydlení, jinak mu hrozí trest ztráty všech úroků, nároku na půjčku i státního příspěvku - prémie.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, pane poslanče, i váš čas už vypršel.

 

Poslanec Václav Votava: Vlastník účtu - děkuji vám, vážená paní předsedající, v podstatě jsem už dokončil vše, co bylo o Francii zajímavé, a věřím, že to bylo zajímavé i pro celé auditorium. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP