(9.40 hodin)
(pokračuje Konečná)

Zákon úplně mění systém poplatků. Zákon nám konečně - a já jsem vděčná za tu debatu, kterou doufám povedeme zcela odborně - upozorňuje na to, že tady máme malé stacionární zdroje znečištění, což je věc, o které se dlouhodobě bavíme. Nevíme, jak z toho ven.

A já jsem ráda, že pan ministr tady řekl to, co řekl, že máme tři zdroje znečištění. Že to nejsou jenom velké firmy, které podle návrhu, který jste, kolegové, tady schválili před třemi týdny, by měly být postiženy, a vlastně i když budou fungovat na nejvyšší možné dostupné technologii, tak jim nadále budeme moct snižovat limity, to znamená jediná cesta bude je zavřít. Ale že to nejsou jenom tyto velké firmy, které by způsobovaly znečištění ovzduší, ale že jsou to i malé zdroje znečištění, které dneska neumíme řešit.

A na druhou stranu si přiznejme, že malé zdroje znečištění jsou problémem proto - a já z Moravskoslezského kraje vím a určitě mi dáte z mnoha jiných regionů za pravdu, došlo před zhruba deseti lety k plynofikacím obcí. Za obrovské miliony, miliardy korun nás všech se udělaly plynofikace obcí. A vzhledem k tomu, že plynárny rozhodně nepatří České republice, že trh a regulovaný trh cen plynu nefunguje, tak dneska, potom co zhruba pět let opravdu ty obce byly čisté, protože se zde topilo plynem, tak se dostáváme bohužel zpět, a potvrdí vám to všichni starostové, kdy lidé zpátky přecházejí na pevná, tuhá paliva a místo toho, aby topili plynem, který je v tomto případě samozřejmě daleko ekologičtější, tak používají a topí vším, co mají. Ale oni prostě nemají jinou šanci, protože nemají na to, aby si plynem zatopili. Bezpochyby každý z vás platí faktury nebo máte možná plynové topení a víte, kolik a jak rostla cena plynu. A já vás ubezpečuji, že znám spoustu případů, kdy ti lidé nemají jinou variantu, než topit na tuhá paliva, aby v zimě nezmrzli.

A já vítám snahu o to, aby kotle byly dokonalejší. Vítám snahu pana ministra, že bude podporovat nákup nových kotlů v Moravskoslezském kraji, jenom se trošku bojím, abychom ty nové kotle nekrmili těmi starými palivy. Protože přesto, že v zákoně je nějaká možná kontrola, promiňte, ale já v tomhle případě mám velký morální problém s tím, jak donutit lidi, kteří mají dvě malé děti a chtějí si v zimě zatopit a prostě nemají na to, aby topili pokud možno nějakým bioodpadem nebo věcmi, které jsou určeny přímo do těchto kotlů. Já si myslím, že o tom musíme vést ještě poměrně velkou debatu, protože i ta sankční opatření pro občany a pro fyzické osoby jsou tam poměrně vysoká.

A navíc já si nedovedu představit ještě pořád, jak to vlastně budeme všechno zjišťovat. Protože když jsem tu před třemi lety obhajovala návrh Moravskoslezského kraje, který se týkal právě lokálních topenišť, tak to byli právě kolegové z pravicových stran, kteří mi říkali, že právo na ochranu obydlí je něčím víc, než je právo na zdraví občanů a na životní prostředí podle ústavy. Já si to nemyslím. Nemyslím si to do dneška, protože jedno takto nevhodné použité palivo může s odpuštěním zamořit doslova a do písmene celé vesnice. Když vám z jednoho baráku jde černý dým a máte inverzi, tak to ve vesnici zůstane. A já jsem ráda, že i ministerstvo tak trošku pozměnilo svůj přístup k této věci a že to právo na soukromé vlastnictví možná budeme schopni nějakým způsobem ne nabourat, ale rozhodně ho nebudeme navyšovat nad právem na zdraví občanů a právem na čisté životní prostředí, které v ústavě máme postaveno ještě výš, než je právo na soukromé vlastnictví.

Takže já i za tuhle debatu a za to, že pan ministr měl odvahu - a říkám tomu odvaha, protože žádný z jeho předchůdců se ani nezmínil, že by to do tohoto zákona chtěl jakkoli vložit - já mu za to opravdu děkuji, protože je to problém a budeme ho muset řešit.

Stejně tak budeme muset řešit problém nízkoemisních zón, který je v tomto zákoně nastavený, který, jak pan ministr správně řekl, již začal, nebo by měl začít fungovat podle novely našich kolegů. Na druhou stranu podle mého názoru v tomto zákoně je lépe vydefinovaný, ale zase se bavím o tom - protože nízkoemisní zóny budeme moct zavést pouze v místech, kde budeme mít zařízenou objízdnou trasu. Já si nejsem vědoma žádného prostoru a žádného města v Moravskoslezském kraji, kde by šla velmi jednoduše zařídit objízdná trasa tak, abychom mohli zavřít centra měst. To znamená, ptám se, jestli toto neděláme pouze jako jakousi úlitbu občanům, protože se to dobře poslouchá, protože to koneckonců dobře zní a všichni tomu rozumějí, všichni vědí, co je to zákaz vjezdu aut do měst. Ale z druhé strany nám to vůbec k ničemu nepovede.

A přestože vím, že pan ministr Chalupa se snaží - a bohužel zde není pan ministr dopravy, ale možná jsou tu jeho kolegové z Věcí veřejných - prosím vás, Ostrava nepotřebuje nízkoemisní zóny. Ostrava potřebuje nezpoplatnění dálnice D1 - 23 kilometrů, které tam byly po deseti letech dostavěny, a nezpoplatnění celoroční. Protože to by Ostravě opravdu pomohlo odvést dopravu z centra města. A já nevím, opravdu nevím a nikdy mi na to nikdo neodpověděl, z jakého důvodu jsou Ostravané nerovnoprávní občané České republiky ve chvíli, kdy občané Brna, Prahy a řady dalších měst, tuším i Mladé Boleslavi a další, tuto výhodu mají a mohou jezdit po svých obchvatech a dálnicích, a my a naši občané si za toto musíme platit. Takže i to by měla být otevřená debata k tomuto zákonu, protože se tohoto zákona týká, tak jak o tom mluvil pan ministr.

Já si dovoluji navrhnout jako zpravodajka postup, protože na některé zákony jsem zde upozornila, ale přes to všechno znovu opakuji - neberte to jako výtku, berte to jako snahu přispět k debatě, která se prostě ještě musí vést, protože ten zákon není dokonalý, ale jsem ráda, že ho máme na stole. Dovolte mi navrhnout postup, který bych jako zpravodajka zvolila. Já si myslím, že vzhledem k tomu, že jsou tam zhruba dva nedořešené okruhy v tomto zákoně velmi důležité pro podnikatelské prostředí, pro investory a samozřejmě pro Svaz průmyslu, a to jsou poplatky a právě ty kompenzace, a vzhledem k tomu, že se velká část tohoto nového zákona týká krajských úřadů, tak si myslím, že bychom měli vést ještě s těmito lidmi velmi odbornou debatu. Proto na výboru pro životní prostředí budu navrhovat, aby byl udělán - já nechci tvrdit, že to bude seminář, možná spíš jakýsi velmi intenzivní pracovní workshop právě s lidmi, kterých se tento zákon přímo dotýká, tak abychom možná jim nezpůsobili - a teď nemyslím, že by to mělo mít přednost nad ochranou ovzduší, ale spíš abychom jim administrativně nezpůsobili víc problémů, než si dneska dokážeme představit.

Abychom toto mohli udělat a aby tento workshop byl, tak mi dovolte říct, že děkuji panu ministrovi, že tentokrát výjimečně u vládních návrhů nezkracujeme lhůtu. Já navrhuji, aby tento zákon byl přikázán výboru pro životní prostředí. Sama za sebe jako zpravodajka slibuji, že se tomu budu velmi intenzivně věnovat, právě i jako debatu mezi ministerstvem a dotčenými subjekty. A myslím si, že jsme schopni najít jasněji závěr v tom, že tady možná za tři za čtyři měsíce budeme mít dobrý zákon o ochraně ovzduší, který, protože zákony nikdy nevyhovují všem, bude ale výhodný především pro lidi v České republice, ochrání ovzduší, ale zároveň nebude způsobovat zbytečné problémy tam, kde by je způsobovat neměl.

Zároveň mi dovolte navrhnout, aby tento zákon byl přikázán výboru hospodářskému, protože přestože to tak nevypadá, tak velká část tohoto zákona se právě týká podniků a týká se toho, jaký dopad to bude mít na průmysl. A já si myslím, že hospodářský výbor by se tímto zákonem měl zabývat, tak jak koneckonců to dělá většinou u zákona o ochraně ovzduší.

To je ode mě v tuhle chvíli asi všechno. Děkuji za podporu mým návrhům, děkuji za to, že nezkracujeme lhůty, a pevně věřím, že tady po dlouhé době od vládního tábora máme návrh zákona, který budeme moct prodiskutovat, což znamená, že ten zákon možná bude opravdu funkční. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Já chci jen upozornit, paní zpravodajko, že pokud máte v úmyslu navrhnout přikázání dalšímu výboru, tak je třeba tento návrh podat v obecné rozpravě, která ještě nebyla otevřena.

Mezitím mi byla doručena omluva pana poslance Michala Babáka, který se omlouvá z jednání dnešního dne z důvodu neodkladné záležitosti. (Veselí a následně šum v sále.)

Nyní otevírám obecnou rozpravu a ptám se, kdo se do této rozpravy hlásí. Ptám se výslovně paní zpravodajky, která avizovala svůj úmysl. Pokud ho chce zrealizovat, je teď ta správná chvíle.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, paní předsedající. Po dohodě i s kolegy z hospodářského výboru si dovolím navrhnout tento zákon ještě hospodářskému výboru. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP