(14.10 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Já bych chtěl jenom upozornit na to, že informace o tom, jak postupovalo Ministerstvo obrany v průběhu let, především od roku 2006 a pak především pod vedením ministra obrany Bartáka - to, co je napsáno v té zprávě, tak NKÚ tam podává informaci o několikanásobném porušení zákona, o tom, že cena této zakázky byla v průběhu let od roku 2006 zvýšena z 1 mld. na 6,4 mld., takže na 6,4 mld. za ubytovací prostory Ministerstva obrany -

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Promiňte, pane místopředsedo. Dámy a pánové, schůze začala. Je fáze, kdy se věnujeme stanovení jejího programu. Je žádoucí, abychom všichni slyšeli návrhy, které k programu schůze zde zaznívají, a mohli se k nim pak v hlasování vyjádřit s plnou znalostí toho, o co má jít.

Žádám důrazně všechny, aby zasedli do svých míst a věnovali pozornost tomu, kdo má slovo. (Mnozí poslanci dále stojí a hlasitě se baví.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, paní předsedkyně. Dovolte, abych řekl ještě jednou, že ta zakázka, ve které se nakonec v celé té takzvané soutěži ukázalo, že má jenom jednoho uchazeče, anonymní společnost Prague Military Hospital Concessions, že tato anonymní společnost se stala nakonec jediným, který zůstal v soutěži. Přesto byla schválena. Opakuji: ta zakázka se zvýšila z úrovně 1 mld. na 6,4 mld. v průběhu let od roku 2006. Ta zakázka se zvýšila pětkrát.

Zpráva NKÚ mluví o tom, že autoři projektu záměrně používali zkreslené informace, aby údajnou výhodnost miliardové investice zdůvodnili. Zdůvodnění by bylo groteskní, kdyby se nejednalo o takové finanční prostředky a kdyby se nejednalo o veřejné finanční prostředky. Zdůvodnění je třeba takové, že se mluví o přesněji nepojmenovaném riziku na úrovni 470 milionů, které nikdy nebylo objasněno.

Těch podivuhodností je tam celá řada, ale já se domnívám, že to, co tady NKÚ dokládá, je obraz tak hrůzný, že to mohu shrnout jediným konstatováním, že celá ta akce nese znaky zločinného spiknutí! Jediná možná reakce na to je podání trestního oznámení. Mě by zajímalo, kdo ho podá, jakým způsobem bude podáno.

Připomínám ještě jednu věc, že celá ta historie ubytovny personálu Ústřední vojenské nemocnice končí za působení ministra Alexandra Vondry, který této anonymní firmě daroval 143 milionů, což se událo tak, že nejdříve ministr Vondra vnutil vládě schválení dodatku, který upřesňoval, že je možné od té smlouvy odstoupit, pokud bude firmě vyplacena částka až 175 milionů. Alexandr Vondra argumentoval svým vládním kolegům tím, že bez dodatku není možné smlouvu zrušit, pokud se stát chce vyhnout arbitráži.

Nejvyšší kontrolní úřad upozorňuje, že stát podepsáním tohoto dodatku se zbavil nástroje, kterým se dalo čelit případným stížnostem dodavatelské firmy. Navíc NKÚ uvádí, že prověřením neshledal žádné relevantní důvody pro zavázání se k úhradě uvedených nákladů. Prostě, v té zprávě se konstatuje, že k vyplácení 143 milionů anonymní firmě nebyl žádný relevantní důvod. A uvádí, jakým způsobem se dala smlouva ukončit bez jakéhokoliv rizika.

To znamená, že my jsme v této Sněmovně ještě ani nedokončili kauzu ProMoPro, my jsme ještě ani nevyřešili problém těch stamilionů, které zmizely - a dosud to nebylo vysvětleno - v kauze, která se týkala českého předsednictví, a máme tady novou kauzu, ve které se dozvídáme, že Alexandr Vondra vyplatil 143 milionů anonymní firmě Prague Military Hospital Concessions jako vyvrcholení naprosto ostudné záležitosti, která - opakuji - nese znaky zločinného spiknutí!

Jestli tato Sněmovna chce ještě být k něčemu v této zemi, tak si nedovedu představit, že se touto věcí nebude zabývat. Pokud vládní koalici nezajímá, co se odehrálo na Ministerstvu obrany kolem této údajné stavby hotelu pro Ministerstvo obrany - mimochodem, říkám, z NKÚ plyne, že se v průběhu té akce zjistilo, že vedle toho místa stojí jeden velký hotel české armády a že je to celé zbytečné - prostě ty absurdity a ta grotesknost v této zprávě nabyla podoby, s jakou jsem se - opakuji - nikdy ani u zpráv NKÚ v minulosti nesetkal. Je to čtení, jaké jsem od NKÚ ještě nečetl.

A opakuji: Skončit tuto podvodnou akci tím, že se někomu - nevíme komu - vyplatí 143 milionů za nic, a jak říká NKÚ, úplně bez důvodu, s tím, že se předtím prosadí vládě dodatek, že se musí nějaké peníze vyplatit, a tímto dodatkem se vlastně zabrání možnosti se do budoucna bránit, to je naprosto neuvěřitelná situace.

Proto mi dovolte, abych dnes žádal, abychom na jednání této Sněmovny zařadili jako první bod jednání informaci ministra obrany Alexandra Vondry ke zprávě Nejvyššího kontrolního úřadu k akci č. 10/27. Já vás prosím, abyste tuto žádost podpořili. (Potlesk z levé a střední části sálu.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Další přihlášenou je paní poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová, poté pan kolega Marek Benda. Prosím, paní kolegyně.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Dobrý den, dámy a pánové. I já přicházím s návrhem na rozšíření programu o bod, jehož souvislost s tím, co přednesl pan místopředseda Zaorálek, může být, ale nemusí být pouze náhodná.

Česká republika je vnímána svými občany, nevládními institucemi i v mezinárodních hodnoceních jako korupční stát. Týká se to orgánů státní správy i justice, zadávání veřejných zakázek, hospodaření s veřejnými prostředky a evropskými dotacemi, týká se to politiky, včetně manipulace voleb, ale týká se to i přístupu občanů k veřejným službám, jako je třeba přijímání na vysoké školy nebo zdravotnictví, kde když to nemůžeme zlikvidovat, tak všimné zlegalizujeme.

Jako jeden z nejvážnějších problémů našeho státu vnímá korupci většina obyvatel i zahraničních investorů. V mezinárodních tabulkách jsme se ocitli na 21. místě v Evropě a soutěžíme s rozvojovými zeměmi. Téma korupce bylo obsaženo ve volebních programech všech zde přítomných stran a Věci veřejné dokonce vyneslo do Sněmovny. (V sále je silný hluk.)

Vláda na svých stránkách k tomuto tématu říká: "Boj proti korupci je dlouhodobým procesem vyžadujícím spolupráci všech složek veřejné správy, a to v oblasti prevence, zprůhlednění procesů i postihů. Korupční praktiky jsou v řadě případů úzce propojeny s dalšími formami trestné činnosti, a mohou tak přispět k podkopání samotných základů společnosti. Výsledkem může být ztráta důvěry občana v poctivost a nestrannost fungování státních institucí, pokřivení tržních vazeb, ekonomický úpadek, destabilizace státu a další nepříznivé vlivy. Zároveň může korupce ohrožovat bezpečnost státu, a to z hlediska vnitřní i vnější bezpečnosti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP