(15.30 hodin)
(pokračuje Paukrtová)

Takže ty pozměňovací návrhy lze rozdělit do dvou skupin: jedny jsou věcné, jedny jsou legislativně technické. My jsme reagovali i na požadavek Poslanecké sněmovny o určité legislativně technické úpravy. Vy máte k dispozici popis těch pozměňovacích návrhů, takže já zde nebudu opakovat to, s čím jste se jistě seznámili.

Jenom bych vás chtěla velmi poprosit, abyste přijali ve znění, které vám postoupil Senát, protože ten zákon jsme se snažili vylepšit a napříč politickým spektrem vám toto doporučujeme. Snažili jsme se, aby zákon, byť bude platit třeba poměrně krátkou dobu, byl aplikovatelný a ponechával obcím ty pravomoci, které nastavila Poslanecká sněmovna.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní senátorce Paukrtové. Prosím o slovo pana poslance Josefa Novotného staršího. Prosím.

 

Poslanec Josef Novotný st.: Dobré odpoledne, paní předsedkyně, vážená vládo, vážená kolegyně bývalá, senátorko Paukrtová.

Já se pokusím ve svém vystoupení neopakovat věci, které jsem už několikrát k hazardu řekl, ale budu se vám snažit sdělit nové, velmi závažné skutečnosti.

Rozvoj nových technických her v současné době a internetového sázení je provázen prudkým poklesem daní. Nám se podařilo tlakem zejména na odboru loterií v roce 2006-8 dosáhnout toho, že se zdanění začalo zvyšovat. Různé výjimky, které tam byly, nebo úlevy, se potlačily a v roce 2008 hazard přinášel pro veřejné rozpočty formou různých těch náhražek zdanění téměř osm miliard korun. Ten pokles, o kterém mluvím, znamená, že v současné době, v letošním roce, to může být něco málo přes šest, nebo dokonce pod šest miliard. To při nepoklesnutí nebo naopak rozvoji nárůstu některých her.

Tohle je velice alarmující situace a já musím říct jednu závažnou věc. V novele, která je předkládaná, ani v té senátní verzi bohužel ani Senát nereagoval na nález Ústavního soudu, který řekl, že výherní hrací přístroje a interaktivní videoterminály jsou prakticky totéž a měly by být řízeny stejným zákonem. A v zákoně o loteriích už je termín pro přechodné období jeden rok a my stanovíme zákonem tři roky, odteď tři a půl roku nejméně. Čili čtyři roky, to je víc než volební období stávajících zastupitelstev.

Co je podstatné a chci vám zde sdělit jako novinku: V České republice v současné době hrozí arbitráže v celkovém objemu zhruba 15 miliard korun za dosavadní povolovací proces podle stávajícího zákona. Díky nálezu Ústavního soudu tyto arbitráže mají velkou šanci na zrealizování a v současné době jenom jedna firma, Casino Kartáč, akciová společnost, uplatňuje celkově arbitráže ve výši 3,75 miliardy korun. Věci se blíží do vyčerpání nějakých lhůt pro dohodovací řízení s Ministerstvem financí k soudu a některé ty žaloby už jsou u soudu.

Prosím vás, to je naprosto závažná záležitost, kam to ti lokajové hazardu dovedli, a co v současné době musíme řešit. A my na to nereagujeme ani v jedné verzi předkládaného zákona se o tom nemluví. Na stav vyvedení horšího než kasinového hazardu mimo kasina doplácí provozovatelé výherních hracích přístrojů a zejména kasina, když se podíváte na útlum jejich podnikání, na poškození jejich podnikání. A pokud to vezmu jenom ryze podnikatelsky z hlediska zákonných norem, tak skutečně došlo k velikým pochybením, kterých se dopustilo Ministerstvo financí, ti, kteří ten proces spustili. To byl pan Hušák, Moravský, Šolc na Ministerstvu financí, různí ti kmotři z plzeňských práv, jejichž posudky byly spouštěcím mechanismem k povolení zejména nových technických her, ale samozřejmě také ministr Sobotka, Tlustý a Kalousek. To jsou ti, kteří nad tím kralovali celé ty roky, a měl by se najít podíl viny těchto lidí.

Řeknu, proč Věci veřejné nepodporují tuto normu, a zvlášť po těch zjištěních, která teď máme, a právních posudcích, které jsme si nechali udělat, skutečně ten náš nesouhlas je naprosto kategorický a musím říct, že tato norma porušuje, že hlasují naši partneři s levicí, porušuje to koaliční smlouvu.

Za prvé. Tím, že kašleme na Ústavní soud, tak skutečně popliváváme základy naší ústavnosti. Za druhé. Tím, že nereagujeme v zákonné normě, která je schvalována, na nález Ústavního soudu, tak zvyšujeme ty arbitráže, vlastně prolongujeme ten současný neprávní stav, za který budeme platit.

Novela, která zde byla panem ministrem představena, tu nenapsali poslanci, tu napsaly loterijní firmy. Proces nebyl řádný, byl naprosto neřádný, nehodný této Sněmovny. Představte si, že se nesešel podvýbor pro loterie a měl zde rok a půl tři loterijní normy města Prahy a vládní návrh a ani jednou se nesešel. Nebyl svolán. Záměrně, prosím vás, protože všechny ty věci se musely upéct, konzultovat s loterijními firmami a předložit tak, jak byly předloženy. Takže tato novela skutečně není v zájmu lidí, v zájmu potlačení hazardu, usměrnění hazardu. Je v zájmu loterijních firem, které si tady tuto věc objednaly.

Novela v podstatě vůbec nereaguje na to, že všechny ty nové technické hry, které jsou na výjimku povolovány, by se pod paragrafem 2 písmeno j) daly schovat do stávajícího zákona. To je to, co nám vyčítá Ústavní soud, to, co bude předmětem těch arbitráží, protože všechny tyto hry, které jsou povolovány, ať jsou to IVT, hrací přístroje, ať jsou to maxpowery, triple playery a další tyto švindly, jsou v podstatě výherní hrací přístroje a soud to uznal, takže je potřeba na to reagovat.

Novela, kterou máte na lavici, tisk 138, říká o tom, že ruší podporu malých firem sjednocením odvodu na VPÚ, na veřejně prospěšné účely. Tím jen zvyšujeme korupci. Asi jste včera zaznamenali v novinách, že 3,7 miliardy bylo za loňský rok vyvedeno kdovíkam. Tak to je přesně tento problém, který my zde ještě navyšujeme, že tyto peníze chceme zvýšit. A v podstatě konstatuji, že Ministerstvo financí naprosto ignoruje § 43 odstavec 3, kdy odjímání licencí pro firmy, které nepoužijí výtěžek správným způsobem, kdy porušují jakoukoliv podmínku, která je pro provozování určená, tak by jí měla být odejmuta licence. (V sále panuje hluk.)

Co se děje v českých poměrech? Každý rok v tuto dobu konstatujeme po zveřejnění zpráv o únicích různých těch finančních prostředků v desítkách milionů korun na pochybné firmařské (?) aktivity v Kostarice nebo vymyšlené sociální záměry na Jižním Městě atd., tak my vždycky konstatujeme: no to je pěknej binec. A co dělá ministr financí, který nemá peníze v kase? Co dělá odbor loterií? Vykáže 76 tisíc kontrol - a výsledek je nula. Na nic nepřišel. A každý rok ví, že peníze někde mizí, že se nic neděje. Co dělají orgány v trestním řízení? No vůbec nic. Bylo by úplně jednoduché firmám, které sypou tyto peníze do černých děr, podle stávajícího zákona vyměřit flastr ve formě zrušení licence a byl by hned pořádek. Všechno by šlo potom na jasné charitativní akce. A třetina z těch 3,7 miliardy za ty roky by nemizela v žumpách, jak se to děje doteď. Ale to je zřejmě Ministerstvu financí úplně jedno.

Novela ztrácí smysl, jak už tady pan ministr zmínil, v tom, že pokud bude nové zdanění, tak tady to sjednocení a tím, čím se předkladatelé prsí, že to je vlastně to, čeho dosáhli, tak vlastně nemá žádný význam, protože zdanění bude nastaveno úplně jinak.

To, že reguluje herny podobně jako kasina, je podle mě další chyba, která naprosto znerovnoprávňuje kasina, která právě budou předmětem těch arbitráží na trhu, která mají jiné náklady jak stavební, tak provozní.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Promiňte, pane poslanče. Dámy a pánové, slovo bylo uděleno panu poslanci Novotnému. Prosím, abyste to respektovali. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP