(19.00 hodin)
(pokračuje Novotný st.)

K oponentní zprávě. Hazard se snaží legalizovat podvodné vyvedení kasinových her a pokrýt pochybení, která byla při povolení internetu, a právě ty nové hry mají v § 2 zavedena nová písmena, ale nemají už vypracovánu svou speciální část v zákoně. Dále se zavádí poker na internetu, což je taky velmi ošidné. V budoucnu se snad umožní obcím, to patří ke kladům této normy, právě úpravou pana Farského, že bude moci hazard regulovat, ale sjednocení odvodů na VPÚ postihuje pouze malé a ty velké, kteří jsou zastropováni poplatkem správním nepostihuje.

Neřeší se problematika odvodů na VPÚ přes netransparentní společnosti. Při 76 tisících kontrolách 12 lidí na odboru loterií - mají výsledek nula. Nejsou schopni systém hazardu kontrolovat. A k tomu ještě mají kontrolovat 2 400 smluv, odvodů na veřejně prospěšné účely. A jak se vyjádřil v rozhlase zde přítomný ředitel loterií současný pan Korynta, připustil, že tato možnost není možná, čili ty odvody na VPÚ budou zneužívány.

Tak už se blížím k závěru, a sice k pozměňovacímu návrhu Věcí veřejných. Chceme 50 % odvodů na veřejně prospěšné účely věnovat státu, odvést do státního rozpočtu. Tím neubíráme 25 % obcím, ale snižujeme možnost manipulování s poplatky, které slouží zejména k tomu, že se s nimi uplácí, a různě ty peníze mizí často ve spřátelených firmách.

Chceme definovat kasina. Tím vytváříme základ úprav, které by se měly na této normě - proto je tam řada chyb - upravit v Senátu. Ale co je podstatné a k tomu nebyla zatím shoda od našich koaličních partnerů, chceme odstranit limitace správního poplatku, který znamená, že velké firmy, které si prosadily tuto úpravu, budou místo zákonem stanovených 10 % daněny pouze jedním až dvěma procenty. To je nepřípustné v době, kdy se snažíme něco dělat s veřejnými rozpočty. Tím, že dáme malým firmám 20 %, tak vytváříme i nerovnováhu. Vytváříme základy pro arbitráže. Protože malé firmy jsou postižené, velké firmy se smějí.

V podstatě v této chvíli bych řekl, že jde i o sebezáchovnou tvář nejen koalice, ale i Poslanecké sněmovny, protože takto se zákony dělat nemůžou. My se tady naprosto neuvěřitelným způsobem někde pokoutně snažíme opravit zákon, který by měl být vlajkovou lodí koalice, která bojuje s korupcí, bojuje s negativními jevy. A ve skutečnosti ministr Kalousek vyzval ke koaliční nejednotě, vyzval k hlasování napříč stranami. Čili Věci veřejné i tím, že zde vystupují, tak plní jenom jeho příkaz. Jeho přání najít si k našim návrhům nějaké spojence. Tak máme jít zřejmě za opozicí. (Smích v sále.)

Hazard si koleduje o to, co mi řekli při projednávání v Senátu. Já jsem jednání vedl řadu a někteří kapitáni hazardu mi řekli: Snažíte se pohnout s hazardem. Jediné, co můžete udělat pro to, abyste s ním skutečně pohnuli - nechat ho být. Nechat ho na živnosťák. Tak jak to ve skutečnosti tady je. Pak se to snad sečte s tou nevolí společnosti, která říká: reformy jdou proti nám. Už se stávkuje a hazard by mohl přilít oleje do ohně a mohlo by dojít i u našeho holubičího českého národa k trvalému tlaku na změny a potlačení hazardu ve větší míře. Protože jsme skutečně národ, který je hazardem velice prosycen.

Já bych řekl pár věcí, ale myslím si, že už o tom zde asi řeč nebude. O tom, co zde bude, kdo zde bude obhajovat. Internet považuji za zástupný problém v té části reklamy a skutečně bavit se o tom, že veřejně prospěšné účely, kdyby byly těch 100 mil., které jdou skutečně na zdravotní, sociální a ty pravé důvody, ty by při zvýšených příjmech získal lehce státní rozpočet. Takže tady není třeba ronit slzy. Ale to, že nám hrozí arbitráže, když neposlechneme Ústavní soud, zavedeme tříletou přechodnou dobu pro nové technické hry a zároveň automatům a menším firmám zavedeme zvýšený odvod na VPÚ z šesti na 20 %, tak říkáme, že je postihneme zvýšeným zdaněním. Mají nerovné podmínky v odstraňování svých přístrojů v případě, že dojde k přijetí vyhlášky obcí, a ještě říkáme, že zároveň z nějakých neznámých důvodů, z důvodů zjevné korupce, ušetříme velké firmy odstranění limitace správního poplatku, neboli jim snižujeme daně. My těm velkým loterijním společnostem v této normě udržujeme jejich výhodu, která by měla být první v tom odstranění, které musí nastat, jinak nám lidi nebudou věřit ty drakonické reformy, které děláme!

Takže já už jenom poslední větu. Ohánět se stabilitou investic, to jsme už ukázali se stavebním spořením a s dalšími podobnými normami. Já řeknu jednu kacířskou věc. Kdyby všechny obce teď hned, když to přijmeme od příštího roku, přijaly vyhlášky a stal se případ, že do jednoho roku budou muset ze všech měst zmizet všechny ty technické přístroje, které zde dosud působily, a obrátily se s arbitrážemi na soudy, tak bychom tuto sankci rádi zaplatili, protože roční dopady jsou mezi 30 až 40 mld. korun a arbitráže by byly podstatně levnější.

Já si myslím, že pokud bychom přijali pozměňovací návrhy Věcí veřejných, tak beru na sebe případné sankce, a zároveň bych ale chtěl, abyste vy vzali na sebe ty sankce, které budou uplatněny v těchto dnech od firem, které už si stěžují na stávající zákon. Takže pokud, jak mně bylo řečeno koaličními partnery, pokud to vezmeš na sebe, tak my to odhlasujem, tak já to na sebe beru, ale vemte vy také na sebe, co už teďka probíhá.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z levé části sálu.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Nyní jsou zde dvě faktické poznámky. Pan poslanec Čechlovský, poté paní poslankyně Černochová.

 

Poslanec Jan Čechlovský: Děkuji pěkně, vážená paní předsedkyně. Vládo, ctěná Sněmovno, i po roce svého působení tady občas zůstávám v němém úžasu. Můj kolega Novotný nás tady ve svých příspěvcích k této problematice střídavě tu litoval a tu zase častoval různými obviněními, kdo že tady z nás brání regulaci hazardu a ráčí z toho mít nějaké profity.

Chtěl bych na tomto místě prostřednictvím paní předsedkyně ubezpečit pana poslance Novotného, že není jediným starostou v této zemi, který se kdy snažil v rámci svých možností a kompetencí s hazardem ve svém městě bojovat. I když argumenty koneckonců poslouchá jenom ten, kdo chce.

Podepsal bych slova kolegy Honzy Farského z minulého čtení. I já jsem se zúčastnil celé řady jednání zástupců napříč politickým spektrem k novele zákona o loteriích. I já jsem se zúčastnil jednání, kdy šlo o dohodu, která je velkým kompromisem, o dohodu novely zákona, který by měl skutečně omezit hazard a který má, pěkně prosím, hlavně šanci projít touto Sněmovnou. A i já byl nadšen, že by bylo možné najít shodu. Nevím, jestli je to zajímavé, spíš není, protože je to logické, ale každá ze zúčastněných stran měla na začátku jiné představy, jiné návrhy a jiné požadavky. Co ale zajímavé je, že každý z účastníků měl vůli jednat. Tedy, omlouvám se, téměř každý. Asi tady nemusím explicitně zdůrazňovat, kdo přicházel s ultimativními požadavky a kdo své názory místo na těchto jednáních říkal do médií. A kdo také evidentně dělá maximum pro to, aby zůstal stávající stav zakonzervován.

Chtěl bych prostřednictvím předsedající svému předřečníkovi vzkázat zhruba následující: Má-li dojem, že jediný z nás má nejlepší recept na regulaci hazardu a že se ho domůže pohaněním vůle ostatních, tak mu přeji hodně štěstí. V každém případě tedy veřejně říkám, že mám pro jeho přístup porozumění. Mám doma totiž téměř čtyřletého syna a ten se chová naprosto stejně.

Děkuji pěkně. (Potlesk z pravé části sálu.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Nyní paní poslankyně Jana Černochová, též s faktickou poznámkou. Prosím, paní kolegyně.

 

Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, paní předsedkyně. Já se omlouvám, budu velmi stručná vzhledem ke svému zdravotnímu stavu. Ale bohužel musím říci asi i vzhledem ke zdravotnímu stavu pana kolegy Novotného, protože sice mám 39,2, ale nevím, v jakém psychickém rozpoložení je on po tom, co k nám tady 15 minut hovořil to, co hovořil. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP