(15.40 hodin)
(pokračuje Bém)

Když tento závěr uděláme a měli bychom asi vycházet při návrhu jakékoliv novely zákona z nějakých analytických podkladů, které bychom měli posoudit, zvážit nejrůznější možnosti, a pak zvolit tu nejlepší cestu. Tak by se asi choval racionální člověk. A mě hrozně mrzí, že vlastně v této novele zákona my tuto oblast vlastně vůbec neřešíme. My kolem ní chodíme tak trošičku jako kočka kolem horké kaše a myslím si, že ztrácíme šanci v tuto chvíli se této oblasti nějakým specifickým, zase pozitivně stimulačním nástrojem, prostředím věnovat.

To, co zde také postrádám, byť vím, že je to nekonečně složitá věc, je, že v oblasti českého, a zvláště pak základního a středního školství se dotýkáme fenoménu demografických křivek. A pak, když je hodně dětí a narodí se hodně dětí - Husákovy děti nebo děti Husákových dětí -, pak máme najednou obrovský přetlak nejdřív v mateřských školkách, nebo možná v jeslích, potom v základních školách a potom ve středním školství. Ten systém školství musí být schopen pružně, ale ve spolupráci stát - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na straně jedné, na straně druhé komunální politika nebo komunální politici, pružně reagovat na tyto demografické fenomény. My dnes přesně víme, když se podíváme na vývoj demografických sil v České republice, jak bude vypadat zájem o střední školy za pět let, za deset let. Já se přiznám, že bych hrozně uvítal jako mnohaletý komunální politik s jistou dávkou zkušenosti, kdyby i této oblasti, byť znovu říkám, vím, že to je strašně složité - pane ministře - že na to nebude existovat žádný jednoduchý vzoreček, kdybychom se této oblasti mohli věnovat, protože by to do budoucnosti ušetřilo obrovskou energii projednávání nejrůznějších návrhů zákonů a novel, které budou tu řešit, že je málo školek, a tu zase, že je málo škol, a tu, že je málo středních škol. V budoucnosti tím ušetříme naši energii a energii budoucích poslanců. Ale především a také hlavně pomohou zřizovatelům škol, školských zařízení, to znamená obcím, případně krajům.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Pavlovi Bémovi. Nyní jsou zde dvě faktické poznámky - pan poslanec Pavel Hojda a poté pan poslanec Pavel Kováčik. Prosím.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji. Já bych chtěl zareagovat na vystoupení svého předřečníka pana poslance Béma. Samozřejmě nepochybuji o jeho vzdělání, o jeho zkušenostech a přehledu, ale k té komunistické rétorice a k tomu, jaké měl výhrady ke svým předřečníkům, bych jenom chtěl říct, že mu určitě musí být zcela jasné, co je jasné každému, že úroveň našeho vzdělání šla velice rapidně dolů, a jestli tomu nechce věřit, tak ať se podívá na mezinárodní srovnání.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Další faktická poznámka, pan poslanec Pavel Kováčik.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Paní a pánové, já jsem rád, že pan kolega Bém ocenil odborné kvality kolegyně Semelové. Ony tam skutečně jsou a jsem rád, že pan kolega Bém je také vidí. Ale chci poprosit prostřednictvím předsedající, abychom přestali škatulkovat. Ono to tak aspoň vyznělo, kdyby paní kolegyně Semelová řekla, že například modrá je dobrá, tak pan kolega Bém by tomu určitě nevěřil.

Co se týká té - tuším to byl bod 8 nebo 9 jeho projevu - ze kterého jsem alespoň pochopil, že pustíme-li ten systém liberálněji, tak se dostaví pozitivní výsledky rychleji a budou úplně úžasné. Já se chci zeptat, kdy se dostaví už konečně nějaké pozitivní výsledky, které vyvrátí tvrzení paní kolegyně Semelové o úpadku školství. Výsledkem přece je vzdělaný člověk - mladý člověk na začátku dráhy, na začátku kariéry, chcete-li, ovšem mezinárodní srovnávání, které tu a tam i my občané máme možnost nahlédnout v médiích, hovoří zcela jinak. Hovoří o pádech o desítky míst ve srovnávacích zkouškách v jednotlivých předmětech, ať už jde o matematiku, ať už jde o všeobecné znalosti, ať už jde o znalosti dějin. A já opakuji otázku, kdy se tedy dostaví ta výhoda toho liberálnějšího přístupu před tou určitou - zase z mého pohledu - výhodou jednotným přístupem, jednotnou možností srovnávat výsledky toho vzdělávání. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Tak to byla faktická poznámka. A zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy. Prosím, pan kolega Jirků.

 

Poslanec Ladislav Jirků: Dobré odpoledne. Paní předsedkyně, členové vlády, pane ministře, dámy a pánové. Já bych jenom velice krátce chtěl reagovat na jednu věc, na kterou tady moc reagováno nebylo. Jde o to, že jsme tady slyšeli, že by měla být v podstatě prodloužena taková ta náběhová volba, že by se po dva roky podoba maturity neměla měnit. To je věc, kterou jsem slyšel na školách, kde jsem se na maturity byl podívat. Ale současně s tím jsem slyšel celou řadu drobných konkrétních připomínek k tomu, co by se měnit mělo. Zazněla tady administrace jednoznačně - ta je přímo šílená. Byl jsem taky kdysi také ředitelem střední školy. To, co jsem tam dnes u maturit viděl, to je opravdu nehorázné plýtvání především papírem a potom také samozřejmě prací všech učitelů.

Ale jedna věc, která tady nezazněla vůbec, ale která podle aspoň některých ředitelů, zvláště ve větších školách, je také zaznamenáníhodná. Jde totiž o to, že ta nová podoba maturity přináší i dost výrazné finanční nároky, zvýšení finančních nároků na chod školy. S tím se asi moc nepočítá a o tom bychom asi potom při práci na novele ve výborech měli přemýšlet a měli bychom hledat cestu k tomu, jak školám pomoci, aby i v téhle to části, v té finanční náročnosti, se našlo nějaké jednoduché řešení, které by školám pomohlo.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane poslanče. Zeptám se ještě na další přihlášku do obecné rozpravy. Žádná taková není. Proto končím obecnou rozpravu. Jsou před námi závěrečná slova. Požádám nejprve pana ministra, poté paní zpravodajku.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš Děkuji, paní předsedkyně. Dámy a pánové. Budu mít čtyři krátké připomínky, nebudu vás zdržovat.

Pro pana poslance - to poslední, ta státní maturita. Ministerstvo školství dává, poslalo přes kraje 12 mil. na vícenáklady státní maturity, 120 korun na žáka, to je myšlena nějaká průměrná částka, nenavyšuje náklady na rozpočet, ušetřili jsme to na ministerstvu.

Druhá věc. Máme tu novelu pětsetšedesátkyjedničky, to ovšem neznamená, že jako ministr rezignuji na zadání z programového prohlášení - a to je nový školský zákon. Na tom novém komplexním školském zákoně se začalo pracovat - nebude to doba jako u pana - pan ministr Pospíšil již před - teď nám navrhl občana, to byla desetiletí - ale není to otázka měsíců. Je to otázka zhruba roku až dvou, ale pracujeme na tom. Ale ta novela pětsetšedesátkyjedničky je přesto potřeba, byť to jde trošku salámovou metodou, abychom odbourali ty nejkritičtější věci, na které si učitelé a ředitelé stěžují.

Já velmi oceňuji, až na drobné výjimky, velmi korektní a odbornou debatu napříč Poslaneckou sněmovnou. Pro mě je to - musím vzdát úctu k vám, protože tady vystupovali učitelé, ředitelé a skutečně debata byla odborná. Nebude jednoduchá ve výboru a podvýboru, to vím, na to jsem připraven, ale vážím si korektnosti a odbornosti. To jsem vám chtěl říct. A jsem rád, že cítím všeobecnou vůli Sněmovny postoupit tuto novelu do druhého čtení a přikázat ji, a myslím, že se shodneme s paní Bohdalovou, podvýboru pro regionální školství a školskému výboru.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Prosím nyní paní zpravodajku, paní poslankyni Vlastu Bohdalovou, o závěrečné slovo k prošlé obecné rozpravě.

 

Poslankyně Vlasta Bohdalová: Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, právě jsme prošli obecnou rozpravou k sněmovnímu tisku 340, novela školského zákona. Vystoupilo v ní deset kolegů poslanců, ani jeden nenavrhl vrácení zákona nebo zamítnutí zákona. V této debatě, která jak už tady bylo zmíněno, byla opravdu odborná, bylo vidět, že v těch x návrzích, které tady jsou, asi nejvíce problémů budeme mít v podvýboru a ve výboru školství v oblasti funkcí ředitelů škol, přihlášek a dalších věcí, které už v minulém volebním období bouřily touto Sněmovnou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP