(15.00 hodin)
(pokračuje Konečná)

Náměstek ministra životního prostředí Ivo Hlaváč nám ostatně koncem minulého roku na jednání výboru pro životní prostředí na mikrofon potvrdil, že vedení Ministerstva životního prostředí jde pouze o jediný ze tří předložených bodů novely, a to konkrétně o již zmíněnou možnost stanovovat přísné, až technicky a ekonomicky neúnosné emisní stropy pro konkrétně vybrané zdroje znečištění. Ptáte se proč? Odpověď je poměrně jednoduchá. Protože si někteří lidé ze současného i bývalého vedení Ministerstva životního prostředí myslí, že takzvaná dohoda s ekonomicky silnými společnostmi bude pro ně osobně ekonomicky zajímavější než málo výnosný tlak na malé firmy a firmičky. A navíc se dá tento nový takzvaný nástroj na ochranu ovzduší použít velice účinně v rámci konkurenčního boje. Stačí, když budou majitelé některých firem znát prostě jen ty správné politiky.

Znova se dostávám k tomu, o čem tady dnes mluvil pan kolega Zaorálek, a to je boj s korupcí, který si tato vláda vytyčila jako jeden ze svých cílů. Toto je tak prokorupční opatření, které si vy jako vládní poslanci chcete schválit, že si troufnu říci, že se vyrovná tak možná akciím na majitele, které jste si tady také schvalovali, ale ničemu jinému. To znamená, dokazujete pravý opak, vážené kolegyně a kolegové, své politiky, kterou tvrdíte voličům, že chcete prosazovat.

Ostatní části této novely, tedy nízkoemisní zóny a zrušení zpoplatnění dálnic v době smogových situací, jsou pouhou kulisou pro hlavní účel, pro který byla tato novela některými lidmi z vedení Ministerstva životního prostředí napsána.

Jsem možná špatný politik nebo špatná politička, když neumím zneužívat trápení lidí, kteří musí dýchat společně se svými blízkými vzduch znečištěný prachovými částicemi, jak o tom mluvil zcela správně kolega Drobil. Neumím to a nechci to umět. Považuji totiž jakékoli zneužívání ekologických témat a témat souvisejících se zdravím obyvatel pro snadné získávání politických bodů, nebo dokonce pro získávání většího politického či ekonomického vlivu za zvlášť zavrženíhodné.

Tato vláda, kolegyně a kolegové, má celou řadu možností, jak rychle a účinně pomoci oblastem se zhoršenou kvalitou ovzduší. První, nejrychlejší a nejúčinnější oblast je oblast dopravní infrastruktury. Z dostupných dat víme, že ze tří základních skupin znečištění ovzduší je doprava jedinou skupinou, jejíž objem za posledních 20 let trvale roste. V případě průmyslových zdrojů i domácích topenišť sledujeme za posledních 20 let nejdříve výrazný pokles a v posledních letech stagnaci, nikoli však růst počtu těchto zdrojů nebo růst celkového množství vypouštěných znečišťujících látek. Nemůžeme tedy udělat chybu, pokud vybudováním kvalitní dopravní infrastruktury snížíme dopravní zatížení jednotlivých sídel.

Proto se ptám: Proč jde vláda v oblasti dopravní infrastruktury přesně opačným směrem, a to především ve strukturálně postižených regionech? Proč ruší financování připravovaných dopravních staveb, často obchvatů měst a obcí, bez ohledu na postižení konkrétních regionů znečištěným ovzduším? Proč zavádí zpoplatnění dálnic v úsecích přes sídelní celky a vyhání tak auta z dálnic do center a do pomalu se sunoucích kolon? Za této situace jsou totiž předložené návrhy nerealizovatelných nízkoemisních zón a návrhy na zrušení zpoplatnění části dálnic v době smogových situací nikoli řešením, ale výsměchem všem lidem žijícím v oblastech se zhoršeným stavem ovzduší.

Pokud tedy chceme začít skutečně řešit problémy znečištěného ovzduší, přestaňme předkládat neúčinné novely, prosím, a začněme společně tlačit vládu k činům, které stav ovzduší v těchto nejproblematičtějších regionech alespoň částečně zlepší. Od Ministerstva životního prostředí pak očekávám skutečně systémové změny v podobě nového zákona o ochraně ovzduší, na kterém se Parlament shodne napříč politickým spektrem, nikoli neúčinné novely stávajícího zákona, jejichž cíl je úplně jiný než ochrana obyvatel před znečištěným ovzduším.

A proto mi na závěr dovolte otázku na pana ministra Chalupu prostřednictvím paní předsedající. Vážený pane ministře, kdy bude předložena velká novela zákona o ovzduší, která by mohla reálně pomoci občanům Moravskoslezského kraje? A prostřednictvím paní předsedající: Vážený pane premiére, kdy mi odpovíte na mou interpelaci týkající se nezpoplatnění dálnice kolem Ostravy? Protože nesouhlas, který vyjádřila tato Sněmovna, již byl před více než 60 dny, a od vás jsem na tento nesouhlas ještě odpověď nedostala. Možná by to totiž bylo jednodušší řešení než přijímání legislativních paskvilů, zaneřáďování právního řádu České republiky a nevyřešení vůbec ničeho.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců KSČM)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Konečné. Faktická poznámka pan poslanec Úlehla? Faktická poznámka, prosím.

 

Poslanec Tomáš Úlehla: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové. Myslím si, že samozřejmě úkolem opozice je být v opozici, ale jako biolog a ekolog a člověk, který se zabývá touto problematikou 20 let, bych naopak chtěl vyjádřit podporu tomu, co přednesl předkladatel a o čem jistě bude hovořit pan ministr. Já si myslím, že každý proces vyžaduje určitý krok, který bude impulsem k tomu, abychom dodělali potom novou legislativní úpravu ochrany ovzduší, a toto opatření je právě jasným signálem, že nám o to ovzduší jde a že půjdeme razantní cestou. A nebavil bych se ani bych neodpoutával pozornost na téma korupce a možnost prokorupčního jednání.

Takže bych tím jenom chtěl fakticky poznamenat, že jako odborník v oblasti životního prostředí plně podporuji to, co předložil pan kolega Drobil s dalšími spolupředkladateli.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Úlehlovi. Nyní má slovo pan ministr životního prostředí Tomáš Chalupa. Prosím.

 

Ministr životního prostředí ČR Tomáš Chalupa Vážená paní předsedkyně, vážený pane premiére, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych řekl několik vět nejenom k tomu, o čem mluvila paní poslankyně Konečná.

Za prvé, musím podpořit všechny předkladatele v jejich popisu aktuální situace stran životního prostředí a ovzduší, a to nejen v Moravskoslezském kraji, ale možná zejména. Musím říci, že asi není náhodou, že všichni tři předkladatelé pocházejí právě z tohoto regionu a že tuto situaci znají velmi pečlivě. Jsem přesvědčen o tom, že tato vláda pod vedením pana premiéra Nečase a agenda životního prostředí mně svěřená opravdu si je velmi dobře vědoma toho, že problém životního prostředí primárně z hlediska ovzduší a teď aktuálně v posledních letech řešený problém prachových částic PM 10 a PM 2,5 je problém, který Českou republiku skutečně trápí, a nemusíme kvůli tomu čekat na skutečnost, že z důvodu překračování imisních limitů hrozí od Evropské komise již zahájené řízení pro porušení smlouvy Evropské unie. My nepotřebujeme tento argument, byť na stole je a funguje.

Já bych hned prosil, já se snažím jezdit po Moravskoslezském kraji velmi pravidelně a slyším místní starosty a místní problémy, které tam jsou. Nepochybně - a tím odpovídám prostřednictvím paní předsedkyně na dotaz paní poslankyně - my jsme připraveni předložit návrh, který teď probíhá připomínkovým řízením. Nový návrh zákona o ovzduší a důvodovou zprávu budeme předkládat, předpokládám, na podzim. Fakticky řeší základní okruhy: otázku kompenzací vytváření nových zdrojů v místech, kde již k zatížení emisemi dochází; otázku zvýšení nebo stanovení poplatků za znečištění; otázku využití a lokace těchto poplatků; otázku programu a pozic krajů a měst a municipalit, aby to byly obce a města, které mají právo a možnost ovlivňovat ovzduší ve svém místě a činit v té věci reálnou situaci. A také řešit otázku, která z hlediska právního - a v tomto ohledu očekávám velké diskuse na výboru zejména ústavněprávním - otázku, jakým způsobem řešit regulaci vytápění domácností. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP