(17.20 hodin)
(pokračuje Paroubek)
Pane ministře, já vám doporučím udělat to, co jsem udělal dneska ráno já, protože pod přívalem krásných slov z pravicového tisku, která hovoří o tom, že tento zákon je zbytečný, jsem tomu podlehl na několik minut i já, tak jsem si nechal z Parlamentního institutu - to není žádná podvratná levicová organizace, ale skutečně fungující instituce v Poslanecké sněmovně - vytáhnout, jak je organizováno zdravotnictví v jednotlivých státech Evropské unie. Musím říci, že je organizováno vesměs na neziskovém principu. Že přeci pro odborníka, kterých určitě máte plné ministerstvo, není problém si sednout, vzít si třeba rakouský nebo německý zákon a udělat věcný návrh zákona. Já jsem sice laik v oblasti zdravotnictví, ale měl bych takovýto věcný návrh za odpoledne, kdyby se na to podíval doktor Krákora nebo doktor Rath, vytahali mě trošku za uši, tak bychom vám to dali zítra už k dispozici. Takže tohle není žádný problém.
Takže to mě překvapuje, že něco takového není, že se to ruší bez náhrady. To je jenom projev ideologického přístupu k politice, které tato koalice podléhá.
Základní síť zdravotnictví je v naprosté většině zemí Evropské unie, a připouštím, že v materiálu Parlamentního institutu nebyly všechny země Evropské unie, je organizována na neziskovém principu.
To, co říkal poslanec Šulc, že v roce 2002 až 2003 vláda sociální demokracie - a já tady nejsem žádný strážce její zbytkové podstaty, protože v té době jsem ve vysoké politice nebyl, necítím se s tím solidární - tak úplně předala nemocnice krajům, ty okresní nemocnice. To bylo v zásadě správné rozhodnutí a souhlasím s tím, že ta vláda příliš neměla jasno, jak to bude organizováno. Nicméně kraje si to zorganizovaly, tu dobře, tu hůře, většinou tak, že nemocnice, a vy jste hovořil o Ústeckém kraji, nemocnice byly ztrátové. V roce 2008 Krajská zdravotní, o které jste hovořil, skončila ztrátou 180 milionů korun. Samozřejmě, že logickým závěrem z takového hospodaření by mohlo být u pravicové rady rozhodnutí - 180 milionů, to je hodně peněz, kde je vezmeme? No tak když je nevezmeme v hospodaření kraje, protože by chybělo na něco jiného, tak to privatizujme. Čili byl to první krok k privatizaci. Nechci nikomu sahat do svědomí, vy budete říkat, že ne, já vám to budu věřit, ale ponechte mi můj názor.
V roce 2009 už Krajská zdravotní byla v zisku přes 120 mil. A v minulém roce přes 50 mil. Výchozí podmínky pro tento rok se jenom v této společnosti, která je souhrnem pěti dříve okresních nemocnic, zhorší o 250 mil. korun, to znamená, pokud ta Krajská zdravotní bude hospodařit na dobré úrovni roku předchozího, dostane se do ztráty 200 mil. korun.
Pan ministr něco takového asi tuší, že podobně na tom budou i další krajské nemocnice. Na konci roku se bude hovořit třeba o tom, jak sociální demokraté špatně hospodaří. Bude se to dávat do souvislosti s jejich neschopností hospodařit, ale v zásadě v tomhle případě je jedno, jestli jsou to akciové společnosti, nebo neziskové společnosti, prostě zdravotní pojišťovny zhoršují výchozí podmínky pro hospodaření nemocnic. Bez výjimky.
Já to tady říkám jenom, aby to bylo známo, že někdo dělal ty věci neumětelsky v roce 2008 a někdo to pak uměl, to byli ti sociální demokraté, a podobný proces byl i v jiných krajích. Takže dělejme si ze sociální demokracie legraci, ale v tomto případě není tak úplně na místě. Když se něco umí, tak se to prostě umí. Někdo neumí vládnout, to je příklad téhle té koalice, která i se 115 mandáty, abych už nekřivdil třem, kteří byli vyvrženi z lůna této koalice nebo odešli sami, abych byl úplně přesný v některých případech - tak neumět vládnout je skutečně unikátní případ v evropských podmínkách.
Takže kdybych to měl shrnout, myslím, že je to ohromná chyba, kterou tahle ta koalice dělá. Myslím, že by bylo dobré ty věci rychle napravit, rychle zpracovat věcný návrh zákona. Nemusí to být tedy zákon v paragrafovaném znění, to já uznám, že o těch věcech se musí diskutovat, především nad věcným návrhem zákona. Jde o to, najít takové řešení, aby celý vytvořený zisk - o tom se nám asi bude zdát v nejbližších letech díky opět nastaveným podmínkám hospodaření pro krajské nemocnice a obecně pro nemocnice ze strany vlády - ale aby celý zisk šel ve prospěch zdravotnictví. A o to šlo v tomhle tom zákoně a v tom směru si myslím, že to byl a že to je správný zákon. (Potlesk poslanců ČSSD.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: V tuto chvíli nemám další přihlášku... Dívám se, kdo se ještě přihlásí do rozpravy... Pokud ne, tak hlásí se - jako zpravodaj? To znamená, že můžu ukončit rozpravu. Můžete v rozpravě i po ukončení rozpravy, jak je vám libo. Po ukončení rozpravy? Takže pokud se nikdo do rozpravy nehlásí, tak rozpravu končím a v tuto chvíli dostane slovo zástupce navrhovatele a také zpravodaj.
Poslanec Marek Šnajdr: Děkuji, vážený pane předsedající, pane ministře, kolegyně, kolegové, já jsem po té obsáhlé diskusi dlouze zvažoval, jak ji zhodnotit. Už vůbec jsem neuvažoval, jak ji pojmenovat, to by nebylo jednoduché. Jak je to zvykem ve zdravotnictví, probrali jsme to od Šumavy k Tatrám, vlastní podstatě jsme se příliš nevěnovali. Možná menší parafráze: ten zákon by se neměl jmenovat "o neziskovkách", ale tak trošku možná "o Yettim", protože všichni o tom mluvíme a nikdo jsme to nečetli a už vůbec to zdravotnické zařízení nikdo neviděl.
Pokud se budeme bavit o podstatě, tak my zde nehovoříme o tom, jestli v českém zdravotnictví má, či nemá být nezisková organizace. My se bavíme o tom, jestli zákon, který nebyl protlačen Paroubkovou vládou, nebyl protlačen v roce 2006 na půdorysu ČSSD-KSČM, to, pokud si dobře vzpomínám, nebyla tehdejší, alespoň oficiálně deklarovaná vládní koalice, asi měsíc před volbami, prostě neodpovídá možnostem a potřebám českého právního řádu. Slušně řečeno, možná trošku s nadsázkou, je to prostě nepoužitelný legislativní výrobek - abych nemusel použít slovíčko paskvil.
Prostě Ústavní soud ho vykuchal několik málo měsíců poté, co byl přijat, a to jenom proto, tu jeho část, že jak ve svém výroku správně sdělil, tomu zbytku se nevěnoval. Koneckonců i v diskusi myslím zaznělo, že opravdu tento zákon je nepoužitelný.
Já myslím, že víc o tom nesvědčí to, že ano, jeho ideový tvůrce David Rath tak trošku z povinnosti zachování tváře se pokusil zdravotnická zařízení Středočeského kraje transformovat, ale to je, dámy a pánové, jediný. Nenašel se žádný jiný kraj, obec, město či jiný subjekt, který by v českých v počtu asi 191 nemocnic měl za to, že je pro něj výhodné a racionální provozovat lůžkové zdravotnické zařízení v gesci tohoto zákona.
Prosím, zkusme se zamyslet tak trošku logicky. Znáte subjekt, jak se nám tady snaží tvrdit kolegové zleva, který když si přepíše ceduli a za tu ceduli si dá jinou zkratku, že se najednou jeho hospodářský a kvalitativní život dramaticky změnil? ***