(16.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Je to tak, já se moc omlouvám poslanci Kubatovi. On mi sdělil, že svou kartu zlomil (smích v sále) a že má nyní kartu číslo 15. Ale prosím vás, nesmějte se, protože pan poslanec Babák je stejný, ten má náhradní kartu číslo 20, a pan poslanec Kováčik náhradní kartu číslo 21. Takže jsem o tom musel promluvit.

Teď tedy máme za sebou hlasování o zamítnutí a budeme pokračovat. Budeme se muset zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku. Já se zeptám, jestli má někdo ještě nějaký jiný návrh. Není, takže budeme hlasovat tento jediný.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat výboru pro sociální politiku, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 107, přihlášeno 181, pro hlasovalo 166, proti 3. Přikázání bylo provedeno a my jsme to přikázali k projednání výboru pro sociální politiku.

 

Další není nic, takže děkuji předkladateli a zpravodaji a končím projednávání tohoto bodu s tím, že tu ještě máme bod číslo 11. To je

 

11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb.,
zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 256/ - druhé čtení

Požádal bych pana ministra Drábka, aby tento tisk uvedl.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, návrh zákona, kterým se do českého právního řádu transponuje směrnice č. 2009/38/ES o zřízení Evropské rady zaměstnanců, jsem podrobně odůvodnil v rámci prvního čtení. Tedy si dovolím připomenout jenom to nejpodstatnější, a to že směrnice má převážně technický charakter. Některá stávající ustanovení pouze rozvádí a zpřesňuje, zdůrazňuje se povinnost Evropské rady zabývat se jen nadnárodními informacemi a projednáváním, výrazně se zjednodušuje klíč pro složení vyjednávacího výboru a Evropské rady zaměstnanců, zpřesňuje se povinný obsah dohod v těch případech, kdy dojde k podstatným organizačním změnám ve struktuře podniku.

Dovolte mi jenom dvě krátké poznámky. Za prvé, kromě čisté transpozice, tak jak už jsem zmínil při projednávání v prvním čtení, jsme upravili některá ustanovení dle nálezu Ústavního soudu č. 116/2008, který umožnil, aby u zaměstnavatele působily vedle sebe jak odborové organizace, tak rady zaměstnanců.

Za druhé chci zdůraznit, že při přípravě novely jsme konzultovali návrh jak se sociálními partnery, tak s dalšími budoucími uživateli a všechny připomínky byly bez rozporů vypořádány. Uvádím to především jako reakci na vystoupení v prvním čtení, kdy někteří z kolegů to dokonce označili jako zmenšení práv odborů. Já bych chtěl ubezpečit, že je tomu přesně naopak, že ta úprava ve smyslu nálezu Ústavního soudu č. 116/2008 naopak je ve směru lepšího a rozšířenějšího vymezení práva odborů.

Pro ilustraci - pokud se dělají úpravy tak, že se spojka "nebo" nahrazuje spojkou "a", říkáme tím, že v těch jednotlivých ustanoveních je potřeba komunikovat jak s radou zaměstnanců, tak s odborovou organizací. To dosavadní "nebo" dává možnost projednat to pouze s jedním z těchto orgánů. Proto tedy považuji tu úpravu za vhodnou, potřebnou, byť není nijak stěžejní, a doporučuji vypuštění této úpravy neakceptovat.

Zároveň chci konstatovat, že výbor pro sociální politiku doporučil, aby byl návrh schválen s legislativně technickými, doplňky a s těmito doplňky, resp. změnami, souhlasím a doporučuji je.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 256/1. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku paní poslankyně Renáta Witoszová. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Renáta Witoszová: Dobrý den. Paní předsedající, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila s usnesením výboru pro sociální politiku ze 7. chůze konané dne 6. dubna 2011.

Po úvodním slově náměstka ministra práce a sociálních věcí a po zpravodajské zprávě a po rozpravě výbor pro sociální politiku doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vládní návrh zákona schválila se dvěma legislativně technickými úpravami. Zároveň zmocnil zpravodajku výboru, aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji vám a otevírám obecnou rozpravu, do které v této chvíli nemám žádné písemné přihlášky. Proto se ptám, kdo se hlásí do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče. (Hluk v sále.)

 

Poslanec Stanislav Grospič: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně a kolegové, já bych chtěl jen krátce zareagovat na to, co zaznělo v úvodním slově od pana ministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka. Myslím si, že ona spojka, výměna spojky "nebo" za spojku "a", má určitý význam v zákoníku práce, tak jak je navržena. Oslabuje to postavení odborových organizací, protože je potřeba vidět skutečnost, že podle současné platné právní úpravy je možné ustavit radu zaměstnanců tam, kde nepůsobí u zaměstnavatele odborová organizace.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Pane poslanče, omlouvám se, že vás přerušuji. Dámy a pánové, prosím vás o klid, abyste vydrželi ještě těch pár minut, které zbývají do konce dnešního jednacího dne. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Stanislav Grospič: Děkuji, paní místopředsedkyně.

Takže v této souvislosti se domnívám, že pokud bude takto navržená úprava schválena tak, jak je předložena, založí se tím potenciálně do budoucna zase další spor o výklad zákoníku práce. Povede to k celkovému zpochybňování této normy a usnadní to vládě vlastně vstup do novelizace celého kodexu pracovního práva. V tomto smyslu si myslím, že by v tom návrhu měla zůstat spojka "nebo", protože je alternativní a hovoří vcelku jednoznačně. Tam, kde nepůsobí u zaměstnavatele odborová organizace, a je-li tam ustanovena rada zaměstnanců, protože ona ani nemusí být obligatorně ustanovena, pak samozřejmě s ní musí tyto věci zaměstnavatel projednávat. Navržená právní úprava staví určitou alternativu jako skutečnost a staví oba subjekty na roveň a skutečně zakládá ten výkladový potenciál na tom, že by do budoucna mohla vzniknout otázka, zda zaměstnavatel nemá povinnost souběžně s oběma orgány - oba orgány nemůžou souběžně působit u zaměstnavatele, a může to způsobit výkladové potíže.

Jinak si myslím, že je to podobné jako např. u té důchodové reformy. Nejde jenom o otázky předpisů Evropské unie, ale vláda jde zase až za tuto povinnost, kterou byla vázána ve vztahu k orgánům Evropské unie, aniž tyto věci jsou domyšleny do důsledků a celkového kontextu.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Dávám slovo panu ministru Drábkovi. Prosím, pane ministře.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Rozumím tomu, že se můžeme přít o důchodovou reformu ideově, že se můžeme přít o sociální reformy ideově. Nerozumím tomu, že se budeme přít o spojku "a" a "nebo". Pokud je v zákoníku práce napsáno, že zaměstnavatel něco projedná s odborovou organizací nebo radou zaměstnanců, tak je to samozřejmě nižší povinnost v tom rozsahu, než když je tam napsáno, že projedná s odborovou organizací a radou zaměstnanců. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP