(15.50 hodin)
(pokračuje Vondra)
Chci také zdůraznit, že navrhovanou změnou zákona nedochází ani k narušení kontrolních mechanismů vlády. Ty v současné době upravuje usnesení vlády ze dne 22. února 2010 o opatřeních při zadávání veřejných zakázek, které bude převzato do zákonné právní úpravy připravovanou změnou zákona o veřejných zakázkách - to je ta velká novela, ke které probíhá připomínkové řízení. Ukládá se v něm členům vlády předkládat vládě k projednání základní parametry zadávacích podmínek k veřejným zakázkám v předpokládané hodnotě nad 500 mil. korun vypisovaných v jimi řízených orgánech a jim podřízených orgánech a organizacích, a dále také informovat vládu o nadlimitních veřejných zakázkách, které jsou zadávány na základě výjimky podle § 18 zákona o veřejných zakázkách a v jednacím řízení bez uveřejnění podle § 23 téhož zákona.
Dámy a pánové, věřím, že předkládaný návrh zákona podpoříte již v prvním čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Pane ministře, to už není možné (úsměv), protože tady bylo poslanecké veto.
Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Viktor Paggio. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Viktor Paggio: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já si dovolím po vyčerpávajícím úvodu ze strany obou ministrů doplnit pár věcí.
Zákon, kterým se mění zákon č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu, je tedy implementací směrnic Evropského parlamentu a Rady o zjednodušení podmínek transferu produktů uvnitř Společenství. Hlavním cílem je, aby licence pro transfer vojenského materiálu udělená členským státem platila v celé Evropské unii.
Možná tady nezaznělo, že Česká republika musí dosáhnout souladu s uvedenou směrnicí do 30. června 2011, a proto navrhovatel žádal o schválení tohoto zákona již v prvém čtení podle § 90. Máme tu veto, takže bude žádat navrhovatel alespoň o zrychlené projednávání tohoto zákona do 30 dnů. Důvodem tedy je, že musíme splnit tu implementaci do 30. června.
Já jsem si dovolil novinky, které zákon přináší, nebo které ta novela přináší, rozesadit do takových tří základních šuplíků - co se ruší, co se zavádí a co zůstává.
Ruší se dovozní licence pro transfer vojenského materiálu v rámci Evropské unie. A pokud bude s vojenským materiálem obchodovat Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo vnitra, už s tím nebude vyjadřovat souhlas vláda jako celek, ale Ministerstvo průmyslu a obchodu. Vláda ale dostane k projednání zakázky nad 300 (?) mil. podle svého usnesení č. 158/2010.
Zavádí se povolení obchodovat s vojenským materiálem i fyzickým osobám, to je jeden z požadavků Evropské unie, a hlavně se zavádí možnost pro Ministerstvo vnitra a Ministerstvo obrany realizovat přímé nákupy bez zprostředkovatelů. To je myslím ta nejdůležitější novinka, kterou tento zákon přináší a kterou bychom myslím měli všichni hodnotit velmi pozitivně. Zavádějí se tři typy licencí - obecná, individuální a souhrnná. Obecná umožňuje certifikovat jak fyzické, tak právnické osoby s tím, že příjemcem mohou být ozbrojené síly státu Evropské unie nebo fyzické a právnické osoby certifikované podle příslušného právního předpisu státu; tím myslím předpis, který zpracovává tuto směrnici tak, jako to dělá tato novela. Povinnost uchovávat údaje o vojenském materiálu a jeho transferu stanovuje zákon na 10 let. Úprava myslí i na opravy, výstavy a další způsoby, jakým se nakládá s vojenským materiálem. Individuální licence, kterou zavádí, je obdobou té obecné licence, ale platí pouze pro jednoho příjemce. A souhrnná licence je opět obdoba obecné licence, ale pouze pro transfery, které jdou k více příjemcům, a to buď v jednom, nebo více členských státech Evropské unie.
Co zůstává. Právnická osoba musí mít sídlo na území České republiky a její základní kapitál musí být většinově tvořen vklady českých občanů nebo osob se sídlem či bydlištěm v Evropské unii. Tady vychází Ministerstvo průmyslu a obchodu z definice dodavatele, která je ve směrnici Evropského parlamentu a Rady. V kapitole 1 čl. 3 se dočteme, že definice dodavatele podle této směrnice je právnická či fyzická osoba usazená uvnitř Společenství. Tady jsou možné dva výklady, buďto ten širší, že uvnitř Společenství znamená kdekoli v Evropské unii, nebo ten užší - uvnitř Společenství v České republice, protože Česká republika je také uvnitř Společenství. Ministerstvo průmyslu a obchodu zvolilo tu užší variantu. Já to hodnotím velmi kladně, protože tato užší varianta, tzn. výklad, že ta fyzická nebo právnická osoba musí být odsud, sice zjednodušuje oběh vojenského materiálu v rámci EU, ale zachovává kontrolu státu nad osobami, které tento obchod provádějí.
To je z mé strany všechno a přednáším tedy žádost o zrychlení projednávání na 30 dnů.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Svůj návrh budete muset ještě přednést v obecné rozpravě.
Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které mám v tuto chvíli dvě přihlášky - pan poslanec Klučka, poté pan poslanec Seďa a pan zpravodaj.
Poslanec Václav Klučka: Vážená paní předsedající, členové vlády, kolegyně, kolegové, mé vystoupení bude vysloveně pozitivní, neboť já vám chci sdělit, že tímto zákonem se zabýval podvýbor pro kontrolu akvizic a obchodu Ministerstva obrany a obchodu s vojenským materiálem, že jsme rozebírali tento zákon skutečně velice podrobně s Asociací obranného průmyslu, Ministerstvem obrany, Ministerstvem průmyslu a obchodu. Myslím si, že text tohoto zákona, nakolik je to velmi vážná implementace evropské směrnice, je skutečně dobře propracován. Musím pochválit, že věc, kterou jsme měli v poslanecké iniciativě, kterou jsme chtěli tady prosadit coby změnu zákona o obchodu s vojenským materiálem, aby mohla nakupovat Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra napřímo, aby nemusela přes prostředníky, se do tohohle vládního zákona skutečně dostala.
Takže já i podporuji to, aby zákon skutečně byl zkrácen na 30 dnů základní lhůty, neboť tím stihneme ten 7. červen, který je důležitý pro termín implementace této směrnice. Jsem připraven tahle svoje slova vyslovovat i na výboru pro obranu a bezpečnost. Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Dalším přihlášeným je pan poslanec Seďa. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, paní předsedající. Já jen doplním kolegu Klučku.
Důvody, které vedly sociální demokracii dát veto proti projednávání podle § 90 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, byly tři. Tím prvním je, že se vlastně zavádí poprvé možnost obchodovat s vojenským materiálem pro fyzické osoby a je to otázka podmínek pro licence, licenční zprávy. Tím druhým důvodem byl § 12a, který my sice podporujeme jako sociální demokraté, na druhé straně chceme, aby i nákupy s vojenským materiálem byly jako veřejné soutěže, protože bez toho nesnížíme náklady.
A třetí problém, nebo spíše takový dotaz. Já jsem si všiml, že vláda předkládá také návrh, kterým se mění zákon o veřejných zakázkách. Je to sněmovní tisk číslo 326. Tady bych poprosil pana ministra Kocourka i pana ministra Jankovského, aby se podívali, jestli jsou v souladu, protože tam je také transpozice směrnic Evropského společenství, ale ta směrnice, která je transponovaná právě v tomto sněmovním tisku 317, tak není. Aby prostě nedošlo ke kolizi mezi těma dvěma návrhy zákonů. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji vám. Ptám se, jestli se někdo další hlásí do rozpravy. Není tomu tak. Končím tedy obecnou rozpravu. Chci se zeptat, jestli chce mít ještě navrhovatel nebo zpravodaj závěrečné slovo. Nechtějí. Přistoupíme tedy k hlasování o návrzích na přikázání výborům k projednání.
Organizační výbor navrhuje přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu a bezpečnost. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Já tedy nechám hlasovat o tomto návrhu.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Hlasování pořadové číslo 29.
Z přihlášených 169 pro 143, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro obranu a bezpečnost. ***