(15.40 hodin)
(pokračuje Hojda)
Proč vystupuji? Vystupuji proto, že se domnívám, jestliže se zvyšuje všeobecně věk, říká se, dožíváme se vyššího věku, zapomínáme na to, že je určeno, že například neprofesionální řidiči mají povinnost, jakmile dosáhnou věku 60 let, pravidelně konat prohlídky, nejprve v 60, potom v 65, 68 a potom každé dva roky. Bez jakéhokoli uzardění jsme přijali prodloužení odchodu věku do důchodu, a já potom v diskusi a samozřejmě i na výboru budu navrhovat, abychom prodloužili i tyto povinné prohlídky. Jestliže jsou lidé schopni pracovat déle bez jakýchkoli problémů, tak si myslím, že bychom jim mohli umožnit, aby povinné prohlídky - teď nebudu diskutovat o tom, jak je tam stanoveno, že lékaři mají povinnost, jakmile zjistí sníženou schopnost pro řízení, toto okamžitě nahlásit příslušnému dopravnímu úřadu. Tam jenom, to bude asi taky předmětem diskuse, bych chtěl vědět, jak to budou konat, jak to budou provádět, když ne všichni lékaři mají informace o tom, kdo vlastní řidičský průkaz a jaký vlastní řidičský průkaz. Takže to bude asi trošičku komplikovanější, tato povinnost.
A já si myslím, že by bylo vhodné, když už se prodloužil věk odchodu do důchodu, aby se i prodloužila povinnost první lékařské prohlídky a potom dalších opakovaných minimálně s datem odchodu do důchodu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy. Prosím, pan zpravodaj.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já bych jen formálně navrhl, abychom hlasovali o zkrácení lhůty na projednání v hospodářském výboru na 30 dnů.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji vám. Pakliže se nikdo další nehlásí do rozpravy, končím obecnou rozpravu. Závěrečná slova chce mít ještě pan ministra nebo pan zpravodaj? Nechtějí, tudíž můžeme začít hlasovat o návrzích. Budeme se nejprve zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Ptám se, jestli má někdo jiný návrh. Není tomu tak, nechám tedy hlasovat o tomto návrhu.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro přikázání hospodářskému výboru? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 27. Z přihlášených 173 pro 151, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru.
Dále zde zazněl požadavek či návrh na zkrácení projednávání na 30 dnů. Také o tomto návrhu nechám hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 28. Z přihlášených 173 pro 97, proti 15. Tento návrh byl přijat a končím projednávání tohoto tisku.
Dalším bodem je bod číslo
27.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 38/1994 Sb.,
o zahraničním obchodu s vojenským materiálem a o doplnění zákona
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 317/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji ale, že ačkoli bylo navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, obdržela jsem veto 53 poslanců sociální demokracie.
Nyní prosím, aby předložený návrh za navrhovatele postupně uvedli ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek a poté ministr obrany Alexandr Vondra. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kocourek Děkuji, vážená paní předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, hlavním důvodem předložení uvedeného vládního návrhu zákona je implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/43 ze dne 6. května 2009 o zjednodušení podmínek transferu produktů pro obranné účely uvnitř Společenství.
Cílem směrnice je usnadnění pohybu vojenského materiálu po území Evropské unie, tzv. transferu, a tedy zjednodušení obchodu uvnitř Společenství, kterého má být dosaženo zejména zrušením dovozních licencí uvnitř Evropské unie a zavedením tří druhů vývozních licencí - obecné, souhrnné a individuální. Dále možnosti certifikace fyzických nebo právnických osob za účelem využití obecné licence v rámci Evropské unie a též zavedení možnosti obchodovat s vojenským materiálem v rámci Evropské unie i pro fyzické osoby.
Povolení pro transfer vojenského materiálu v rámci Evropské unie uděluje vždy členský stát, z jehož území hodlá dodavatel transfer uskutečnit. Licence udělená členským státem bude platit v celé Evropské unii a k průvozu přes jiné členské státy Evropské unie nebo ke vstupu na území jiných členských států Evropské unie se nesmí vyžadovat žádné další povolení.
Novou právní úpravou dojde ke zjednodušení průmyslové spolupráce a konkurenceschopnosti v oblasti obranného průmyslu Evropské unie. Zrušením dovozních licencí na transfery v rámci Evropské unie dojde ke snížení administrativní zátěže podnikatelů nejméně o 23 %.
Dále návrh reaguje na programové prohlášení vlády tak, že nově upravuje postavení Ministerstva obrany a Ministerstva vnitra umožňující přímé nákupy vojenského materiálu pro stát těmito resorty.
Vzhledem k tomu, že lhůta stanovená pro implementaci dané směrnice uplyne již 30. června 2011, navrhuje vláda, aby s návrhem zákona na základě § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny vyslovila Poslanecká sněmovna České republiky souhlas již v prvém čtení.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji a nyní prosím ministra obrany Alexandra Vondru, aby se ujal slova. Prosím, pane ministře.
Ministr obrany ČR Alexandr Vondra Ano, děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, důležitostí tohoto návrhu kromě transpozice, o které tu mluvil pan ministr Kocourek, můj kolega, je právě i naplnění jednoho z bodů programového prohlášení vlády ze srpna loňského roku, kdy jsme se zavázali, že umožníme Ministerstvu obrany realizovat právě přímé nákupy vojenského materiálu, takže to je vloženo právě do novely v § 12a. Navrhované znění umožní jak Ministerstvu obrany, tak Ministerstvu vnitra realizovat ony přímé nákupy s vojenským materiálem bez prostředníků, a to ve formě nákupu a dovozu vojenského materiálu, samozřejmě pro plnění úkolů ozbrojených sil a bezpečnostních sborů. Oprávnění možnosti provádět zahraniční obchod s vojenským materiálem v rozsahu jeho nákupu a dovozu bude vyplývat přímo ze zákona a k evidenčním a kontrolním účelům se navrhuje upravit možnost vydávání tzv. licenčního potvrzení.
Co je zejména důležité, návrh umožní realizaci přímých nákupů i prostřednictvím zadávacích řízení podle zákona o veřejných zakázkách, tak aby mohly být zadavatelem bez omezení způsobeného nutností disponovat u dodavatele povolením k zahraničnímu obchodu s vojenským materiálem přijímány, posuzovány a hodnoceny a zejména vybírány i nabídky zahraničních dodavatelů, respektive výrobců. Dosavadní znění zákona, předpokládající povolení usnesením vlády k provedení konkrétního obchodu na základě konkrétního návrhu smlouvy, ve spojení s ustanovením zákona o veřejných zakázkách a jeho požadavky na nediskriminaci dodavatelů de facto neumožňovalo. Kontrolní systém obchodů s vojenským materiálem realizovaných oběma ministerstvy bude zajištěn právě zákonem o veřejných zakázkách, a to jeho důrazem na transparentnost zadávacích řízení. Pokud jde o kontrolní funkci parlamentu, tak ta vlastně zůstane zachována přes příslušné výbory. ***