(10.10 hodin)
(pokračuje Halíková)

Hovořilo se tady o platnosti a do jisté míry skončené platnosti zákona č. 107 o  jednostranném zvýšení nájemného. Chtěla bych jenom této Poslanecké sněmovně, kolegům z levé i pravé části politického spektra, připomenout, že to byli v předminulém volebním období pouze poslanci za Komunistickou stranu Čech a Moravy, kteří pro tento zákon nehlasovali a upozorňovali na jeho úskalí už v době přijetí i po dobu jeho působení.

Jestliže, vážené kolegyně a kolegové, jsme díky úsporným balíčkům a přijatému rozpočtu na letošní kalendářní rok způsobili celé řadě našich středně- a nízkopříjmových spoluobčanů to, že velice složitě vyjdou s tím, co vydělají nebo dostanou na dávkách, pak si uvědomme, že od letošního kalendářního roku se náklady na bydlení, zejména nájemní bydlení, nesmírně zvýšily. Nejde tady o celkové částky jako takové, ale spíše o podíl výdajů nájemního bydlení na celkových výdajích domácnosti.

Příklad: Jestliže v roce 1989 činily výdaje na bydlení v rámci tehdejšího Československa 4,5 % z celkových příjmů domácnosti, u důchodců 10 %, pak v roce 2000 to už bylo 18,4, u domácností důchodců 26 % a v roce 2005 tyto výdaje stouply v průměru na více jak 20 % v běžných domácnostech a téměř na 28 % u domácností důchodců. Celková statistika za loňský rok ještě k dispozici není, ale víme už o celé řadě domácností, zejména středněpříjmových skupin a důchodců, a speciálně pak ve velkých městech a v Praze, kde podíl výdajů domácnosti na bydlení dosáhl v loňském roce už víc než 50 % z  celkových příjmů domácnosti. Přitom když se podíváme na průměr v okolních státech, tak všichni, kdo se bydlením zabývají, konstatují, že únosný výdaj je do 30 %. A opakuji, my už dneska máme domácnosti, kde tyto výdaje přesahují 50 %.

Jaký to tedy bude mít důsledek? To, že na jedné straně hovoříme o nutných úsporách a na druhé straně odborníci na bydlení upozorňují na to, že výdaje státu ve formě dávky na bydlení, které budeme muset ze státního rozpočtu doplatit občanům, kteří o ně požádají a i při úsporných opatřeních na ně budou mít nárok, tak že tato částka může, vážené kolegyně a kolegové, dosáhnout až 5 mld.

Zvažme tedy prosím, než zvedneme ruce a stiskneme příslušná hlasovací tlačítka, zda skutečně návrhem zákona, který máme předložen, rozhodneme o tom, že pozice nájemců a nájemníků bude vyrovnaná. Já jsem přesvědčena o tom, že ne, a příklady, se kterými se setkávám ve své poslanecké kanceláři, hovoří o tom, že bohužel ne všichni vlastníci - nájemci se chovají slušně a únosně a že ne tedy všechny nájmy, které po nájemnících požadují, jsou opravdu, když použiji ten výraz, slušné.

Proto, vážené kolegyně a kolegové, já osobně ani poslanci za Komunistickou stranu Čech a Moravy v naší Poslanecké sněmovně nemůžeme hlasovat pro předložený návrh z důvodů, které jsem uvedla, především tedy z důvodu nevyváženosti, z důvodu toho, že pokud bude zákon přijat tak, jak je předložen, nezajistí rovnováhu pro všechny, nezajistí rovné postavení před zákonem a před tím se mnozí jistě ocitnou. To je tedy hlavní důvod, proč pro uvedený zákon nemůžeme hlasovat.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad KSČM.)

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Také děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Nevidím nikoho, rozpravu končím. Ptám se pana navrhovatele, zda si přeje vystoupit, jak již avizoval dříve, a paní zpravodajka poté také se závěrečným slovem. Prosím.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Kamil Jankovský Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já samozřejmě tady nechci mluvit vůbec dlouho k tomu, co již bylo dlouho diskutováno. Já bych z tohoto místa chtěl skutečně poděkovat za velice konstruktivní debatu, která probíhala jak v ústavněprávním výboru, tak ve výboru pro veřejnou správu, a toto poděkování skutečně nemyslím nijak formálně. V obou výborech došlo k několika pozměňovacím návrhům, které novelu zpřesňují, našla se tam lepší formulace, než byla ve vládním návrhu, a já doufám, že tuto novelu tak, jak ji předkládáme, podpoříte. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Také děkuji. Paní zpravodajka si nepřeje vystoupit se závěrečným slovem, nicméně ujme se svojí úlohy, protože přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. Já ji prosím, aby oznámila postup při hlasování a poté přednášela jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním se k nim vyjádřila. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Zdeňka Horníková: Vážená paní předsedající, dovolte mi, abych ještě jednou připomněla: sněmovní tisk 188, pozměňovací návrhy byly rozdány do lavic pod tiskem 188/3. V tomto tisku máte pozměňovací návrhy pod písmenem A, tj. výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, dále pod písmenem B návrhy ústavněprávního výboru, pod písmenem C návrhy pana poslance Babora, pod písmenem D návrhy pana poslance Křečka. Já bych si dovolila, paní předsedající, teď navrhnout proceduru hlasování, pak bych vás poprosila o její schválení a následně bych se pokusila provést Sněmovnu jednotlivými hlasováními.

V rozpravě zde zaznělo přání pana kolegy Křečka, který si zdůvodnil pro něho klíčové body k hlasování, a to je bod D4, D5, D6 a D9. Navrhovala bych tedy, paní předsedající, abychom o těchto bodech hlasovali na začátku, a to tak, že samostatně.

Dále bych navrhla, abychom hlasovali o pozměňovacích návrzích ústavněprávního výboru, které máme uvedeny pod písmenem B, a to tak, že B1 až B16 jako celek.

Dále bych navrhla, abychom hlasovali o pozměňovacích návrzích výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, což jsou návrhy pod písmenem A2, A3, A4, a to společně, protože se jedná o související tematiku - snížení sociální klauzule ze 75 na 70 let. Bude-li přijato B8, pak se stává nehlasovatelné A1 z návrhu výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Dále bude-li přijato B1 až B16, příp. D5, D6 kolegy Křečka, stávají se nehlasovatelnými tyto pozměňovací návrhy: A1, C4, C6, C8, C9, C10 - bude-li přijato D5, D6, C11, D2, D3, D8.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Prosím o klid, soustřeďme se.

 

Poslankyně Zdeňka Horníková: Následně k hlasování pak budou zůstávat body D1, D7, C1, C2, C3, C5, C7. Tady v případě přijetí bodu D1 bude nehlasovatelný C3, který má vlastně obdobnou náplň.

Pak bych navrhovala, aby z hlasovatelných bodů se hlasovaly body pod písmenem D, tzn. pana poslance Křečka, a to v pořadí D1, D7, a následně aby se hlasovaly body pod písmenem C, tzn. zbývající body C1, následně C2 a C5 společně, tvoří jeden věcný celek, a dále bod C3 a následně bod C7.

Paní předsedající, prosím, zda byste nechala schválit tuto proceduru. Ona není úplně jednoduchá, ale doufám, že se nám podaří ji zvládnout. Snažila jsem se vyhovět těm, kteří chtěli své body předřadit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP