(13.10 hodin)
Poslankyně Dagmar Navrátilová: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové. Nebudu opakovat veškerá fakta, která byla vyjádřena mými předřečníky. Ráda bych sdělila jediné. Z několika vystoupení pana senátora Chládka jsem nabyla dojmu, že jeho cílem je kritika všech kroků ministra školství. Kritika je potřebná, ovšem aby k něčemu skutečně posloužila, měla by být doprovázena racionálními protinávrhy. Těch jsme se bohužel od pana senátora nedočkali.
Studenti i pedagogové jsou léta připravováni na skutečnost, že bude spuštěna státní maturita. Několikrát byla již odložena a nastal čas postavit se tomuto faktu čelem. Každá změna bývá doprovázena omyly a chybnými kroky. Pokud nebude tento projekt spuštěn, nebudeme mít ani šanci jednotlivé nedostatky eliminovat. Dovolme tedy, prosím, konečně nastartovat proces k postupné nápravě našeho školství a neodkládejme dále realizaci státních maturit.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Navrátilové. Zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. Pokud tomu tak není, končím obecnou rozpravu. Podle záznamů, které tady mám, byl předložen několikrát návrh na zamítnutí. O tomto návrhu budeme nyní rozhodovat. Ale ještě předtím se hlásí pan senátor Marcel Chládek a má možnost samozřejmě vystoupit se závěrečným slovem po této části rozpravy. Prosím tedy, pane senátore, máte slovo.
Senátor Marcel Chládek: Děkuji, paní předsedající. Já jsem si podrobně psal jednotlivé poznámky. Vzhledem k tomu, že některá vystoupení byla jak přes kopírák, tak jsem si i chvíli četl. Zaujal mě takový jeden článek, chvílemi jsem měl takový dojem, že náš stát stojí a padá se státní maturitou. A pak mě překvapil článek, který tuším vyšel v nějakém sobotním magazínu, kde se popisuje, že bohatí a slavní a jde to i bez maturity. Neříkám, že je správné, že člověk nemá maturitu, ale říkám, že to je pouze podpůrný prostředek. Řada vystoupení, která jsem tady slyšel, potvrdila moji domněnku, že to má být jakýsi bič, že to má být jakýmsi účelem, jak znepříjemnit studentům život. Jestli budu moci, tak se vyjádřím k několika vystoupením, která tady proběhla.
Paní zpravodajka hovořila o tom, a hovořil o tom i pan ministr, že děti se začaly konečně učit. To je pro mě novinka, nikdy předtím se totiž k maturitě asi neučily. Nikdy předtím se nikdo nepřipravoval k maturitě. Bylo tady několikrát hovořeno o tom, že řada studentů už proti státním maturitám neprotestuje. Já vám řeknu důvod. Řada studentů mě oslovila s tím: nechte tuto podobu státní maturity, protože je tak jednoduchá a triviální, že se na ni ani nemusíme učit, protože ta nižší úroveň ověřuje znalosti ze 7. a 9. třídy základní školy, takže takovouto maturitu chceme.
Hovořilo se tady hodně o mém návrhu, kolik má chyb. Když řeknu chybu současné připravované verze - tak je to maličkost. Tam lítají stamiliony - je to maličkost. Je tam napsáno, že jsou špatné testy - to je maličkost. Jsou testy, na které jsou správné ne jedna, ale několik odpovědí a studenti musí přemýšlet, která odpověď byla myšlena tím, kdo ji tvořil - to je maličkost. A pak se hovoří o tom, když to shrnu do jedné věty, že v mém návrhu není napsáno, že když v průběhu maturity se student bude chtít jít s odpuštěním vyčurat, že to není v zákoně. Já si nemyslím, že od toho je zákon, a souhlasím naprosto s panem poslancem Bartošem, že školský zákon je nedokonalý a samozřejmě novela školského zákona, připouštím, také není dokonalá. Protože když máte nedokonalý zákon, nemůžete ho nějakou jednou novelou změnit v dokonalý.
Naprosto souhlasím i s tím, a tuším a doufám, že stále ještě dělá poradce u pana ministra Václav Klaus mladší, který hovořil o tom, že školský zákon sníží, vyškrtá nesmysly, které tam jsou, a že bude mít 32 stran. Já s tím naprosto souhlasím.
Řada vystoupení, v podstatě i vystoupení paní zpravodajky, vycházela ze stanoviska Ministerstva školství, které jsme měli my všichni a kterého v podstatě řečníkem v Senátu byl i pan Bratský. Žádná argumentace MŠMT v podstatě nepřesvědčila jediného senátora.
Tady se hovořilo o tom, že současná podoba je dokonalá. Já vám řeknu zase jeden příběh. Byl jsem na nějaké diskusi, kde byli studenti, a tam se jedna studentka zeptala zástupce CERMATu, jak bude zkoušku z anglického jazyka vykonávat student, který je hluchý. A říká: on nebude moci dělat poslech, co bude dělat místo toho. On řekl: když je hluchý, tak nebude dělat poslech a nebude dělat nic. Takže taková je příprava zkoušky, kdy v podstatě jeden student vykonává o jednu zkoušku více a druhý o jednu méně.
Bylo tady hovořeno, že jsem se zaměřil na testy. Dobře, řeknu vám jiný příběh. Konkrétně písemná zkouška z českého jazyka. Je tam jasně konstatováno v pokynech pro učitele: nehodnoťte originalitu práce. Takovou maturitu my chceme. Takovou chcete podpořit.
Hovořil tady na začátku pan ministr Dobeš o tom, že to není opětovaný vztah mezi námi. Já to spíše myslel z toho lidského hlediska, ale pravděpodobně pan ministr to myslel z nějakého jiného. Chci mu prostřednictvím paní předsedající říci, že pokud bych měl jít s někým na soukromé kafe, tak si určitě nevyberu pana ministra, ale raději půjdu s některou z paní poslankyň. Když jsem si přečetl, jak pan ministr hovoří o tom, a myslel jsem některou z dam přede mnou před řečnictvem, a pan ministr tady i píše, že státní maturita bude sexy, my si v tom nebudeme rozumět, protože moje představa o sexu je úplně odlišná.
Co tady hovořila paní poslankyně Semelová, že jsem demagog. K tomu já se nebudu vyjadřovat, protože od této paní poslankyně to považuji za kompliment.
Hovořilo se tady o termínu. Já jsem několikrát zdůraznil, že jsem svůj návrh podal v létě, když jsem viděl, že řada poslanců a nyní třeba i pan premiér, kteří hovořili, že zruší státní maturitu, najednou obrátili, z toho důvodu jsem svůj návrh předložil v Senátu. Jaké bylo pro mě překvapení, že najednou řada lidí obrátila. Ale pravděpodobně k tomu měli své důvody.
Pan poslanec Bartoš hovořil také o tom, že studenti neprotestují a školská veřejnost také ne. Ono je tam několik důvodů. Oni stále ještě protestují, ale už to není v té podobě demonstrací, nicméně u studentů je důvod jednoduchý. Opakuji znovu, že řada studentů mi řekla, že to je tak jednoduchá verze, že pro ně je to mnohem přijatelnější. Já bych chtěl upozornit na to, a také řada vystupujících na to upozornila, že díky tomu, že tento návrh, respektive celá státní maturita se připravovala dlouho, tak za tu dobu v zahraničí získali zkušenosti, například i ve Velké Británii, že tato podoba plošného testování není úspěšná a že nevede ke zvýšení úrovně školství, ba naopak. Proto řada těchto zahraničních států od toho upouští.
Dále bych se chtěl vyjádřit k nechci říci přímo bludu, ale omylu, že jsme takovým ostrůvkem, který když nebude mít státní maturitu, tak bude jediný v Evropě. Není to pravda. Tuto podobu státní maturity mají pouze tři státy v Evropě. ******