(12.50 hodin)
(pokračuje Bartoš)
Důvod číslo 4. Realizace je příliš nákladná. Důvodem je především okolnost - a to chci říci - že o projektu se planě diskutuje už více než deset let. Podobu, kterou kodifikoval původní zákon, nebylo možné pro zmatečnost realizovat a další významné prodražení znamená naštěstí - naštěstí - nerealizovaný pokus ministra Lišky a jím instalovaného vedení Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělávání.
Důvod 5. Pilotní ověření vykázalo určité chyby. No, to je pravda. Ale právě proto, aby se ověřil celý logistický model, se generální zkouška maturit prováděla. Dílčí chyby a jejich příčiny byly analyzovány a já jsem přesvědčen, že zásadní kolaps a zásadní problémy v té logistické stránce nehrozí.
A důvod číslo 6. Velké procento budoucích maturantů v generálce neuspělo. No, to je spíše argument pro vykonání maturit a nastavení jisté nepodkročitelné náročnosti maturitního studia.
Základní poznámky k návrhu tohoto zákona, které bych rád ještě uvedl:
Návrh z nějakého důvodu principiálně odmítá něco, co původně prosadila v této Sněmovně Česká strana sociálně demokratická. Pro současnou podobu provedení společné části maturitní zkoušky se v minulosti jednomyslně vyslovil školský výbor, a to včetně poslanců za ČSSD. Navrhovatel tedy odmítá něco, co prosadili jeho straničtí kolegové.
Autor návrhu sice říká, co nechce, na to samozřejmě má právo jako zákonodárce, ale nic nenaznačuje, jak to má být děláno jinak, s jakými efekty a v jakých dílčích termínech chce problematiku řešit. Základní motivací podání návrhu, podle mého názoru, je populismus, byť se mi to neříká jednoduše, ale tak to v konečném důsledku vypadá.
A případná realizace návrhu může mít jen následující důsledky:
Za prvé. Dosud vynaložené náklady budou zmařeny, a mluvila o tom moje předřečnice, pokud by měl být projekt realizován za několik let, navíc jinak, mohou být nakonec náklady dvojnásobkem dnešní kritizované výše. Dnešní stav, kdy maturitu může s jistou nadsázkou získat každý, kdo se umí podepsat a umí počítat do sta, se nejen nezmění, ale zhorší se. Maturita jako certifikát označující jistou kvalitu pak podle mého názoru ztratí význam.
A pozor, a to je podle mého názoru, velmi podstatná věc, kterou zmiňovala už paní kolegyně Bohdalová: Pokud by byl přes veškeré výhrady návrh přijat, v podstatě zruší institut maturity jako takové. Tedy nejen její společné části, ale nejspíše by to znamenalo, že bude zrušena i maturita v té podobě, v jaké ji známe doposud. Jsem přesvědčen, že to určitě nebyl záměr navrhovatele.
Z uvedených důvodů bych tedy doporučil a připojil se k dalším předřečníkům - navrhuji tento návrh zákona zamítnout. Děkuji za pozornost. (Potlesk zprava.)
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. A než dám prostor pro další písemnou přihlášku pana poslance Ohlídala, je zde s faktickou pan poslanec Rath. Prosím. Ano, i na pana poslance Paroubka dojde.
Poslanec David Rath: Dámy a pánové, jak tady sleduji dnešní rozpravu, musím říci, že jsem trochu na rozpacích, protože stále mám v živé paměti dnešního premiéra Petra Nečase před pár měsíci, před parlamentními volbami, kdy stál a hřímal a říkal, že ODS udělá všechno pro to, aby státní maturity nebyly a byly zrušeny. To byl jeho jasný slib před volbami. A teď tady vystupují poslanci ODS a mají úplně jiné stanovisko. Tak by mě zajímalo, jestli to byl soukromý názor pana Nečase, který jen tak řekl. A řekl ho shodou okolností jako předvolební slib Občanské demokratické strany veřejnosti. On tady bohužel dnes pan premiér není, aby mohl říci, jak ten svůj slib tehdy myslel. Já myslím, že je dobře, aby veřejnost si toto dobře zapamatovala - jak se dávají sliby před volbami a jak vypadá jejich realizace za pár měsíců. Myslím, že to je pěkný příklad.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Dále vystoupí pan poslanec Ohlídal. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ivan Ohlídal: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážené dámy, vážení pánové, české školství a především podle mého názoru střední školství v České republice je opravdu nemocné, jak říká pan ministr. Já bych možná řekl, že je dokonce v úpadku. Tento trend je samozřejmě nutné zastavit a obrátit. Nemůže se stávat, a to bohužel na vysokých školách pozorujeme, aby maturanti, dokonce z gymnázií, měli zásadní neznalosti, které jsou někdy až doslova tristní. Bohužel, vnímání této skutečnosti je často velmi zjednodušené. A právě názor, že státní maturita může být tím jediným a všespásným prostředkem pro zlepšení situace v našem školství, je, myslím, v podstatě mylný.
Maturita sama o sobě v této formě nic nezlepší, dokud nebude spojena s dalšími významnými opatřením v našem regionálním školství, především pochopitelně ve středním školství. Pokud bude existovat situace, že střední školy budou naplněny zčásti, v průměru to v některých krajích vychází dokonce kolem 60 %, tak samozřejmě nelze očekávat jiný trend než úpadek vzdělávacího procesu na těchto středních školách, protože až doposud jsou ředitelé těchto škol zainteresováni na tom, aby zůstalo co nejvíce studentů, co nejvíce žáků na těch středních školách, protože dostávají peníze z ministerstva právě na počet studentů a žáků.
Pan ministr chce tuto situaci změnit, chce zavést kritéria kvality do hodnocení činnosti škol a do financování těchto středních škol, ale doposud tomu tak není a uvidíme, jestli se mu to podaří. To znamená: Pokud skutečně se to panu ministrovi nepodaří, je jasné, že ten trend kvůli této skutečnosti, ten negativní trend, se nepodaří zastavit.
V každém případě tedy bude nutné případné schválení státní maturity spojit s optimalizací středních škol, protože špatně se zavádí hodnocení kvality středních škol do financování, když prostě chybějí žáci a studenti. Takže nezbytná je i optimalizace. Některé kraje již k optimalizaci přistoupily, některé ne. Ovšem kraje mohou optimalizovat jenom školy krajské, jejichž jsou zřizovateli. Nemohou ovlivnit existenci a změny ve struktuře soukromých středních škol.
A právě zde mně chybí názor pana ministra, jak to bude právě s optimalizací soukromých středních škol, protože se ukazuje - a generální zkouška státní maturity to dokonce potvrzuje - že úroveň vzdělanosti studentů na soukromých středních školách je nižší než na školách krajských. Takže pokud by se prováděla optimalizace jenom u krajských středních škol, tak by to bylo naprosto nedostatečné. A nestačí jenom říci nebo slíbit ze strany ministerstva, že už nebudou zřizovány nové soukromé střední školy, nýbrž je nutno říci, jakým způsobem bude provedena optimalizace těchto soukromých středních škol. To nám pan ministr školství Dobeš ještě dluží.
Samozřejmě, na úpadku středního školství se podepsaly i jiné faktory, například přehnaná liberalizace výuky na středních školách. Ta většinou vedla ve spojitosti s argumentem nebo s faktorem nedostatku studentů na středních školách k tomu, že nároky na studenty se permanentně snižují. ***