(15.10 hodin)
(pokračuje Heger)

S těmito prohlášeními a dalšími reformními kroky vystupujeme jako s veřejným příslibem. Doufáme, že většina lékařů, kteří protestují (předsedající upozorňuje na čas), svůj protest stáhnou.

Děkuji. A já si dovolím jenom doplnit, že pokud nedojde na moji poslední interpelaci pana poslance Klučky, doplním osobně.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Pan poslanec Klučka se hlásí ještě o doplnění.

 

Poslanec Václav Klučka: Pane ministře, já bych jinak nedoplňoval, ale chci využít této možnosti, abyste ve dvou minutách mohl něco říct ještě k té druhé části otázky týkající se epidemie prasečí chřipky a dnes už dvou lidských životů v Moravskoslezském kraji. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak ještě tu chřipku, pane ministře.

 

Ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger Vzhledem k tomu, že pan předsedající dovolí, abych se odchýlil od tématu první interpelace, budu konstatovat, že celková nemocnost akutních respiračních infekcí je v minulém týdnu 1 700 případů na 100 000 obyvatel, čili dochází ke zvýšení o 16 %, o čemž epidemiologové hovoří jako o začátku chřipkové epidemie. Stoupá počet laboratorně potvrzených případů chřipky a převažuje A subtyp H1N1, sporadicky se vyskytuje i chřipka B jiného typu. K dnešnímu dni bylo evidováno 38 případů té tzv. prasečí chřipky se závažným průběhem, která si vyžádala intenzivní léčbu. Z uvedeného počtu nemocných došlo v pěti případech k úmrtí. Podobně v našem okolí v západní Evropě je chřipka ve stadiu plošné epidemie.

Musím konstatovat, že ta chřipka je opravdu rizikovou záležitostí, že procento vážných plicních komplikací je vyšší než u běžných typů chřipky a že situace je tak trochu zhoršená diskusemi v minulém roce okolo chřipkové epidemie, kdy se vyvolala averze v populaci k očkování. Očkování jsou připravena, ale proočkovanost v tomto roce je minimální.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkujeme aspoň za tuto zprávu. Končím interpelaci na ministra. Další interpelující je pan poslanec Jaroslav Vandas, interpelovat bude ministra Radka Johna.

Pak jen upozorňuji, že bude vystupovat Jiří Paroubek, který má v úmyslu interpelovat ministra Víta Bártu, který, doufám, že se ještě objeví do té doby, protože ho mezi omluvenými nemám.

Prosím, pan poslanec Vandas má slovo nyní.

 

Poslanec Jaroslav Vandas: Vážený pane ministře, v posledním období se staly středem pozornosti našich médií pirátské skutky některých řidičů. Přitom každý z nás, kdo se pohybuje po dálnicích nebo rychlostních komunikacích, ví, že se jedná o úplně běžný jev. Každý, kdo se snaží striktně dodržovat zákonná ustanovení v oblasti dopravy, ví, že takové jednání dohání určitou skupinu řidičů do stavu šílenství. Zkuste například, pane ministře, vyjet na některou rychlostní komunikaci a při předjíždění kamionů dodržovat maximální povolenou rychlost - výsledek uvidíte sám.

Přitom řešení celého problému je úplně jednoduché a vejde se do jednoho slova, a to je vrtulník. Mně připadá, že za námitkami o nákladnosti řešení je vědomí téměř stoprocentní účinnosti této metody.

Kde najít prostředky? Například nekupovat zbytečně drahá auta, jako je Volswagen Passat. Účinnost a rozsah dokumentace přestupků auto - vrtulník je nesrovnatelná. Policie nám to předvedla na ČT1, myslím, že to bylo 18. 1. Stačí si najít v archivu hlavní zprávy a na vlastní oči se přesvědčit, jak jednoduše se z vrtulníku dokumentují hrubé dopravní přestupky.

Další zdroj prostředků je zrušení akcí, jejichž cílem není v žádném případě zvýšení bezpečnosti, ale pouze šikana řidičů. Každý ví, o čem mluvím. Ti v drahých autech lékárničku určitě mají. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji také. Odpoví pan ministr John. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Radek John: Opravdu jste mě pobavil tím, že si mám zkusit vyjet na ulici, na silnici, na dálnici. Já najezdím ročně 80 tis. km, do loňska jako řidič. A myslím si, že moje zkušenosti jsou stejně drastické jako vaše.

Já samozřejmě uznávám, že letecká záchranná služba je velmi účinná, a proto vás musím uklidnit, že nebude omezena v tomto roce navzdory dramatickému seškrtání rozpočtu resortu Ministerstva vnitra. Konkrétní čísla: V roce 2009 byla letecká služba nasazena celkem v 577 případech, v roce 2010 ve 445 případech, to znamená každý den minimálně jednou a některé dny dvakrát. Pro letošní rok se počítá s jejím plnohodnotným zapojením a přes úsporný rozpočet bude standard výkonu této služby zcela zachován. Letecká služba má dostatek finančních prostředků pro výkon své služby včetně provádění letů v rámci dopravně bezpečnostních akcí. To je jedna věc.

Druhá věc. Já bych se velmi bránil tomu, že passaty jsou neúčinné. Ony byly neúčinné proto, že na ně nebyl benzin. Nám se povedlo vyjednat už na konci minulého roku, že policie dostala 9 mil. korun speciálně na benzin do těchto passatů, takže ať každý pirát silnic si je vědom - passaty jezdí víc než 12 hodin denně a mají na provoz do konce roku zcela zabezpečen. Dřív to bylo tak, protože passaty byly relativně drahé, že když passat naboural, tak policie nespěchala s jeho opravou, protože ona uspořila, protože neměla peníze. Dnes je má. Takže my budeme kombinovat samozřejmě i passaty i leteckou dopravu.

A tam je ještě další významný problém. Když letecká služba zadokumentuje přestupek zahraničního řidiče, ona ho nedožene, on ho musí zastavit, ten passat, a zkusit od něj vybrat peníze. Jakmile nám řidič ujede za hranice, veškerý vrtulník nám není nic platný. Ale budeme to kombinovat.

Bezpečnost není ohrožena. Jedna z priorit tohoto roku je vlastně tažení proti silničním pirátům. Bude to dělat zejména středočeská policie, kde ti piráti, když vyjedou z Prahy, na to dupnou. Středočeská policie má nově 90 kamer, které jde používat i na dokumentování pirátských skutků. A stejně jako se loni povedlo, že jsme měli nejnižší počet mrtvých, tak já věřím, že i letos tento příznivý trend zůstane.

I proto mimochodem v silničním zákoně, který zítra budeme projednávat, podporujeme novely pana Humla, které zní: Zachovat trestání řidičů za alkohol stejně, jako bylo, žádné změkčení, a za druhé odstranit cedule o měření rychlosti, protože ve chvíli, kdy vás cedule varuje - a teď 500 metrů budeme měřit rychlost, a pak si zase, kluci piráti, jeďte, jak chcete, tak to ztrácí smysl.

Čili budeme postupovat velmi tvrdě a nasadíme všechny prostředky. A já doufám, že na začátku příštího roku tady budu stát a oznamovat, že počet mrtvých na silnicích se snížil. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec chce použít ještě doplňující otázku. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jaroslav Vandas: To není ani tak otázka, ale chtěl jsem jenom, pane ministře, přesto se přimluvit za daleko masívnější nasazení této metody, protože si myslím, že výsledky by byly daleko efektivnější. A vy, pane ministře, často mluvíte o chytání velkých ryb. A já si myslím, že takovýmto způsobem byste těch velkých ryb za to dopoledne měl opravdu hodně. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Pan ministr bude ještě reagovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP