(9.50 hodin)
(pokračuje Langšádlová)
Na půdě Evropské unie byly v souvislosti s globální finanční krizí zjištěny nedostatky v oblasti systému dohledu nad finančními trhy jak na úrovni integrovaných a vzájemně propojených evropských finančních trhů, tak na úrovni státní. Tato zjištění podrobně zkoumala expertní skupina, jejíž výstupy byly zhmotněny v Larosièrově zprávě, která se stala podkladem pro vypracování tzv. dohledového balíčku upravujícího stávající evropský systém dohledu nad finančními trhy.
Česká národní banka je určena jako národní dohledový orgán, jak bylo zmíněno, a je zároveň součástí evropského systému orgánů dohledu, systému dvoupilířové struktury vzniklého na základě dohledového balíčku zahrnujícího Evropskou radu pro systémová rizika a vedle národních orgánů dohledu tři nově vzniklé evropské orgány dohledu na oblast bankovnictví, pojišťovnictví a finančních trhů.
Adaptace do českého právního řádu bude provedena právě doplněním nového § 2a, který bude doplněn ve znění: "Česká národní banka je součástí evropského systému dohledu nad finančními trhy a spolupracuje s Evropskou radou pro systémová rizika a evropskými orgány dohledu nad finančními trhy."
Zmíněné úpravy nevyvolávají dopady na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty ani na podnikatelské prostředí v České republice.
Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky i s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána, i právem Evropské unie.
V návaznosti na stanovené lhůty si dovoluji doporučit přijetí předloženého návrhu již v prvním čtení ve smyslu § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji také. Otevírám obecnou rozpravu k tomuto bodu. Prosím, pan poslanec Braný.
Poslanec Petr Braný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, pane ministře financí, já v žádném případě nechci hatit toto dobré úsilí udělat ještě větší pořádek. Ale přece jen bych připomněl ctěné Sněmovně, že teď se tu hovoří o tom, co Česká národní banka bude v tomto systému všechno plnit, nebo už začala plnit od 1. 1. Víte, v roce 2008, 2009 se Česká národní banka vehementně tomuto systému bránila. Já uvedu jen některé důvody.
První byl, že jde o snahu oslabit pravomoc národních dohledů. (Čte:)"Centrálním bankám a národním dohledům musí zůstat nezávislost v rozhodování o otázkách finanční stability." A teď je to dál rozvedeno, co Evropský výbor pro systémová rizika dělá a jak to zasahuje do národní suverenity.
Druhý důvod je myslím ještě podstatnější, proč se Česká národní banka bránila novému evropskému systému tří orgánů dohledu: "Nelze bez zásadních změn zákonů přesunout část pravomocí z národních dohledů na evropské instituce a přitom ponechat plnou odpovědnost na národních dohledových orgánech." Jinými slovy, evropský dohledový orgán rozhodne, ale případné finanční dopady uhradí příslušný členský stát Evropské unie. A zas bych to mohl rozvádět, je to obsáhlejší zdůvodnění, proč tyto věci dávala do diskuse národní banka a rozporovala.
V neposlední řadě upozornila na neřešení problémů způsobených roztříštěností dohledových orgánů v jednotlivých zemích. Řada národních dohledů je organizována většinově podle sektorů. V Česku je dozor nad finančním trhem sjednocen pod Českou národní bankou - a pamatujete si, co jste tu byli v té době - od dubna 2006. Další důvod byl, že tento systém neřeší příčiny vzniku současné finanční krize. A pak tam byly ještě některé další důvody.
A co je pikantní, když se vrátím ke schválení tohoto materiálu, využilo se Lisabonské smlouvy. A povím v čem. Jednotlivé části reformy v této oblasti se prosazovaly různým způsobem. Tam, kde se všechny státy Evropské unie shodly - vznik Evropského výboru pro systémová rizika, proti kterému nebyly větší námitky - byla zvolena cesta jeho schválení všemi členskými státy Evropské unie jednomyslně. Ke schválení zmíněných nových tří evropských dohledových orgánů byla ovšem zvolena cesta souhlasu kvalifikované většiny členských států EU, a to s odůvodněním, že se jedná o harmonizaci vnitřního trhu, a není tedy třeba vyžadovat jednomyslný souhlas. A tak se Česká republika stala součástí něčeho, co v té době vůbec nechtěla.
A teď k tomu, co musíme plnit, jenom abyste věděli. Vláda to odůvodňuje podle § 90 - s čímž nesouhlasím a řeknu i důvod - že je třeba, aby to platilo od 1. 1. a pracuje se na tom. Ano, ale evropská nařízení bylo vyhlášena v Úředním věstníku Evropské unie dne 15. prosince 2010 s účinností od 16. prosince 2010 a vstoupila v platnost tím, že Česká národní rada (banka?) se zúčastnila těch prací, a u nás to má platit, nebo platí, od 1. 1. 2011. Tady vidíte, že co jsme nechtěli, nevím, jakým procentem většinově nechtěli, to máme a ještě realizace z hlediska vyhlášení věstníku atd., takže myslím, že teď se akorát tak dokončily překlady, a my už tady na tom pracujeme. Já tomu rozumím, že jsou někteří informovanější a závazky běží, ale tady se jen ukazuje, jak to běží mnohdy mimo nás, národní parlament, tak to někteří z nás v minulosti chtěli a k tomu jsme se v Evropské unii zavázali. Takže já si myslím, že to překotné snažení a úderničení je zbytečné a měli bychom i tady postupovat s rozvahou a vydiskutovat si zejména to, co bylo v letech 2008-2009 velkým problémem a bylo tady od nás odbornou institucí, jako Česká národní banka, v podstatě odmítáno.
Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Ptám se, kdo dál do obecné rozpravy. Není žádný další přihlášený do obecné rozpravy. Pak bychom mohli obecnou rozpravu ukončit, pokud nebude nikdo reagovat na vystoupení pana poslance Braného, ani předkladatel, ani navrhovatel. (Není zájem.) Tak bychom měli rozhodnout podle § 90 o tom, jestli budeme pokračovat v projednávání tohoto návrhu. Já bych přednesl návrh usnesení, kterým o dalším pokračování rozhodneme.
Návrh usnesení zní takto: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 234 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přijmout tento návrh usnesení, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 38. Přihlášeno je 174. Pro hlasovalo 116, proti 13. Návrh usnesení byl přijat.
Zahajuji v tom případě podrobnou rozpravu. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy. Nikdo se nehlásí do podrobné rozpravy. V tom případě i podrobnou rozpravu můžeme ukončit, a pokud už ani navrhovatel, ani zpravodajka nemají zájem o vystoupení, tak bychom mohli přikročit k hlasování o celém návrhu zákona.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon číslo 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 234, ve znění schválených úprav."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh usnesení, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 39. Přihlášeno je 174. Pro hlasovalo 142, proti 4. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji předkladatelům a můžeme ukončit projednávání tohoto bodu.***