(16.50 hodin)
Poslanec Jaroslav Lobkowicz: Vážení páni ministři, vážené kolegyně, vážení kolegové, již loni v létě se na mě obrátilo několik akreditovaných techniků s prosbou o změnu, malou změnu zákona. Před 14 dny jsem byl pozván též organizací ČKAIT, tzn. Českou komorou akreditovaných inženýrů a techniků. Ti měli podobný návrh na změnu zákona a já jsem slíbil, že to zde načtu. Jedná se o malou změnu, a sice o to, aby i technik, akreditovaný technik, mohl pracovat již při územním rozhodnutí. Všechny další činnosti může do dneška dělat.
Pozměňovací návrh jsem nechal rozmnožit a každý ho má na lavici. Hlásím se k němu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. To je také do podrobné rozpravy. Ptám se, kdo dále ještě vystoupí v podrobné rozpravě. Ano, prosím ještě pana... Prosím. Prosím, slovo má pan poslanec Látka.
Poslanec Jan Látka: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Rád bych vystoupil na podporu pozměňovacího návrhu kolegy Votavy. Oba jsme byli přítomni jednání komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě a já bych doplnil spíše obecnou část. Jsou to hlavní principy navrhované právní úpravy.
Cílem navržené novely je vytvoření předpokladů pro hospodárné využívání odborných znalostí osob při výkonu vybraných činností ve výstavbě. V rámci novely zákona č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie, provedené zákonem č. 189/2008 Sb., s účinností od 1. 7. 2007 byl novelizován i zákon č. 360/1992 Sb. Novelou zákona č. 18/2004 Sb. byla do českého právního řádu transponována řada směrnic Evropské unie týkajících se odborných kvalifikačních podmínek a předpokladů pro volný pohyb osob na jednotném trhu. Novelizace se dotýká pasáží upravujících podmínky pro vstup a samostatný výkon profese občany jiných států Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru.
V praxi se ukázalo jako kontraproduktivní vyžadování více odborností na jedné stavbě, ačkoliv často jde o odbornosti a činnosti příbuzné a vzdělání autorizované osoby v sobě již tyto odbornosti zahrnuje. Navržené řešení je plně v souladu s § 159 odst. 2 stavebního zákona, podle kterého projektant odpovídá za celkové řešení projektové dokumentace. Je žádoucí, aby například projektant v oboru dopravní stavby byl oprávněn zpracovat i projektovou dokumentaci vodního díla - kanalizace, vodovody - které se řeší spolu s dopravní stavbou a spolu s ní je i realizováno. Navrženým řešením nebude nijak dotčen zájem na odborném zpracování projektové dokumentace. Přijetím navržené úpravy budou dány i větší předpoklady vytváření pracovních týmů podle individuálního zaměření jednotlivých na projektu zúčastněných osob, byť se stejnou odbornou způsobilostí. Odstraní se rozdělování projektů na jednotlivé části podle oborů, které musí být projektantem následně slučovány do jednoho celku.
Dalším zdůvodněním oprávnění změny oboru je nová klasifikace akademických činností, kterou Český statistický úřad nahradil od 1. 1. 2008 stávající odvětvovou klasifikaci ekonomických činností. Statistiky, které vzniknou za použití kvalifikací NACE, lze srovnávat po celé Evropské unii a nižší míru podrobnosti lze srovnávat i se světovými statistikami. Používání NACE je povinné pro všechny členské státy Evropské unie. Přijetím předkládaného návrhu novely budou odstraněny nesrovnalosti mezi národní a evropskou terminologií, oborové značení bude v souladu s evropským právem a tradicí.
Soulad navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České republiky a mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, a s právem Evropské unie. Předkládaný návrh je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, zejména v souladu se zajištěnou ochranou práv na svobodu, svobodnou volbu povolání, článek 26 LZPS, za podmínek a omezení vyplývajících z platných zákonů. Navrhovanou novelou se dovršuje proces implementace směrnic Rady ze dne 10. června 1985 a směrnice Rady 99 ze dne 7. června 1999, o vzájemném uznávání formální kvalifikace.
Předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované právní úpravy na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty, na podnikatelské prostředí České republiky, sociální dopady a dopady na životní prostředí. Navrhovaná novela nemá dopad na státní ani jiné veřejné rozpočty ani žádné jiné negativní dopady na podnikatelské prostředí, sociální dopady nebo dopady na životní prostředí.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak. To bylo také vystoupení v podrobné rozpravě. Ptám se, jestli ještě někdo další do podrobné. Pokud ne, mohli bychom podrobnou ukončit. A pokud nemá nic ministr nebo zpravodaj, tak zřejmě... Nic. Prosím, pan ministr Jankovský by vystoupil. Prosím, máte slovo.
Ministr pro místní rozvoj ČR Kamil Jankovský Jenom v krátkosti. Dvě reakce na pozměňovací návrhy. Ani první, ani druhý pozměňovací návrh nemůžeme akceptovat. U druhého pozměňovacího návrhu se domnívám, že není možné akceptovat, že dokumentaci pro územní rozhodnutí i velkých, například bytových sídlišť posuneme na úroveň autorizovaných techniků, to znamená středoškoláků. Domnívám se, že v těchto případech by měla být kvalifikace nějakým způsobem odstupňována. A rovněž první návrh, který - nezlobte se - vidím v tuto chvíli před sebou poprvé, nemohu akceptovat.
Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. A to bylo asi poslední slovo k tomuto bodu. Můžeme ukončit projednávání druhého čtení. Děkuji. Končím tedy tento bod.
Tím jsme zřejmě ukončili druhá čtení, protože čtvrtý bod už je prvé čtení. Bohužel nemám příznivé informace, co se týče našeho hlasovacího systému, ale budeme tedy muset fungovat v tom režimu, který je k mání.
Otevřeme tedy bod
35.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 85/1996 Sb.,
o advokacii, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 216/ - prvé čtení
Z pověření vlády by tento návrh měl uvést ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Prosím pana ministra, aby řekl úvodní slovo.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych velmi stručně uvedl tento návrh novely zákona o advokacii. Mé slovo opravdu bude velmi stručné, protože se jedná o dílčí novelu, která reaguje na potřeby advokátního stavu při aplikaci tohoto právního předpisu.
Dovolil bych si zmínit dvě věci, které jsou velmi důležité. První věc se týká velkého projektu advokátní komory, která chce zavést svým jednotlivým členům elektronické identifikační průkazy. A právě proto, aby tyto elektronické identifikační průkazy mohly v praxi fungovat a mohly být zavedeny, novelizuje se a doplňuje zákon o advokacii. Upravují se tam některé konkrétní situace, které mohou nastat u držitelů tohoto průkazu. Například se dovyřeší povinnost advokáta vrátit takovýto identifikační průkaz po vyškrtnutí ze seznamu advokátů.
Za druhou klíčovou věc, která je v této novele upravena, bych si pak dovolil označit revizi nebo úpravy v oblasti kárného řízení proti advokátům, kdy se nově konstituuje pravomoc nového orgánu České advokátní komory, v tomto případě odvolací kárné komise, která je odvolacím orgánem v rámci kárného řízení u advokátů.
Dámy a pánové, já vás prosím o podporu tohoto návrhu, který opravdu spíše zpřesňuje již platnou právní úpravu a bude moci tedy docílit toho, aby zákon mohl reagovat na novou situaci, zvláště v oblasti oněch identifikačních průkazů. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Prosím tedy, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Stanislav Polčák. ***