(18.10 hodin)
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Nikoho přihlášeného nevidím, končím podrobnou rozpravu.
Chci se zeptat, jestli chce mít závěrečné slovo ještě pan ministr? Je tomu tak. Prosím, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Vít Bárta Dámy a pánové, pečlivě jsem si dělal poznámky. Přiznávám, že když tady byla často řeč o zácpách, nebyl jsem si jist, zda je řeč o zácpě, či o opaku zácpy. Ale nebudu se tady pouštět do hlubokých emocí.
Nicméně jednu poznámku k zácpě a k jejímu opaku musím směřovat k úvaze, která tady zazněla hodně zleva. A abych nemusel prostřednictvím předsedající žádat o vzkazy, zůstanu o obecného sdělení, že zde došlo zde k nepravdivé informaci, která je mi vkládána do úst. Já jsem neřekl, že je důležitější R6 než 1/11. Já jsem řekl, že mimo 1/11 je po České republice řada dalších významných komunikací, jako například R6, které stojí za pozornost a o kterých je zásadní téma, co je důležitější stavbou. Chápu, že vyjádření bylo relativně složitější, takže ne každý stihl zavnímat podstatu sdělení. Když to řeknu velmi lapidárně, chtěl jsem tím říci, že je tady i jiná stavba než 1/11, která je podstatná. Nic víc.
Nicméně já to nyní vezmu jedno za druhým tak, jak to tady zaznělo.
Ano, Státní fond dopravní infrastruktury, tak jak jsem řekl na začátku, má nejnižší rozpočet za dlouhá léta. A děkuji každému, kdo na hospodářském výboru zvedl ruku pro tento rozpočet, že měl odvahu přijmout zodpovědnost za nelehké rozhodnutí. Přesto jsem přesvědčen o tom, že je to rozhodnutí zodpovědné.
My jsme dlouhou dobu na vládě diskutovali, my jsme dlouhou dobu na K9 diskutovali, diskutovali jsme v mnoha formátech, kde ještě vzít, kde pro příští rok ještě sáhnout jiným mým kolegům ve vládě na jejich rozpočty, aby bylo na výstavbu českých dálnic a silnic. Já jako člen vlády říkám, že nevím o místě v jiném rozpočtu, v jiném resortu, kde pro příští rok bych měl odvahu přijít a říct: prosím, dejte mi ty peníze a pojďme je dát do Státního fondu dopravní infrastruktury.
A z druhé strany, jestliže tady někdo volá po zvyšování daní, ze kterých bychom mohli platit dálnice, tak promiňte, ale já velmi dobře vnímám to, že na důchodovém účtu České republiky je minus 35 mld. A všichni víme, že pokud zde mají býti slušné důchody, tak to je to místo, kde je zapotřebí zvedat daně. Jinými slovy řečeno, na dálnice a silnice si musíme vydělat. Na dálnice a silnice musíme zvednout příjmy státního rozpočtu, ale až potom - až potom, co vyřešíme důchodovou a zdravotní reformu. Ne dřív. Ne dřív!
Zaznělo tady, jestli hledáme na Ministerstvu dopravy dostatečně úsporná řešení. Provozní rozpočet Ředitelství silnic a dálnic pro příští rok je seškrtá o 50 %, poradenské smlouvy, právní služby, marketing. O 50 % snižujeme rozpočet Ředitelství silnic a dálnic, velké instituce s několika tisíci zaměstnanci, během několika málo měsíců.
Je tady hodně zakořeněná taková větička "dámy a pánové, kdo z vás na to má", která tady historicky párkrát padala. Dovolím si ji tak trošku parafrázovat.
Správa železniční dopravní cesty minus 30 % svého provozního rozpočtu. Státní fond dopravní infrastruktury minus 25 % ve svém rozpočtu. Ministerstvo dopravy jako takové minus 17 % v počtu svých zaměstnanců. Celkově Ministerstvo dopravy ve svém rozpočtu minus jedna třetina svého rozpočtu. Ptám se, jestli je nějaké ministerstvo, které - s výjimkou Ministerstva vnitra, pardon - více ukázalo, že škrtá ve svém provozním rozpočtu tak jako Ministerstvo vnitra a Ministerstvo dopravy. Není!
Stavební zákon. Jsem rád, že mezi Ministerstvem dopravy a Ministerstvem pro místní rozvoj a Ministerstvem životního prostředí se pracuje na změně stavební legislativy. A já pevně věřím, že to bude legislativa, která umožní stavět levněji. PPP projekty jsou jednoznačně velmi složitým tématem. A je jednoznačné, že toto téma je tématem, které bude vyžadovat speciální legislativu, to znamená, že se bude jednat o téma, které bude i zde na půdě Poslanecké sněmovny.
Co se týče jistot ve vztahu k investicím peněz Evropské unie. Jednoznačně zdůrazňuji, že než bychom chtěli stavět obchvaty na základě dané realokace zdrojů z železnice na silnici, než začneme stavět a než začneme investovat, budeme mít schválení Evropské unie. Jinak nebudeme stavět.
R6. Rozumím tomu, že R6 a vůbec výstavba českých silnic je regionálně velmi populární téma a samozřejmě je politickým zájmem každého poslance z regionu hájit svoji silnici. Na druhou stranu, když tady zleva tak intenzivně zaznívalo, jak je tady hrozně velký zájem se starat o zájmy občanů, tak bych rád připomenul, že onen stavěný úsek R6 nebyl úsek, který dlouhodobě v rozpočtu byl. Objevil se tam během minulého roku takovou ne úplně standardní cestou. A podotýkám, že se jedná o úsek, který je v poli, který není žádným obchvatem. A jestliže my jasně říkáme, že nejdříve budeme stavět obchvaty, a teprve potom budeme stavět úseky v poli, tak právě proto nejprve budeme stavět ony obchvaty, a teprve potom budeme stavět v poli.
To, že tam dneska nejezdí auta, na to si snad každý odpoví, jenom co vyjde před barák a uvidí sněhovou situaci. Chápu, že tak jako je pro někoho složité pochopit větu na hospodářském výboru a rozlišit, jestli jsem řekl, jestli je něco důležitějšího než 1/11, tak chápu, že pochopení sněhové kalamity z hlediska dopadu na dopravní infrastrukturu je pro někoho asi podobně těžko pochopitelné téma. Nechme na voličích, jak tuto míru inteligence zhodnotí.
Co se týče dopadů z hlediska hospodářství. Považuji znovu za zásadní si říci, že v České republice se stavělo jednoznačně neefektivně, a že když dnes hledáme úspory při výstavbě dopravní infrastruktury, to znamená, na železnici jsme dokázali uspořit 5 %, na silnici, doufejme, že to bude aspoň 2,5 %, tak úspory, které hledáme, budete se divit, nejsou na lidech, ale jsou především na velkorysosti stavebních konstrukcí, jsou na velkoleposti architektonických řešení. ***