(16.30 hodin)
(pokračuje Martínek)

Na závěr si dovolím jednu osobní poznámku. Bohužel jsem měl tu smutnou zkušenost, kdy jsem se v podstatě stal svědkem nehody, při které uhořeli tři lidé při nehodě automobilu mezi Brnem a Svitavami. Musím říci, že to byl otřesný pohled a otřesná skutečnost, kdy těmto lidem nemůžete v žádném případě pomoct. Když potom za dvacet minut přijížděla stará liazka, tak si myslím, že to bylo největší vysvědčení, že prostě ti hasiči, pokud mají pomoci, tak by měli mít vybavení podstatně lepší, a možná zrovna ti tři lidé, kteří byli v tom hořícím autě, by dnes byli mezi námi.

Já bych, vážené kolegyně, kolegové, poslanci a poslankyně, velmi prosil, abyste propustili tento návrh do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane hejtmane. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení Radim Fiala. Prosím.

 

Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, hlavním cílem navrhované právní úpravy, jak již řekl pan hejtman, je zajištění vícezdrojového financování jednotek hasičských záchranných sborů a jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí.

Hned v úvodu je však třeba říci, že tento záměr projednávala Sněmovna již v roce 2001 a nebyl úspěšný. Nebyl úspěšný patrně také proto, že významně zasahuje do činnosti soukromých subjektů, tedy pojišťoven, a tento způsob financování s dopady na činnost pojišťoven považuji za nesystémový. Tento návrh znamená také nepředpokládaný zásah do hospodaření pojišťoven, a jejich hlavním předmětem činnosti je stále krytí pojistných rizik. Pokud bychom pojišťovnám určili zákonem i jiné povinnosti, svými nepřímými dopady by to mohlo poškodit zájmy klientů pojišťoven například zvýšením pojistného při zhoršení finanční situace.

Myslím, že ani tvrzení, že navrhovaná právní úprava nemá vliv na státní rozpočet a rozpočty krajů a obcí, není úplně objektivní. V každém případě by tato novela nepochybně vyvolala výdaje v souvislosti s přerozdělováním získaných finančních prostředků. Nezanedbatelné jsou však také náklady pojišťoven v souvislosti s plněním takové odvodové povinnosti.

Vzhledem k těmto skutečnostem a důvodům a také vzhledem ke stanovisku vlády České republiky budu navrhovat zamítnutí tohoto návrhu zákona již v prvém čtení.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Mám do ní jednu písemnou přihlášku, a to od paní poslankyně Květy Matušovské. Prosím, paní kolegyně.

 

Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji. Vážená paní předsedající, pane hejtmane, kolegyně, kolegové, projednávaná změna zákona o pojišťovnictví, která je navrhována zastupitelstvem Pardubického kraje, vychází ze situace, kdy je nutno zajistit řádné fungování jednotek Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek dobrovolných hasičů. Nejde o nic jiného než o zabezpečení jejich financování v situaci, kdy stát není schopen finančně zabezpečit v potřebném rozsahu činnost těchto jednotek a odpovědnost za financování se přenáší na kraje a obce. Tento návrh je možným východiskem, jak průběžně zabezpečovat tyto finanční prostředky.

Předkladatelé doporučují, aby částka 4 % z vybraného pojistného na pojištění z odpovědnosti motorového vozidla byla právě k tomu účelu použita. V zákoně je navržen princip přerozdělování. Předpokládaná částka, která by mohla býti přerozdělena, se rovná 1 mld. korun. Nedomnívám se, že by tato suma ohrozila provozování pojišťovacích činností, neboť porovnáme-li částku, která byla v roce 2009 pojišťovnami vybrána v rámci pojistného na pojištění odpovědnosti z motorových vozidel, dosáhla částky 23 815 909 tisíc a pojišťovny vyplatily na pojistných událostech necelých 10 mld., pokud jsem správně zachytila čísla uvedená hejtmanem Pardubického kraje.

Osobně jsem tento návrh podpořila jako zastupitelka Pardubického kraje. I vás chci požádat o podporu této změny zákona. Kdo chce podpořit Hasičský záchranný sbor, tedy ty, kteří vykonávají velice záslužnou práci společně s dobrovolnými hasiči a riskují své životy. Podpořte prosím návrh Pardubického kraje. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Matušovské. Zeptám se, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Pan zpravodaj Radim Fiala, poté pan hejtman, jestli jsme zaregistrovala dobře. Prosím.

 

Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, vážená paní předsedající, já bych v obecné rozpravě znovu navrhl vzhledem k důvodům a ke skutečnostem, které jsem uvedl ve své zpravodajské zprávě, a vzhledem ke stanovisku vlády České republiky návrh na zamítnutí tohoto zákona.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, děkuji vám. Nyní prosím o slovo pana hejtmana Radko Martínka.

 

Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek Dámy a pánové, je určitě na mně, abych se vyjádřil k některým připomínkám, které tady byly vzneseny.

Je skutečně pravdou a pan zpravodaj má pravdu, že tento návrh už tady byl podáván, dokonce několikrát, nicméně tento návrh není identický s tím, který byl podáván předtím. Naopak z průběhu projednávání zde ve Sněmovně se náš kraj poučil, to znamená změnili jsme jednak druh pojištění, ze kterého je to bráno, a navíc jsme se řídili jednoznačně příklady našich sousedů, protože úplně stejný princip je zaveden na Slovensku a v Rakousku, to znamená neexperimentovali jsme s nějakým českým modelem, ale využívali jsme toho, co už je v této chvíli existující a funkční.

Stejně tak nemohu souhlasit s tím, že je tady nějaký nápor, nebo že bude nějaký náklad na státní nebo veřejné rozpočty, protože jestliže získáte miliardu korun, respektive ministr vnitra získá miliardu korun v okamžiku, kdy má rozpočet takový, jaký Ministerstvo vnitra teď má, tak je to jednoznačná pomoc. A je to pomoc zejména nám všem, protože samozřejmě ti hasiči to nedělají ze své zábavy, ale především proto, aby poskytovali pomoc nám.

Třetí výtka je, že bychom ohrozili stabilitu pojišťoven. Já jsem tady uvedl konkrétní čísla a znovu připomínám, že výtěžek pojišťoven za rok 2009 je 13 mld. korun. To znamená, pokud by se tady tento návrh přijal, tak by byl 12 mld. korun. Já si myslím, že to nemůže rozhodně pojišťovny nějakým způsobem poškodit. Navíc, když si vezmete, jaké prostředky dávají do reklamy, jakým způsobem se snaží získat zákazníky, tak bych si troufal tvrdit, že do této oblasti dávají víc, než by dávaly na technické vybavení hasičům. A toto technické vybavení jim zcela jednoznačně a zcela prokazatelně, zase odkazuji na slovenský model, přináší úspory. To znamená když oni odevzdají tyto peníze Ministerstvu vnitra, tak ve skutečnosti budou spořit, protože následky nehod budou určitě menší jak na zdraví, tak na životech, tak samozřejmě na technice, to znamená materiální škody, ale ty v této věci určitě nejsou podstatné.

Mám-li uvést jeden příklad za všecky, některé pojišťovny už nevědí s prominutím, co by dělaly roupama, a chtějí pojišťovat lidi proti pokutám od policistů, aby získaly klienty, a to se děje. Můžete se podívat ve sdělovacích prostředcích, v televizi, kde jsou reklamy konkrétní pojišťovny, která skutečně slibuje, že pojistí, pokud jste u nich uzavřel pojištění, i pokuty, to znamená, že ti lidé nebudou muset platit pokuty. Pak si myslím, že je rozumnější, aby tyto peníze pojišťovny daly na to, aby hasičské záchranné sbory jak profesionální, tak dobrovolné, měly slušné vybavení. A nepochybuji o tom, že ministr vnitra, respektive Ministerstvo vnitra prostředky rozdělí spravedlivě a rozdělí je tak, aby byly určeny přesně na to, na co ti lidé, kteří se pojišťují, to znamená na technické vybavení při zásazích u automobilových nehod, aby hasiči toto vybavení měli. A ti z vás, protože mezi vámi jsou i odborníci na tuto problematiku, tak mně jistě potvrdí, jak je důležité, aby hasiči přijeli včas a měli slušné vybavení.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane hejtmane. Pan kolega Tejc je nyní přihlášen do rozpravy, poté pan poslanec Doktor, Laudát a ještě vidím další přihlášky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP