(15.10 hodin)
(pokračuje Korytář)

Projednává ve společném řízení přestupky, kdy bodově je postižen pouze nejzávažnější přestupek. Při zjištění obsahu alkoholu v těle řidiče do 0,3 promile je postih realizován na místě zjištění, nad 0,3 promile ve správním řízení. Nově je zařazeno udělení 7 bodů za neposkytnutí účinné první pomoci či nepřivolání pomoci při nehodě. Diskusí rovněž prošla osoba blízká a zimní pneumatiky.

Při projednávání ve výborech Poslanecké sněmovny, podvýboru pro dopravu či na semináři za účasti odborné veřejnosti byla navrhovaná opatření buď potvrzena, nebo navržena na změnu předloženými pozměňovacími návrhy. Ty by měly být dnes předloženy. Mohu za předkladatele konstatovat, že k převážné většině z nich nemáme zásadní připomínky. Chci vás pouze požádat o dodržení základní filozofie návrhu a nerozšiřovat novelu o další témata, zejména v případě, kdy se jedná o změnu, která neprošla širokou diskusí odborníků a odborných útvarů či výborů Parlamentu. Zde bych doporučoval počkat na novelu, kterou připravuje Ministerstvo dopravy.

Paní poslankyně, páni poslanci, žádám vás o citlivý a racionální přístup k této novele. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Děkuji panu senátorovi. My jsme tento návrh přikázali hospodářskému výboru a také výboru pro sociální politiku. Máme tu tisky 26/2 a 26/3. Teď bych požádal pana poslance Karla Šidla z hospodářského výboru, aby se ujal slova, tedy za Sněmovnu.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo. Pane předsedající, členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením hospodářského výboru, které zmiňoval pan předsedající, a to je tisk 26/2. Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny po vyslechnutí výkladu senátora Jiřího Žáka a zpravodajské zprávy Ing. Karla Šidla, po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovny PČR projednat a schválit sněmovní tisk 26 ve znění pozměňovacích návrhů.

Doufám, že pochopíte, že je zde nebudu všechny citovat, protože jste tento tisk písemně dostali a měli jste již možnost se s jednotlivými pozměňovacími návrhy, které byly kladně prohlasovány hospodářským výborem, seznámit. Proto bych tímto ukončil zpravodajskou zprávu za hospodářský výbor. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já také děkuji panu poslanci Šidlovi a zeptám se ještě, jestli paní poslankyně Lenka Kohoutová by vystoupila za sociální politiku.

 

Poslankyně Lenka Kohoutová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, ráda bych vás seznámila s usnesením č. 17 výboru pro sociální politiku z 5. schůze ze dne 25. listopadu 2010, který se týká senátního návrhu, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Vše je uvedeno ve sněmovním tisku 26. Naše změna je načtena ve sněmovním tisku 26/3 a byla vám rozdána na počátku schůze do lavic.

Po úvodním slově zástupce skupiny předkladatelů Jiřího Nedomy, zpravodajské zprávě poslankyně Lenky Kohoutové a po rozpravě výbor pro sociální politiku doporučuje Poslanecké sněmovně PČR, aby vyslovila souhlas se senátním návrhem zákona, kterým se mění zákon 361/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, s těmito změnami a doplňky. Jednotlivé změny a doplňky máte na stole a já bych se k nim ráda vrátila u podrobné rozpravy.

K tomuto bych za sociální výbor ráda řekla, že senátním návrhem nového znění § 67 zákona o silničním provozu bude realizováno přistoupení ČR k doporučení 98/376/ES Rady EU z roku 1998, které se týká parkovacího průkazu pro osoby se zdravotním postižením. A tímto se také zabýval výbor pro sociální politiku. Doposud v ČR používané speciální označení vozidla - znak O1, kterým lze označit vozidlo přepravující těžce zdravotně postiženou osobu, bude nahrazeno evropským parkovacím průkazem. Zavedení evropského parkovacího průkazu v ČR usnadní osobám s těžkým zdravotním postižením cestování v rámci celé Evropské unie.

Nad rámec doporučení EU senátní návrh zásadním způsobem omezuje okruh osob s těžkým zdravotním postižením, které by měly mít nové oprávnění získat parkovací průkaz, a to pouze pro osoby s pohybovým a mentálním postižením. Podle senátní předlohy by z okruhu oprávněných osob byly vyjmuty ostatní skupiny osob s dalším mimořádně závažným zdravotním postižením, které doposud speciální označení vozidel oprávněně používají. Takovéto zúžení okruhu oprávněných osob není zcela odůvodněné a je pro některé skupiny osob se zdravotním postižením zcela omezující. V návaznosti na omezení okruhu oprávněných osob senátní návrh předpokládá, že obecní úřad obce s rozšířenou působností bude vydávat parkovací průkazy nejen na základě přiznaných mimořádných výhod 2. a 3. stupně, ale na základě potvrzení odborného lékaře se specializací oboru ortopedie, neurologie a u lidí s mentálním postižením pak se specializací z oboru psychiatrie.

Vzhledem k tomu, že platnost lékařského potvrzení bude muset být časově omezena, bude tento postup znamenat zvýšenou administrativní zátěž pro specializované odborné lékaře, obecní úřady obcí s rozšířenou působností, i pro samotné osoby se zdravotním postižením. Na tento problém ve svém stanovisku ze dne 11. 8. 2010 upozornila i vláda ČR.

Jsem přesvědčena, a to jsme také odsouhlasili ve výboru pro sociální politiku, že zavedení evropského parkovacího průkazu v ČR zásadním způsobem přispěje k řešení dosavadních problémů souvisejících s nedostatkem vyhrazených parkovacích míst pro osoby se zdravotním postižením, aniž by bylo nezbytné omezovat jejich nároky. Parkovací průkaz bude obsahovat jednoznačné identifikační údaje, které se týkají oprávněné osoby, a bude vyžadovat bezpodmínečnou nutnost přítomnosti držitele průkazu u vozidla při jeho používání. Ke zlepšení situace může také přispět důslednější kontrola ze strany policie. Domníváme se, že nedostatek parkovacích míst pro osoby s těžkým zdravotním postižením není možné řešit administrativním omezováním oprávněných nároků osob se zdravotním postižením, ale adekvátními opatřeními.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk v pravé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: A teď otevírám obecnou rozpravu. Prosím, do ní se hlásí pan poslanec a zpravodaj Karel Šidlo.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych zdůvodnil dva pozměňovací návrhy, které jsem předložil ještě nad rámec projednání hospodářského výboru, jehož usnesení jsem citoval ve vztahu k tisku 26/2.

První pozměňovací návrh se týká úpravy § 87 zákona č. 361/2000 Sb. a týká se otázek neurologického vyšetření a prokazování psychologické způsobilosti prováděním vyšetření EEG. Ve všech zemích EU se běžně provádí dopravně psychologické vyšetření řidičů. Neurologické vyšetření a EEG jsou jako zákonná prevence uvedena pouze v ČR a neprovádějí se nikde v jiných zemích EU. Neurologické vyšetření spolu s EEG bylo zdůvodněno jako preventivní opatření odhalující sklony k mikrospánku.

Z následujících důvodů je nutné tato nadbytečná a nelogická zákonná opatření odstranit: Termín mikrospánek je uměle vytvořen a pro jazykové zjednodušení používán neodbornou veřejností pro situaci, když řidič usne při řízení motorového vozidla. Bohužel je též využíván v soudních sporech obhájci ve snaze svého klienta vyvinit. Příčinou usnutí za volantem je únava, spánkový dluh, dlouhodobé vyčerpání tělesné či duševní s nedostatečnou následnou regenerací či nedodržení režimu práce a odpočinku během jízdy. Jedná se o fyziologický proces usínání se všemi fázemi, jak jsou běžně popsány v odborné literatuře, nikoliv o náhlou mozkovou příhodu bez předchozích varovných příznaků. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP