(17.10 hodin)
(pokračuje Jankovský)

Transpoziční část předkládané novely obsahuje zcela novou úpravu provádění auditu bezpečnosti pozemních komunikací, což je posouzení dokumentace stavby pozemní komunikace a stavby samotné z hlediska zajištění bezpečnosti silničního provozu při následném užívání této pozemní komunikace. Tato procedura vnáší do procesu dopravního plánování a projektování nejnovější znalosti o bezpečnosti utváření pozemních komunikací za účelem prevence dopravních nehod a kolizí. Audity bezpečnosti pozemních komunikací by měly být prováděny v několika krocích, a to vždy v souvislosti s jednotlivými instituty stavebního zákona.

Navrhovaná novela dále podrobně upravuje požadavky na auditora bezpečnosti pozemních komunikací, který má audit provádět, a obsahuje i úpravu povinné prohlídky již provozované pozemní komunikace posuzující dopady jejích vlastností na bezpečnost provozu na ní.

Cílem netranspoziční části návrhu je umožnění účinnějšího a efektivnějšího vymáhání povinností souvisejících s elektronickým mýtným, časovým poplatkem a též s úpravou kontrolního vážení vozidel. Primárně se jedná o poskytnutí nových, účinných, efektivních a dostatečně odrazujících nástrojů příslušných orgánů státní správy k vymožení povinnosti řidičů či provozovatelů vozidel. Zejména jde o nová oprávnění celníků a policistů k výběru kauce, k zabránění v další jízdě za použití technického prostředku či oprávnění zakázat pokračování v jízdě a současně zadržet doklady k vozidlu popř. nákladu.

Návrh zákona obsahuje související novely některých dalších zákonů. Zejména lze zmínit novelu zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která nově doplňuje možnost přístupu do centrálního registru vozidel pro obecní policii a dále též přístup provozovatele systému elektronického mýtného a orgánů celní správy k vymezeným údajům vedeným v centrálním registru vozidel pro účely vymáhání dlužného mýtného a pro výkon dozoru nad plněním povinností v systému elektronického mýtného.

Věřím, že Poslanecká sněmovna podpoří tento návrh a přispěje tak nejen k zajištění nezbytné slučitelnosti našeho práva s právem EU, ale zároveň podpoří i snahu o zvýšení provozu na pozemních komunikacích a efektivnější dozor nad plněním povinností souvisejících se zpoplatněním vybraných pozemních komunikací. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Také děkuji. Prosím, aby se nyní slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Karel Šidlo. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně, členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se zhostil zpravodajské zprávy. Na začátek mého vystoupení dovolte jenom malé upřesnění zástupce předkladatelů, protože se jedná o návrh vládní novely zákona číslo 13, nikoliv 137/1997 Sb., o pozemních komunikacích.

Správně tady bylo uvedeno, že se týká ještě dalších zákonů a novelizuje zákon o Státním fondu dopravní infrastruktury, o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, o živnostenském podnikání a o správních poplatcích.

Novela zákona zapracovává do českého právního řádu směrnici 2008/1996/ES, která zde již byla zmíněna, o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury, jejíž transpoziční lhůta uplyne dne 19. prosince letošního roku, a uplatňuje zpoplatnění užívání pozemních komunikací. Cílem této směrnice je přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu na transevropské silniční síti. Současně směrnice zavádí nástroje a postupy, které umožňují hodnocení bezpečnostních rizik při projektování a výstavbě silnic transevropské sítě, vyhodnocování nehodovosti na silnicích, kontrolu a prohlídky provozovaných silnic transevropské sítě a určují požadavky na odbornost a nestrannost osob provádějících posuzování. Cílem je také umožnění účinnějšího a efektivnějšího vymáhání povinností souvisejících s výběrem elektronického mýtného, tj. uhradit včas a řádně mýtné podle podmínek stanovených zákonem, poskytnout provozovateli mýtného nástroje k účinnému vymáhání dlužného mýtného a k identifikaci provozovatele vozidla.

Navrhovaná právní úprava byla průběžně konzultována se sdružením ČESMAD BOHEMIA, Generálním ředitelstvím cel, Ředitelstvím silnic a dálnic. Vychází z jejich připomínek a návrhů. Nejpřijatelnější návrh, který je uveden v úpravě, je návrh ve variantě 2, který zavádí povinnost provádět postupy vymezené směrnicí pouze na silnice zahrnuté do transevropské sítě komunikací, dálnic, rychlostních komunikací a silnic prvních tříd, a na ostatní silniční síti je ponecháno na dobrovolném využití a uvážení vlastníka komunikací.

Akceptovaným návrhem úpravy elektronického mýta je varianta 1, která umožňuje účinné a efektivní vymáhání úhrady nezaplaceného mýtného za pomocí kaucí a případně zabránění odjezdu vozidla zadržením dokladů k vozidlu a k nákladu, příp. i použít technické prostředky k zabránění odjezdu vozidla. Touto změnou legislativy dojde k vyrovnání podmínek pro domácí a zejména zahraniční zjištěné neplatiče.

Návrh zákona přináší určité navýšení finančních a administrativních nákladů Ministerstvu dopravy s umožněním přístupu do centrálního registru vozidel, kde přístupové právo činí 5000 korun na osobu a paušál 1000 korun pro uživatele ročně. Dle navýšení finančních potřeb orgánů policie a celní správy je třeba zahrnout nákup potřebného počtu technických zařízení k zabránění v jízdě. Tyto náklady mohou být pokryty v rámci rozpočtových kapitol bez potřeby jejich navýšení. Pozitivně se projeví zavedené novely v navýšení příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury úspěšnějším výběrem mýtného, navýšením příjmů státního rozpočtu o příjmy z pokut úspěšného přestupkového řízení nebo propadlých kaucí.

Návrh novely je v souladu s postoji poslaneckého klubu KSČM ke stanovení jednotných a vymahatelných pravidel pro všechny silniční nákladní dopravce bez ohledu na jejich zemi původu a pro zvýšení bezpečnosti na pozemních komunikacích České republiky. Jako zpravodaj doporučuji postoupit návrh do druhého čtení k dalšímu projednání v hospodářském výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad KSČM.)

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, pane zpravodaji. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu. Konstatuji, že do ní nemám žádnou písemnou přihlášku, a ptám se, zda si někdo přeje přihlásit se do této obecné rozpravy z místa. Protože nikoho nevidím, končím obecnou rozpravu. Pravděpodobně pan navrhovatel ani zpravodaj si nepřejí znovu vystoupit na závěr tohoto projednávání, a můžeme tedy přistoupit k hlasování.

Budeme se zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat, taktéž pan zpravodaj navrhl přikázat, předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Já se vás chci zeptat, zda někdo navrhuje ještě jiný výbor k tomu, aby Sněmovna rozhodla, že tento výbor se má návrhem zabývat. Nevidím žádný takový návrh.

 

Budeme tedy hlasovat o návrhu, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru hospodářskému.

Zahajuji hlasování a ptám se vás, kdo je pro, nechť stiskne tlačítko ano. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování číslo 52 z přihlášených 142 pro 108, proti 1, návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh jsme přikázali k projednání výboru hospodářskému.

 

Končím projednávání tohoto bodu. Děkuji zpravodaji i panu navrhovateli.

 

Přistoupíme k bodu následujícímu a tím je

 

22.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 284/2009 Sb., o platebním styku,
ve znění zákona č. 156/2010 Sb., a některé další zákony
/sněmovní tisk 177/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Miroslav Kalousek a já ho prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedající. Dámy a pánové, jedná se opět o transpoziční normu, která transponuje dvě evropské směrnice, a to směrnici o elektronických penězích a směrnici o neodvolatelnosti zúčtování v platebních systémech a v systémech vypořádání obchodů s cennými papíry. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP