(15.00 hodin)
(pokračuje Peake)
Byly jsme zde tenkrát s kolegyní Kristýnou Kočí vysmívány a napadány, že prvním naším krokem v Poslanecké sněmovně je rušení takzvaně protikorupčních opatření. Nyní nám dal za pravdu nejen Senát svým pozměňovacím návrhem, dala nám za pravdu i Evropská unie, což je trošku Pyrrhovo vítězství. Evropská unie zavedla s Českou republikou vytýkací řízení pro porušování pravidel volného trhu. Jakkoliv si vážím názoru Senátu a vážím si satisfakce, kdy Senát se v podstatě vyjádřil v tom smyslu, že návrh, tak jak byl původně předložen, byl legislativně správný a legislativně čistý, ctím dohodu, které jsme dosáhli na poli Poslanecké sněmovny s českou sociální demokracií, a stojím si na návrhu, na předkladu, jak vyšel z Poslanecké sněmovny a jak byl v Poslanecké sněmovně schválen.
Pro tuto chvíli děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji paní poslankyni. Ptám se, jestli se chce k předloženému návrhu Senátu vyjádřit také zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslanec Jaroslav Krupka. Vidím, že ano. Poprosím pana poslance Krupku, aby se ujal slova. Prosím.
Poslanec Jaroslav Krupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, já bych v podstatě navázal svým vystoupením na svého předřečníka, v tomto případě na paní poslankyni Peake, která v podstatě uvedla všechny argumenty, které nás vedly v prvé fázi, kdy se tento materiál projednával v Poslanecké sněmovně, že jsme navrhli podobu, která byla schválena ve třetím čtení. Bylo to mimo jiné odůvodněno tím, že se hledala určitá kompromisní snaha i napříč politickým spektrem, abychom právě vymýtili dohady, že tady někdo je protikorupční, anebo naopak někdo je aktivně bojující proti korupci a někdo méně. Myslím si, že to se podařilo bez ohledu na to, že sociální demokracie, byť byla účastna na konstrukci tohoto návrhu, jej aktivně nepodpořila. Věřím, že v případě, padne-li návrh na téma, že budeme hlasovat o návrhu, který přišel z Poslanecké sněmovny, i tato část politického spektra se k tomu názoru přikloní. Já, přestože jsem přesvědčen, že žádné řešení není dobré, a v podstatě navazuji i na to, co řekli zástupci Senátu, nebo v materiálu, který jsme obdrželi, jsem přesvědčen, že to, co bylo dohodnuto, by v tomto případě mohlo být hlasovatelné, čili i já se připojuji k názoru paní poslankyně Peake.
Ještě bych dodal jednu důležitou věc. Na margo toho, pokud se ozvou hlasy, že skutečně se nic nedělá ve směru zákona o zadávání veřejných zakázek, mohu potvrdit jednak z role zpravodaje, jednak jako člen výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který je gesčním ve vztahu k Ministerstvu pro místní rozvoj, které zase má v gesci tento zákon, že už vznikla na půdě Ministerstva pro místní rozvoj pracovní skupina, která se zabývá přípravou novely zákona, a to komplexní. Věřím, že připomínky, které možná mohou padnout i ze strany Senátu, budou v relativně krátké době zakomponovány tak, aby veřejnost nenabyla dojmu, že skutečně nemáme zájem bojovat s korupcí, ale právě naopak vytvoří se relativně dostatečný prostor na to, aby novela zákona byla kvalitní a nebyla zpochybnitelná z jiných a dalších zdrojů.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Otevírám rozpravu, do které bych jako prvnímu udělil slovo senátorovi Václavu Vlčkovi. Další přihlášky nemám. Prosím.
Senátor Václav Vlček: Dobrý den, vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, slyšel jsem v předsálí, že máte před sebou dlouhý program. Vyslechl jsem své předřečníky, máte navíc k dispozici naše odůvodnění - usnesení Senátu k návrhu zákona, který projednáváme. Proto vás nebudu zdržovat citací tohoto tisku, neodpustím si však ještě jednou zopakovat alespoň základní nedostatky, které jsme v Senátu shledali.
A to jsou následující. Dodavatel má k prokázání základní kvalifikace předložit seznam statutárních orgánů, nebo členů statutárních orgánů, kteří v posledních třech letech pracovali u zadavatele. Ustanovení hovoří pouze o povinnosti dodavatele předložit seznam a nevyvozuje žádné důsledky ze skutečnosti, zda skutečně v předloženém seznamu budou takové osoby uvedeny. Předložením pravdivého seznamu je povinnost zadavatele vedoucí k naplnění základních kvalifikačních předpokladů splněna. Záměr předkladatelů nemůže být zcela naplněn, neboť pracovníci, kteří v době přípravy zadání veřejné zakázky pracovali u zadavatele, třeba i v rozhodujících pozicích, nemusí být vždy zaměstnáni na pozici statutárního orgánu. V mnoha případech pracovníci zadavatele přecházejí do jakékoliv manažerské pozice u dodavatele, kde jsou lépe finančně honorováni.
Druhý bod se týká toho, že dodavatel má předložit aktuální seznam akcionářů s podílem akcií vyšším než 10 %. Ani toto ustanovení nepovede podle názoru Senátu ke kýženému výsledku, kterým je transparentnost při zadávání veřejných zakázek. Senát má naopak za to, že problém diskriminace při účasti na veřejných zakázkách jak zahraničních, tak i domácích akciových společností s akciemi na majitele v listinné podobě přetrvává. Vycházíme-li ze stanoviska Ministerstva pro místní rozvoj a Ústavu pro ochranu hospodářské soutěže ke stávajícímu znění zákona o veřejných zakázkách, bude seznam aktuální k datu vyhotovení a musí být vyhotoven v lhůtě podle § 57 odst. 2 zákona, tj. nesmí být starší než 90 kalendářní dnů od posledního dne, ke kterému má být kvalifikace prokázána. Takovýto seznam akcionářů má význam pouze v okamžiku jeho vyhotovení, v době posuzování kvalifikace již může mít velmi malou vypovídací hodnotu, neboť může dojít ke značným změnám ve složení akcionářů, například prodejem akcií na burze. Možnost přezkoumání správnosti tohoto seznamu zadavatelem je ryze teoretická. Je-li akciová společnost vlastněna několika tisíci akcionáři, spíše nemožná.
A nyní, jak jsme hlasovali. V závěrečném hlasování se z 55 přítomných senátorů pro vrácení návrhu zákona v Poslanecké sněmovně ve znění přijatých pozměňovacích návrhů vyslovilo 46 senátorů, proti nebyl nikdo. Se schválenými pozměňovacími návrhy vyslovil v Senátu zástupce předkladatele, paní poslankyně Karolína Peake, souhlas.
Vlastním obsahem pozměňovacích návrhů jsou vypuštěna ustanovení o povinnosti předložit seznam společníků nebo členů, jde-li o právnickou osobu, písmeno k) v § 53, předložit seznam zaměstnanců nebo členů statutárních orgánů, kteří v posledních třech letech pracovali u zadavatele a byli v pozici s rozhodovací pravomocí pro rozhodování o veřejných zakázkách, písmeno e), a mají-li dodavatelé vydány pouze akcie na jméno a předložili aktuální seznam akcionářů, písmeno m). V návaznosti na to je pak upraveno i ustanovení o prokazování kvalifikace. Znamená to tedy vrátit se k původnímu znění návrhu zákona tak, jak byl předložen Poslanecké sněmovně.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu senátorovi. Mám zde jednu přihlášku do rozpravy, a to od pana kolegy Jeronýma Tejce. Má tedy slovo jako první. Prosím.
Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní předsedkyně, kolegyně a kolegové, musím říci, že jsem byl velmi překvapen, když jsem se dozvěděl, že Senát tento návrh zákona vrátil, protože tady jsme slyšeli mnoho o tom, jaká rizika může přinést protahování schvalování tohoto předpisu, a když jsme jako klub sociální demokracie zavetovali projednávání tohoto zákona ve zrychleném čtení, tak aby mohly být přidány pozměňovací návrhy, tak jsme v zásadě tady vedli velkou diskusi na tomto plénu o tom, co to může způsobit a jak zdržení v řádu dnů nebo týdnů může ohrozit ekonomiku České republiky. Musím říci, že z tohoto pohledu mě jednání Senátu překvapilo, ale je to jeho suverénní rozhodnutí a my se samozřejmě dnes k němu musíme nějakým způsobem postavit.
Když tady mluvil pan senátor o tom, že v zásadě ustanovení, ke kterému jsme došli jednáním a kompromisem o tom, že zde zůstala zachována povinnost, byť se modifikovala, že bude předložen seznam statutárních orgánů nebo členů statutárních orgánů, kteří v posledních třech letech pracovali u zadavatele, že to v zásadě nic neřeší, protože tam mohou být lidé, kteří jsou na vysokých pozicích a nejsou členy statutárních orgánů, a přesto u zadavatele pracovali, tak já s ním souhlasím. Ale ten důvod a možnost dosažení kompromisu byla právě v tom, že jsme okruh osob zúžili. Zúžili jsme ho právě na členy statutárních orgánů. ***