(12.40 hodin)
(pokračuje Kocourek)
Dále je to zavedení darovací daně pro firmy vyrábějící elektřinu na jim přidělené emisní povolenky s alokací na rok 2011 a 2012, což by mělo vynést 4,8 miliardy korun ročně, a 1 miliarda korun by byla participace státního rozpočtu v rámci běžných výdajů. Od roku 2013 by do financování podpor obnovitelných zdrojů energií měly být zapojeny výnosy z prodeje emisních povolenek s alokací na roky 2013 až 2020.
Efektem takto pojatého řešení by pak bylo, že zvýšení cen elektřiny pro domácnosti v roce 2011 by bylo maximálně 5,5 % oproti původním 12,7 % a zvýšení cen elektřiny pro průmysl též v maximální výši 5,5 % oproti původním 18,4. Pro domácnosti a průmysl by to pak znamenalo úsporu ve výši 11,7 miliardy korun na zaplacené elektřině. Na takto navrženém řešení by tak participovaly jak spotřebitelé elektřiny, tak vlastníci fotovoltaických elektráren, stejně tak jako držitelé emisních povolenek a též státní rozpočet.
Chtěl bych jen doplnit, že tato novela prošla jednáním hospodářského výboru, který přijal k této novele komplexní pozměňovací návrh, který v podstatě vypustil pasáže novely, které jsou obsaženy v předchozí novele, neboť ta již byla Sněmovnou schválena. Dále zavedl zmíněné financování kompenzací distributorům a správcům sítí za vykoupenou elektřinu tak, aby to bylo prováděno nově přes kapitolu Ministerstva průmyslu a obchodu, nikoliv přes kapitolu Všeobecná pokladní správa.
Dále tento komplexní pozměňovací návrh nově zapracoval zmíněnou odvodovou daň na tržby za dodanou elektřinu z fotovoltaických elektráren. Nově tímto komplexním pozměňovacím návrhem byla do novely zapracována novela zákona o dani darovací, která zdaňuje držitele emisních povolenek s alokací na roky 2011 a 2012, kteří vyrábějí elektřinu pro třetí osoby, a to sazbou ve výši 32 %, a nově tento komplexní pozměňovací návrh do novely zakomponoval i novelu zákona o ochraně zemědělského původního fondu, která navyšuje odvody za zábory zemědělského půdního fondu.
Tolik tedy... Já bych chtěl jenom zdůraznit, že za předkladatele se plně s tímto komplexním pozměňovacím návrhem, který schválil hospodářský výbor, ztotožňujeme. Tolik tedy na úvod druhého čtení.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 145/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru poslanec Milan Urban. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Milan Urban: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, než bych přečetl usnesení hospodářského výboru, dovolte, abych učinil několik osobních poznámek a spojil tak své vystoupení v jedno, abych nemusel vystupovat dvakrát.
Já bych řekl, že s návrhem novely zákona, který byl doplněn komplexním pozměňovacím návrhem hospodářského výboru, souhlasím minimálně ve dvou ze tří bodů, ve dvou bodech zcela, a to tedy s cílem zajistit to, aby elektrická energie pro domácnosti od 1. 1. 2011 nevzrostla tím dramatickým způsobem tak, jak bylo avizováno, samozřejmě s cílem, aby nenarostla dramaticky elektrická energie ani pro firmy, neboť by to znamenalo pro domácnosti výrazné snížení jejich životní úrovně, pro firmy snížení jejich konkurenceschopnosti. Pro některé firmy by to možná bylo likvidační. Tedy ten cíl je společný, a proto jsme při projednávání tohoto zákona v prvním čtení i v hospodářském výboru řekli, že sociální demokracie se bude chovat v této věci konstruktivně a budeme se snažit najít společné řešení.
Ta druhá věc, že část výkupní ceny bude dotována prostřednictvím státního rozpočtu ve výši do 12 mld., tedy nějakých 11,7 mld. korun, to je také ve shodě. Jestli je nějaká polemika, kde to není úplně jasné, kde není v této chvíli stoprocentní shoda v debatě, tak to je třetí věc, kde se vezmou zdroje na tuto dotaci ze státního rozpočtu. 26 % srážkové daně na solární elektrárny větší než 30 kilowattů, to je podíl, který lze asi akceptovat, ale myslím, že tu zaznějí ještě pozměňovací návrhy, které budou mluvit o tom, jestli to nemá být 60 kilowattů nebo nějaká jiná hodnota, tak aby tato srážková daň nepostihla skutečně ty, kteří mají postaveny solární panely na střechách jednotlivých objektů. Další polemická záležitost, já bych řekl většího rozměru, je darovací daň 32 % z emisních povolenek. Tam je zřejmé, že to bude velký zásah za prvé do strategických investorských rozhodnutí, za druhé to samozřejmě může ovlivňovat i zaměstnanost v některých regionech. Signály jsou tady. Je to poměrně dramatický zásah do fungování jednotlivých firem, tedy těch, které vyrábějí elektrickou energii pro třetí osoby, a je evidentní, že to je předmětem docela zásadní a vážné debaty.
Je zde samozřejmě také otázka, jestli neupravit komplexní pozměňovací návrh hospodářského výboru řešení u tepláren. Teplárny, které mají kogenerační jednotky a vyrábějí kromě tepla také elektrickou energii, tak jsou podle tohoto návrhu také povinny odvádět darovací daň 32 % z emisních povolenek, což může být velmi kontroverzní i možná likvidační v některých případech. A samozřejmě to může ohrožovat i odběratele tepla, tedy občany. Já myslím, že nad tímto bychom se ještě měli před hlasováním ve třetím čtení skutečně zamyslet, jestli teplárenské společnosti, které zároveň vyrábějí elektrickou energii v menším podílu než teplo, jestli je z povinnosti platit darovací daň 32 % z emisních povolenek nevyjmout.
Přestože tady existují otazníky z hlediska zdrojů, jak zajistit finanční prostředky do státního rozpočtu tak, aby státní rozpočet mohl prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu dotovat výkupní cenu, aby to nezasáhlo domácnosti, aby to nezasáhlo dramatickým způsobem firmy, přes tyto polemické otázky a otazníky jsme připraveni velmi konstruktivně jednat a určitě nebudeme ve druhém čtení navrhovat žádné dramatické návrhy, které by znamenaly zamítnutí této normy, ale naopak jsme připraveni, tak jak jsem slíbil v prvním čtení, pokračovat v jednání v Poslanecké sněmovně tak, aby výstup, tedy konečné znění tohoto zákona, mohl být schválen v pátek tento týden, abychom měli dostatek času, a tedy regulační úřad, který bude vydávat ceny pro příští rok, mohl tak učinit v čase, který odpovídá, a nevystavili bychom tímto občany ani firmy rizikům, která zde zcela jednoznačně hrozí.
Teď tedy k usnesení hospodářského výboru. Hospodářský výbor doporučuje Poslanecké sněmovně projednat a schválit sněmovní tisk 145 ve znění schváleného komplexního pozměňovacího návrhu s tím, že tento tisk včetně komplexního pozměňovacího návrhu by měl být základem pro další projednávání v Poslanecké sněmovně. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Já děkuji zpravodaji hospodářského výboru. Otevírám obecnou rozpravu. Mám v tuto chvíli několik písemných přihlášek, z nichž všechny jsou do podrobné rozpravy. Pouze u pana poslance Velebného si nejsem jistá, protože neoznačil, jestli chce vystoupit v obecné, nebo v podrobné rozpravě. V podrobné, dobře.
První přihlášenou jsem viděla paní poslankyni Kateřinu Konečnou. Prosím, ujměte se slova. ***